Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mt. Blanc - Vinterbestigning
#164165 14/01/2005 9:08 PM
More than words
OP Offline
More than words

Vi er en gruppe på 4 som reiser til Chamonix den 22. jan. Hva er mulighetene for en topptur til Mt. Blanc? Arrangeres det guidede turer på denne tiden av året? Vanskegrad? Utstyr som stegjern, isøks og div. klatreutstyr, er dette å få leige eller anbefales medbrakt?

More than words
OP Offline
More than words

det guides ikke på Mt Blanc på vinteren. snøbroene er dårlige og det er ofte mye løssnø.

More than words
OP Offline
More than words

Er du ekstremt hardcore eller bare dum? Tror nok sommerturen holder for de fleste...

More than words
OP Offline
More than words

Var kanskje litt frekk der, men ja, været vil gjøre det umulig for dere. Ser ut til at det kommer til å snø sterkt i den perioden også

Fersking
Fersking

jeg har nettopp kommet hjem fra Chamonix og var naturlig nok på en guidet tur fra Aiguille du Midi og nedover Vallée Blanche. Vår guide kunne fortelle at å nå toppen på Mont Blanc selv på vinterstid gikk bra for de aller fleste. Forutsetningene var god kondis og å kunne takle høyden på en god måte. Men når jeg spurte om det gikk ann å kjøre på ski nedfikk jeg et skeptisk blikk tilbake med kommentaren: "ikke med meg som guide". Så en gåtur opp og ned er faktisk fullt mulig om du har vært litt på tur før.

Medlem
Medlem

Det guides på mt blanc om vinteren og man kan stå på ski fra toppen. Men å gjøre det i januar og februar er ikke å anbefale på grunn av snøforholdene på breene, og på grunn av streng kulde og mye vind. Dessuten er ikke hyttene der åpne. Cosmique hytta åpner ca 20 februar mens Grand Mulets åpner ca 20 mars. Fra mars og utover kan Mt. Blanc være en fin topptur om man er heldig med været og har fått aklimatisert seg litt. Men uansett rutevalg ferdes man i utsatt høy-alpint terreng og guide er å anbefale om man ikke har en del erfaring. Skal man stå på ski fra toppen risikerer man å måtte rappelere litt, avhengig av forholdene på breen ned til "grand plateu". Anbefalt lesing: Anselme Bauds bok om skiturer i Mont Blanc massivet.

Fersking
Fersking

Vi var noen av de første i år som tok Valle blanche turen (16 feb), og det pga lite snø på breene,nokså uvanlig. Støtter meg til siste innleg at tur opp Mount Blank fra Chamonix dalen er for tidlig. Men fortvil ikke, kjøp en Chamonix randoneebok og ta turene som ikke alle turiste er på. Vi tok bla en klassisk og vakker tur fra Grand Monte, over breen og over til Le Tour. Leide også guide som fant uberørte renner for oss.

Kan anbefalle Gilles Koleg som Guide, en legendarisk og respektert mann i dalen. Det er nok å ta seg til!!