Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Kan noen med Randonee erfaring svare meg?
#164044 10/02/2005 10:44 PM
More than words
OP Offline
More than words

Jeg sitter å tenker på å kjøpe meg randonee utstyr til pudderkjøring og til toppturer. Sliter med å finne noen alpin sko som er "behagelige" på beina, og vil prøve å lette vekten og forbedre bevegligheten med tanke på toppturer.Har mange spørsmål angånde denne type utstyr. Lurer på om hvordan det er å kjøre på i forhold til alpint, tenker da på feks. diamir/naxo bindinger. Er det Veldig stor forkskjell? virker som disse type bindinger ikke tåler så mye? hvor stor merkbar forskjell er det på stivheten? Når det gjelder ski, kan en velge uansett ski eller er det egentlig ikke noe poeng å gå for pudderplanker med diamir (evt. Naxo) randonee bindinger?. Hva ville du som har erfaring valgt av type ski sammen med randonee sko og bindinger (med tanke på toppturer i nysnø)??

More than words
OP Offline
More than words

En ting er i alle fall sikkert. Naxo-bindingen må du ikke finne på å kjøpe! Vel er den bedre å gå med, men for noe slarkete dritt! Dersom du prioriterer ture ned, er det bare en binding som gjelder og det er fritschi diamir freeride.Når det gjelder sko ville jeg valgt Garmont Adrenaline dersom du har brei fot elle Scarpa Denali XT/TT thermo dersom du har smal fot. Scarpa Denali TT kan det dog være litt vanskelig å få tak i i Norge da den ikke er importert.Når det gjelder ski, velg en ski du liker å kjøre med, men husk at du skal dra på den opp også!Når det gjelder kjørekomfort er det klart det ikke blir fullt på høyde med vanlig alpin-utstyr, men utstyret tåler øole røff behandling! Det eneste er at du står litt høyere på skia, da bindingen er litt høyere, også er ikke utstyret fullt så presist. Men det holde absolutt mål. Husk at rando-utstyr er latterlig dyrt i Norge, så kjøp fra utlandet.

More than words
OP Offline
More than words

Det blir lettere hvis de spesifiserer bruksområdet mer. Det avhenger mye av om du tenker deg lange dagsturer, med relativt lite nedkjøring, eller om du tenker deg gåing utfra alpinanlegg.

Den største forskjellen på alpin og rando utstyr er etter min mening på støvlene. Det er vesentlig dårligere kjørekvalitet på randostøvler, men hvor Garmont Adrenalyn og Scarpa XT eller neste års Tornado regnes som de mest kjørevennlige. Utvalget på sko blir uansett begrenset, da foten vil diktere skovalg. Jeg har bred fot og endte opp med Nordica, som er behagelig å gå med, men har store svakheter nedover på alt utenom pudder. Hvis du skal gå mindre er det definitivt et godt alternativ å gå i alpinskoene. Det går langt bedre enn en skulle tro.

På bindingsiden er det som forrige mann skrev; det er bare diamir freeride som gjelder fortsatt (dessverre), med mindre det er bare kosekjøring du tenker deg (da det finnes lettere varianter). Freeridene er helt ok de, men jeg føler meg ihvertfall litt mindre trygg på disse enn alpinbindinger. Men har aldri hatt noen problemer med de.

På skifronten ville jeg holdt meg under 95 mm bredde på midten. Bredere ski vil være vanskelig å traversere med (men igjen er dette avhengig av bruksområdet). Så en ski rundt 90-95 mm burde funke bra. Syns selv det er overraskende få gode alternativer her. B3 kan jo brukes, men er jo blitt fryktelig myk. Kanskje Dynastar 8800 er det beste valget, men de er jo ganske tunge. Et interessant alternativ er en håndlaget sandwich ski fra usa; Bro models (sjekk siten pmgear.com). Har ikke prøvd denne, men den er svært lett, billig, sandwich + ingen har de. Men de er 98 mm brede - det går nok. Kan ikke hoppe over DrakeBoinay og Goode skis i carbon som er superlett (sjekk dbskis.com og goode.com). Men det koster.

De beste skiturene er de hvor du har betalt i blod og svette for hver høydemeter!

More than words
OP Offline
More than words

Hvis du vil ha lav vekt med brukbar presisjon ville jeg vurdert Garmont MegaRide. Letteste skoen jeg har funnet med 4 spenner, og den er DynaFit-kompatibel om du skulle finne på å skaffe deg lettvektsutstyr for lengre turer (som supplement til tungt).

Du får den og det andre utstyret som er foreslått over på www.telemark-pyrenees.com vesentlig billigere enn i Norge. Jeg kjøpte Garmont MegaRide, Dynastar 8800 og Fritchi Freeride derfra.

Jeg har ingen tidligere erfaring med alpint eller randonee, så jeg kan ikke si noe om hvor bra det er i forhold til andre ting. For meg funker det aldeles utmerket til kjøring, har dessverre ikke fått prøvd å gå med dem enda...

Ref kommentaren til kanutten: sist jeg sjekket fant jeg at Dynastar 8800 har veldig lik vekt i f.h.t. Rossignol B3.