Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nok en "hvilke ski" tråd...
#164678 11/10/2008 1:46 AM
Liane Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal bestille ski og har sittet noen timer på nettet for å orientere meg. Har ikke noe praktisk erfaring med ski på mange år, kjørt snowboard noen år.. Mye skikjøring i forrige århundre.. Har kikket på diverse utstyr, og håper på noen innspill..

Bruk: topptur, noe bakke, og gjerne pudder når jeg er så heldig. Også til snowkite, hvor det skal gås opp til kitebare områder. Primært bruk i Narvik, Riksgrensen diverse topper i nærheten av Harstad. Har Salomon 1080 foil 184 06/07 med Look Px 12 og Salomon Xwave Free boots som jeg regner med å brukke til noe bakkekjøring.

Meg: 80 kg, 177 høy. Bruker mørketiden i Nord til å få tilbake skifølelsen ( som ligger godt gjemt et eller annet sted) i opplyst bakke. Håper på å komme opp på intermediate+ før lyset kommer, og toppene er klare. Sesongkort, og ikke så mye annet å gjøre etter jobb skal forhåpentligvis hjelpe til her. Har ingen erfaring med nyere ski, da mine siste var et par volkl 155 freestyle (hopp) ski, det eneste som ikke gikk til helvete etter villmannskjøring i gamledager. Tror jeg gjerne vil dra litt ekstra vekt, for å ikke angre når nedturen kommer (Tar jeg munnen litt for full her tro?) Derfor eksempelvis tyngre mer stabil binding.

Har sett på:Ski: Volkl Mantra 08/09 177/184. Atomic Snoop Daddy 09 176/184 (ca 400 gram letter enn Mantra, noen særlig praktisk betydning?). Har lest noe om faktisk lengde varierer. Regner med en ski til meg skal nå ca til neserota,( ja jeg er foreløpig teoretiker men forhåpentligvis snart innehaver av praktisk erfaring!) noen som vet faktiske lengder på nevnte modeller?

Binding: Marker Duke, Marker Baron.

Sko: Scarpa Skookum, Garmont Enderphin. Salomon Xwave Free er uten gåfunkjson, og derfor litt kronglete ville jeg tro??

Feller: aner ikke enda, her er jeg blank. Hva skal man tenke på ifht feste på tt ski?

Sikkerhet: Søker Ortovox S1, sonde og spade.

Som sagt, lite praktisk erfaring med ski seneste 12-13 årene som det femgår, men det står ikke på viljen!

Hvorfor Skokuum?
Liane #164679 11/10/2008 2:33 PM
Ringrev
Ringrev

Tenker du å bruke Dynafit delen? Hvis ikke er vel Tornado og Typhoon vel så gode sko til ditt bruk?

Jeg vurderer selv Baron og Duke, og har kommet til at til tross for min lette vekt (72 kg uten stæsj) så blir det Duke på meg om jeg først skal ha den typen binding.

Baron går til 12 på DIN-skalaen, Duke går til 16, og Baron kutter vel mest vekt på å bytte ut festene til hælstykket og tåvingene til plast, på Duke er disse i metall.Duke er ca 500,- dyrere, og det tror jeg den er verdt.

Om du primært skal bruke skiene til topptur så ville jeg vurdert Frischi Freeride Plus, billiger og mer toppturbinding enn Duke/Baron.Jeg har disse i kombinasjon med Scarpa Tornado selv, og er godt fornøyd med den kombinasjonen.Jeg bruker dem på feite ski som jeg også bruker i bakke. Funker finfint.

Ser den..
Liane #164680 11/10/2008 3:40 PM
Liane Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar!

Kikket litt nærmere på det, og trenger jo ikke dynafit muligheter i utganspunktet. Måtte være for å ha prøve andre ski montert med dynafit.. Typhoon er like godt alternativ for meg ser det ut til:wink