Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Noen som kan si om jeg har kjøpt riktig skilengde?!?
#163986 31/10/2010 6:20 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har altså 0 peil på type ski som går nedover, men har kjørt brett i 12 år og er glad i mine Åsnes Nansen ski som er fine på fjelltur. Tenkte jeg måtte lære meg å kjøre litt nedover, og har lenge siklet på noen fine topptur-ski. Kjøpte meg K2 Missbehaved med dynafit binding her om dagen. Fyren i butikken sa at jeg godt kunne ha 159 cm lengde, så da kjøpte jeg det. Er selv 173 cm høy... lurer nå på om jeg har fått altfor korte ski i grunn, eller om denne lengden funker fint? Setter pris på noen tips! smile

Re: Noen som kan si om jeg har kjøpt riktig skilengde?!?
Missbehaved #163987 31/10/2010 6:41 PM
Ringrev
Ringrev

Høres litt kort ut for den typen ski. Det er riktig nok ikke uvanlig med ganske korte topptur ski. Det spørs også litt på vekten din.

Fordelen med en kort ski er:- lettere- enklere snu i bratt terreng- mer lekne og manuvrerbare

Ulemper:- stabilitet

Jeg kjører selv med ski fra nesten 2 meter til 165. Har det gøy med de fleste ski, man må bare tilpasse teknikk og kjørestil til skiene. Med korte ski får du bare tune inn de kontrollerte kortsvingene - noe som er kjekt uansett...

Missbehaved #163988 31/10/2010 6:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ok. kanskje det ikke blir så ille likevel da.. Jeg er litt over 60 kg. Får håpe det funker wink

Missbehaved #163989 31/10/2010 7:13 PM
Medlem
Medlem

Høres veldig kort ut. Ville i alle fall gått for noe som var like høy som meg eller lengere. Det som er greia er, hvis du skal bruke dem som topptur-ski, så er det veldig dumt å ha korte ski, siden skilengden har en inflytelse på hvor godt skien flyter på snøen. Korte ski vil flyte dårligere enn ski som er litt lengere.

Hvis du har muligheten, så ville jeg ha byttet dem inn i noen som var lengere.

Kort
Missbehaved #163990 31/10/2010 9:07 PM
Fersking
Fersking

De er helt klart for korte, bør være kropslengde minimum.Blir veldig vinglete og sporete i små lengder, i tilegg til at du mister oppdrift. og en må ta i betrakning at skiferdighetene blir bedre og da vil du ha litt lengde. Bytt hvis du kan

Missbehaved #163991 01/11/2010 4:33 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Missbehaved :ok. kanskje det ikke blir så ille likevel da.. Jeg er litt over 60 kg. Får håpe det funker wink

</p>

Se avsnittet under AT-skishttp://www.wildsnow.com/articles/at_skis_tips/at_ski_tips.htmSiden du faktisk har kjøpt skiene, så har du vel egentlig ikke noe annet valg enn å utnytte de kvalitetene en kort ski gir. Jobb med å ta kontrollerte kortsvinger på alle typer snø - fra is til løsnø og skare...det vil du få mye igjen for: kontroll er det viktigste når du driver med skikjøring som krever en redningsaksjon ved skade. Det er riktig som det sies at korte ski ikke flyter så godt, men det er ikke noe stort problem. Hvis du ikke flyter, så får du pumpe...eller øke farten til du flyter - 10 cm betyr ikke sååå mye. <p>Når man tilbringer litt for mye tid på nett, så begynner man nesten å tro at det ikke går å ha det gøy på annet enn lange og brede ski. Jeg startet med randoustyr for snart 11 år siden - hadde korte smale ski, myke sko....ikke like bra som utsyret jeg har nå, men det var gøy, og jeg det gjorde meg til en bedre skikjører. I alpene er det fremdeles ikke uvanlig å se korte og smale ski på tur - men sjelden med twin-tip. Så: kos deg med det du har kjøpt og tenk at det er teknikken som får deg ned bakken med stil, og ikke utstyret!

Missbehaved #163992 01/11/2010 4:34 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat perstr:Bytt hvis du kan

<p></p>
Ikke uenig i det.

får du byttet da ?
Missbehaved #163993 01/11/2010 7:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er ingen problemer, dama mi er også 173 og kjøpte samme lengde og samme ski. Skia dine er noe lengre, da K2 ikke regner med tailen i lengden på twin tipp. Får du byttet, så gjør du det. Hvis ikke så kommer skia til å gi deg masse morro og glede. Flott lengde for en nybegynner. Lykke til i vinter :-)

Missbehaved #163994 01/11/2010 7:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for god tilbakemeldinger. Jeg antar at det blir vanskelig å bytte skia siden bindinger er montert og feller er klippet til i riktig lengde.. Jeg tror jeg går for disse skia en sesong eller to hvertfall. Blir nok i hovedsak svinger og kontroll som må beherskes først, før jeg suser i hundre ned fjellsiden uansett wink

masse glede :-)
Missbehaved #163995 01/11/2010 7:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

flott sport, som har gitt meg og dama masse glede. Kos deg masse i vinter, og ikke glem sikkerhetsutstyret.

vekt
Missbehaved #163996 01/11/2010 11:06 PM
bra Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei,

I forhold til vekt har du ikke valgt en dårlig lengde. Se på skjemaet fra 'backcountry':(lb.= 500gr.)

Start by sizing a ski for your specific weight, then adjust the length based on your ability and the type of skiing that you like to do. This chart below shows the length ski for an ?average? skier, before anything else is taken into consideration:

Weight(lb)

........osv.
Missbehaved #163997 01/11/2010 11:10 PM
bra Offline
Nytt medlem
Nytt medlem

Weigh(lb)