Det blir lettere hvis de spesifiserer bruksområdet mer. Det avhenger mye av om du tenker deg lange dagsturer, med relativt lite nedkjøring, eller om du tenker deg gåing utfra alpinanlegg.
Den største forskjellen på alpin og rando utstyr er etter min mening på støvlene. Det er vesentlig dårligere kjørekvalitet på randostøvler, men hvor Garmont Adrenalyn og Scarpa XT eller neste års Tornado regnes som de mest kjørevennlige. Utvalget på sko blir uansett begrenset, da foten vil diktere skovalg. Jeg har bred fot og endte opp med Nordica, som er behagelig å gå med, men har store svakheter nedover på alt utenom pudder. Hvis du skal gå mindre er det definitivt et godt alternativ å gå i alpinskoene. Det går langt bedre enn en skulle tro.
På bindingsiden er det som forrige mann skrev; det er bare diamir freeride som gjelder fortsatt (dessverre), med mindre det er bare kosekjøring du tenker deg (da det finnes lettere varianter). Freeridene er helt ok de, men jeg føler meg ihvertfall litt mindre trygg på disse enn alpinbindinger. Men har aldri hatt noen problemer med de.
På skifronten ville jeg holdt meg under 95 mm bredde på midten. Bredere ski vil være vanskelig å traversere med (men igjen er dette avhengig av bruksområdet). Så en ski rundt 90-95 mm burde funke bra. Syns selv det er overraskende få gode alternativer her. B3 kan jo brukes, men er jo blitt fryktelig myk. Kanskje Dynastar 8800 er det beste valget, men de er jo ganske tunge. Et interessant alternativ er en håndlaget sandwich ski fra usa; Bro models (sjekk siten pmgear.com). Har ikke prøvd denne, men den er svært lett, billig, sandwich + ingen har de. Men de er 98 mm brede - det går nok. Kan ikke hoppe over DrakeBoinay og Goode skis i carbon som er superlett (sjekk dbskis.com og goode.com). Men det koster.
De beste skiturene er de hvor du har betalt i blod og svette for hver høydemeter!