En ny lov er ratifisert av Stortinget. Man må, ifølge loven, bevise for en sensor, konstituert av DNT, at man kan ferdes i fjellet med feller oppover, og håndtere nedoverbakkene. Tryvannskleiva i Oslo er blitt foreslått som "oppkjøringsarena", og i følge myndighetene er det blitt satt sammen en spesialkommité som består av mennesker som har vokst opp i fjellheimen.
Loven håndheves ved at Politiet får ekstraressurser til personell i hele den norske fjellheimen, og utstrakt helikopterbruk i virkelig utsatte områder. Scooterdispensasjon innføres også. Som et hjelpemiddel i jakten på utøvere av den illegale frikjøringen.
Målet med det hele, ifølge Killengreen, som samtidig roser nevnte organisasjon for sin velvilje til å samarbeide med politiet (se: sensorprogram), er å minske skader og dødsfall i sammenheng med frikjøring, samtidig som at ressurser forbundet med redningsaksjoner og lignende blir redusert som samfunnsbyrde. Killengreen uttaler seg på denne måten: "Vi lærte virkelig av hendelsen i Lyngsalpene i vintersesongen 07/08, og har stor tro på at den nye loven vil redusere bruk av midler bundet til redningsaksjoner, ettersom vi faktisk får kontroll på hvem som benytter fjellet vinterstid(...)"
------------
Våttkort er vel greit nok for deltagelse i konkurranser, som en slags kvalifikasjon på at man faktisk kan padle. Videre støtter jeg det ikke noe særlig. Hvorfor kan man ikke padle nøyaktig hvor man vil? Man kan stå på ski og brett nøyaktig hvor man vil, og går det til helvete er det man selv som i til syvende og sist må ta konsekvensen(e) av det. Klarer ikke se forskjellen på alminnelig frikjøring og elvepadling i dette henseende (våttkort kontra det fiktive toppturkortet utstedt av DNT), men det får så være. Nå er jeg bare vanskelig.
Havkajakk og padling generelt er kult. Kan ingenting om elvepadling, men jeg synes vi må ha litt frihet igjen i forhold til hva vi utsetter kroppene våre for.