Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HASTER! Noen tips til ski?
#163899 26/02/2005 10:18 AM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Skal på endel toppturer fremover, og trenger ett par ski! Har stått mye langrenn og alpint før, men aldri gått noe særlig ordentlige, lange toppturer. Trenger ski som ikke er altfor tunge å gå oppover med, men også relativt enkle å kjøre ned med (kan disse to tingene egentlig kombineres, eller må man velge en av fordelene?!). Er rimelig høy, og tynn, bør jeg da satse på "jenteski" eller mer "gutteski"? Hva anbefaler dere? Kommer til å kjøre mest mulig pudder ned fra toppen igjen. Men kan skiene benyttes i en bakke, tilfelle brettet mitt en gang knekker når jeg er langt unna en ordnetlig butikk (dette har skjedd før, og er forresten ufattelig bittert), er det ingen ulempe... smile Håper dere kan hjelpe meg raskt, så jeg slipper å ende opp med et par verken-heller-ski fra en masseproduserende sportsbutikk!!

Sats nedover
Ingvild #163900 26/02/2005 10:24 AM
Fersking
Fersking

Har vel egentlig bare et råd, sats heller på et par ski som fungerer bra nedover, de ekstra grammene disse skiene er tyngre klarer du sikkert å dra med deg opp ( ellers kan du bare trene litt mer :-) ) Det er jo nettop for at du skal kjøre ned for at du går opp. Jeg gikk opp på mine B2 til Gaustadtoppen med feller forrige helg, og det gikk greit, men det finnes sikkert andre ski som er bedre og mer egnet.

God tur!

Topptur
Ingvild #163901 26/02/2005 11:05 AM
Fersking
Fersking

Hei!

Styr unna de letteste skiene, de blir fort vinglette når du får fart på de, du virker jo sterk, har selv vært aktiv orienteringsløper, så vekta trenger ikke du bry deg om.Har selv et par Big Stix 108 vil ikke bytte disse ut, selvom de er tunge som s.... ellers når det blir mye ganging bruker jeg K2 XP axis, med linken binding,.Ps! enten du kjører telis eller alpint bør du benytte deg av hælløftere. Enten en Randonebinding, eller tracere. Feller er viktig..

Lykke til!

Baard Ek Brynilsen

Jepp
Ingvild #163902 26/02/2005 11:45 AM
Ingvild Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Jepp, jepp.. sterk som bare det ja... som om alle orienteringsløpere er det...:p Men, får satse på litt yngre ski da, er vel verdt det når jeg cruiser ned igjen!Men er det forskjell på pudder-ski, og is/skare-ski? Høres sikkert utrolig teit ut, for dere som er "inne i det", men er så kjipt å ende opp med ski som ikke kan kjøres i pudder (hvis det er noen ski som ikke kan det da...).Takk for ellers strålende tips!

Skitips
Ingvild #163903 26/02/2005 7:30 PM
Fersking
Fersking

Tror ikke du skal legge vekt på hvor tungt utstyret er. Etterhvert kommer en i god form og da greier en tungt utstyr. Velg en ski som takler mange typer fører. Brei ski som er forholdvis stiv. Da sitter den på is og tåler stor fart. myke ski er som regel gode på perfekte dager. Kjører på Rossignol B3 den er jeg veldig fornøyd med. Hvis du skal kjøre alpin kan du velge noen randone bindinger. Da sparer du en del gram

Ski
Ingvild #163904 26/02/2005 9:42 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De fleste freerideski med midje på 80-90mm vil vel duge til topptur og en hyggelig nedfart. Ser Oslo Sportslager har tilbud på en del ski nå, f.eks. Dynastar Legend 8800 som er en knallski. Rene løssnøski ville jeg ikke kjøpt som eneste skipar. Selv om vi har drømmer om å kjøre i en halvmeter med løssnø er dette sjelden realiteten i norske fjell :-/ En allsidig ski er nøkkelen til gode opplevelser også når føret ikke er akkurat slik vi vil ha det.

Lykke til med skivalg og fine toppturer framover! Gleder meg selv til å dra hjem til Molde i påska for å puste&pese litt i oppoverbakkene wink

Re: HASTER! Noen tips til ski?
Ingvild #163905 26/02/2005 9:52 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mulig PoketRocket kan være noe for deg. Er ganske myke ski, så de har ikke noe særlig isgrep, men er morsomme å kjøre på. Veldig fin flyt på løst føre, svingvillige som få og ganske lette i forhold til bredden. Hvis du kjører veldig aggressivt og fort kan det kanskje være en ide med noe stivere. Har gått med mine satt opp med Linkenbindinger et par år nå. Neste sesong blir de byttet ut. De er litt for myke for meg rett og slett. PS: disse er ikke gode i hardpreppet bakke. Bruker dem selv kun i terrenget. Litt skare og vindfokk synes jeg dog de takler ganske fint.

Atomic Beta TM:X
Ingvild #163906 26/02/2005 10:51 PM
Medlem
Medlem

Bra ski som veier lite, er fartstabil øg svelger unna det meste! wink

Tror ikke det er langt unna et bra valg!

Til Carbo-kongen
Ingvild #163907 27/02/2005 1:28 PM
Fersking
Fersking

Er det noe forskjell på TM X og TM EX (Beta TM) ?.Har selv TM EX m/Chilli bindinger, og synes at det blir for "hardt/tungt" for en lengre topptur. Vurderer å selge mine for en billig penge.

Svar :)
Ingvild #163908 27/02/2005 3:32 PM
Medlem
Medlem

TM:X er i utgangspunktet samme ski som TM:EX. Forskjellen er at TM:X har fått litt mykere bakski og forsterket festeområde for bindingen.