Frosen Camelbak
|
Fersking
|
OP
Fersking
Alle er vel kjent med fryseproblemet i vannbeholderene. Bruker en salomonpose med camelbak sin isolerte slange med gummihette. Bruker alltid lunka vann i posen. Bruker å blåse luft i slangen for å forhindre frysning, men uansett så fryser det etter noen timer i kulda. Har hørt at det hjelper å kle posen med alufolie, men problemet ligger jo ikke i posen men i slangen(posen får nok varme fra ryggen). Kan det være en idé å kle slangen med alufolie og dra over neoprenstrømpen etterpå? Hadde dessuten vært digg å kunne brukt kaldvann i posen hvis bare slangen ikke frøs.
|
|
|
 Tips!
|
Fersking
|
Fersking
Jeg blåser også vannet inn i sekken for å hindre at det fryser i slangen, og dette funker en stund, men så fryser det. Men det er bare i munnstykket det fryser,så jeg bare putter det i munnen en stund (f.eks mens du sitter i heisen), så kan du drikke som bare d! Jeg har ikke dekket slangen med noe som helst og fyller på iskaldt vann hver gang! Har forresten ikkje camelback, men Source sin pose, men du kan jo prøve...
|
|
|
 bobleplast
|
Entusiast
|
Entusiast
har hørt at bobleplast fungerer som isolasjon (tapes utenpå slangen). selv har jeg delisolert slangen med noe celleplast, funker ok i minusgrader, men den fryser rundt 15C hvis jeg ikke er flink nok til å sirkulere vannet (drikke). får aldri til å blåse alt vannet inn i posen, og det er jo satans stress, så leter selv etter vidunderoppskriften. men uansett, snart er det jo påske og temperaturene stiger så da er det problemet ute av verden inntil videre 
|
|
|
 dette problemet har jeg løst for lenge siden.
|
Medlem
|
Medlem
putt sprit på. Moro er det og.
|
|
|
 Jeg
|
Entusiast
|
Entusiast
bruker 2,1litern sammen med DaKine HeliPro, der er munnstykket og 90% av slangen isolert i skulder-reima. Men jeg sliter når temperaturen kryper under 15 blå. Skal prøve å isolere de eksonerte 10cm av slangen med bobleplast neste gang det blir kaldt!
|
|
|
 Hei, det er jo døfødt da.
|
Fersking
|
Fersking
Er det først 15 speik så gidder du ikke drikke kaldt. Da har du termosen i sekken med kaffe eller toddy. Og er det varmere kan det være greit med litt kald veske, men drikk ofte istedenfor mye; da fryser ikke slangen og kroppen får ikke det sjokket den får av plutselig styrting av isvann. Bruk joggeposen om sommeren.
|
|
|
|
|
|
 ..
|
Medlem
|
Medlem
Stapp munnstykket og tilstøtende del av slangen ned i jakken når den ikke er i bruk.
|
|
|
 Bit på tuten..
|
Medlem
|
Medlem
Bit på tuten først slik at den holdes åpen, da får vannet renne mest mulig tilbake av seg selv før du blåser litt. Blåsinga gjør at det blir trykk i posen og kan gjøre medføre at vannet stiger opp i slangen av seg selv.
|
|
|
 termos
|
Entusiast
|
Entusiast
en termos veier uendelig mye mer enn en cammelback/colaflaske. hvis du har tenkt å dekke veskebehovet (2-3L) med termosflasker blir det et helvete på ryggen. ang dakines 10cm uten isolasjon har jeg løst dette med celleplast og ductape. funker greit hvis jeg drikker jevnt og trutt(noe en bør gjøre). værre i skitrekk når det fort blir hektisk og glemmer å drikke, da kan jeg garantere stiv slange.
|
|
|
 Enkelt å fikse
|
Fersking
|
Fersking
Når den er frosset, så kan du bare tisse på den, så tiner den fort.
|
|
|
 osprey Switch 25+5
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har Switch 25+5 sekken, som her et genialt opplegg hvor slangen ligger inne i høyre skulder stropp. Så etter man har tatt en støyt, blås ut vannet av slangen, pytt den inn i stroppen igjen, og zipp ned glidelåsen.. dette i kombo med isolert slange skal det mye til før den fryser.. og når gradestokken kryper under 25 blå så tar jeg den ut og henger under jakken på kropp.. enest som funker når det er virkelig kaldt..
|
|
|
 Mulig løsning
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Bare klips/heng/ fest posen på brystet, ha slangen på innsida av jakken, det er prøvd ned til 32 minus med suksess, dog med litt varmt vann i posen fra starten av. Den er heller ikke i veien, funker med alt fra recon sekker til lettere kaliber.Og en annen ting, selv om tempen bunner langt ned på minus sida så trengs det vann når man er i aktivitet. 1 l i timen er ikke usannsynlig, poenget er at man drasser ikke på 5- 6 termoser for å dekke behovet, varmt vann i camelp om morgen så berge man dagen, er det krise fyr om en brenner og smelt snø!
|
|
|
|
|
|
 På innsiden
|
Fersking
|
Fersking
Putt Camelbaken på innsiden av jakken, gjerne på magen dersom det er sinnsykt kaldt. Da kan du også putte snø i camelbaken etterhvert for å få mer vann, det funker greit.Viktig å huske å få i seg nok væske selv om det er kaldt, pisser du gult har du ikke drukket nok...
|
|
|
 Re: Frosen Camelbak
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker Camelbak SnoBowl med CB sin isolerte slange. Hat store problemer med at det fryser. I vinter strippet jeg av isolassjonen fra et Platypus system og tredde denne utenpå CB isolasjoen. Siden det har problemet vært stort settt løst(fryser fremdeles litt i munnstykket). Har ikke brukt det i kaldere enn -10, men gikk fint da i alle fall.
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
kan dere ikke bare stikke ned på nærmeste cafe og ta dere et glass vann? og hvis dere er ute å kjører off-pise kan man faktisk ta seg tid til å bare ha med ei flaske vann på innerlomma. aldri skjønt det her
|
|
|
 Lite cafeer til fjells
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er vel ikke alle som henger i bakken hele livet!
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
er det no gæli med det a?
|
|
|
 nei, overhodet ikke
|
Entusiast
|
Entusiast
folk er forskjellig (og takk for det) men med en camelbak på ryggen slipper du å ta turen innom en cafe før dagen er over =)
|
|
|
|
|
|
 Blås, vent, tøm
|
Fersking
|
Fersking
Et lite tips: noen minutter etter at du har blåst slangen tom (som mange har foreslått) så vil det lille vannet du ikke fikk blåst ut ha rent ned slangen og samlet seg i tuten. Da tar du og klemmer på tuten og kvitter deg med vannet, så slipper du at selve tuten fryser igjen. Og har du glemt det og den har frosset så tiner den ganske raskt under jakka.
|
|
|
 Sekk med lomme i reima
|
Fersking
|
Fersking
Har en osprey sekk med glidelås i reima, så du kan legge hele slangen inni den. Har en camelbak med neopren rundt slangen, men ikke den beskyttelsen for munnstykket. Har kun frosset en gang denne vinteren. Men da var det under 15 minus og stiv kuling. Men det var ikke verre enn å varme munnstykket i munnen så ordna det seg. Har før brukt kun neoprenisoleringa pluss vintermunnstykke, men det frøs hele tida. Varmt vann i om morgenen er og bankers når det er skikkelig kaldt.
|
|
|
 Isvann.
|
Entusiast
|
Entusiast
Må si jeg ikke har hatt det store problemet når det gjelder at vann fryser til. Greit nok har slangen blitt til is. Man unngår dette ved å drikke jevnt og trutt. Det vil alltid være noe is i slangen, men det er nok vann til å få en stråle ut til å dekke behovet og at ikke alt vannet fryser til. Som oftes er det vinden som er værst, ikke kulden. Det tar ikke mange minuttene før det er frøset til ved sterk vind. Jeg har selv dakine heli blade. Den har glidelås rundt selve ryggen slik at jeg kommer til uten å åpne selve sekken. Der putter jeg slangen ned hvis det trar seg til. Jeg har tenkt den samme tanken angående å isolere slangen mer, men for meg er jeg dritt leie den slanger som slenger rundt. En forsterket slange som er 2 ganger større i diameter er mer til hinder enn den jeg har nå. Cluet er å få i seg nok væske i kroppen slik at man ikke kolapser etter endt dag. Og at man unngår dundrende hodepine på after skien!! Man har jo tross alt flere dager med ski foran seg! Jeg pleier alltid å pisse gult, men jeg pleier vanligvis ikke drikke mer en 2-3 liter toppen i løpet av en dag. Det er mer en nok. Hvem gidder å dra ned til shellen eller cafen for å fylle på stadig??
|
|
|
 Sport Extreme i Trondheim har 50% på det aller meste nå,
|
Entusiast
|
Entusiast
så jeg endte opp med å gå til innkjøp av et thermal control-kit, fjerner mye av vind-effekten, men duger lite når det virkelig er kaldt.
|
|
|
 blowjobs...
|
Fersking
|
Fersking
Som noen vagt har forsøkt å påpeke er blåsing i slangen en ganske dårlig strategi. Masse ekstra isolasjon likeså. Men om man etter en sugerunde åpner munnstykke med hånden og løfter det over skulderhøyde er problemet løst. (bortsett fra i ekstreme tilfeller der man burde holdt seg innendørs).
|
|
|
 hmm...
|
Entusiast
|
Entusiast
kan høres ut som en ganske god strategi oyster, men jeg lever fortsatt i troen på at isolasjon er den beste løsninge, evt i kombinasjon med frostveske ;p
|
|
|
|
|
|
 Urin
|
Entusiast
|
Entusiast
toppen 2-3l på en dag er ikke nok hvis du pisser gult.. gult ekke kult! hvitt er good shit!
|
|
|
 hvitt?
|
Fersking
|
Fersking
har aldri skjønt d med å drikke t man pisse hvitt. de eineste gangene æ greie d e når æ e på byn å drekk masse øl, men kan ittj skjønn at d ska værra så sunt heller:)
|
|
|
 Ur-in - ur-out
|
Entusiast
|
Entusiast
Fargen kommer veldig mye an på hva kroppen vil ha og ikke, drikker du primært vann og rundt 2l skal dette hyre ved normal aktivitet. Men veskebehov øker i takt med aktivitet.Kulde og høyde har også mye å si på hvor mye vann kroppen konsumerer/trenger. Kroppen har uansett en øvre kapasitet på 1 liter per time i opptak. Når man i tillegg vet at man kan miste 2l på en time i form av svette kan veskebalansen fort bli skeiv uansett hvor mye du drikker.Hvit urin er en god indikasjon på at du har god veskebalanse, uansett om denne skyldes øl eller vann, men den sier også noe om hvor "ren" kroppen din er, ting som cola,kaffe, rødbeter o.l. gir ofte endring av fargen på grunn av avfallsstoffene og behøver ikke nødvendigvis å bety at du har elendig veskebalanse.
|
|
|
 KJØP WINTERKIT!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Søk på kvasir på for eksempel Source.(eller gå inn på www.vpg.no) de selger både hele winterkit for hele posen og slange eller bare for slangen. vanlig isolasjon du får fungerer ikke optimalt i kulda.slangen fryser etter en stund, men med winterkit holder slangen og posen seg fri for is!!
|
|
|
 Våtdrakt
|
Fersking
|
Fersking
Hadde en gammel våtdrakt hjemme som var for liten, denne klippet jeg opp og surret og sydde rundt slangen helt frem til munnstykket. deretter kledde jeg slangen med ductape(vet ikke om tapen har noen effekt men). Slangen har aldri frøset. det eneste som har frøset hos meg er munnstykket men det stapper en bare i munnen og tiner/tygger det der.......
|
|
|
 Hold deg unna produsentenes egen isolasjon...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...det funker ikke. Bobleplast funker bra til og holde personer varme, men det har med kondens og gjøre. Isolerer litt selvfølgelig. Det jeg har gjort som har holdt vannet deilig og tint siden er og kjøpe en rull med isoleringstape på clas ohloson, og en ducktape på Ohlson. Surr HELE slangen godt rundt med isoleringstape før du dekker over med duck. Problemet med denne løsningen er at den ikke funker og legge inn i skulder remmen for de som har mulighet til det. Dessuten spør ALLE hva i h****e du har hengene ut fra sekken. Vannpipe sier du mens du stamper litt med de enorme plankene dine og kjører videre. Oh what a feeling.
|
|
|
|
|