Hvilken elvekajakk bør jeg kjøpe?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvilken kajakk bør jeg kjøpe.Jeg er totalt fersk og har ingen erfaring fra elven. Jeg er 174cm hør og veier rundt 70kg Hvilke merker bør jeg ikke kjøpe? Og er det like greit å kjøpe brukt?
|
|
|
 Re: Hvilken elvekajakk bør jeg kjøpe?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lite respons her så jeg prøver på nytt. I tilegg til kajakk. Hvilke andre nødvendigheter er der?Man har selvfølgelig Åre, spruttrekk, tørtopp, tørbukse? Hvilket utstyr er bra og hvilket er mindre bra?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Utstyr du SKAL ha:ein god vesthjelmkasteline bør ha:kniv Astral, Sweet, Palm, HF og Kokatat er gode merker. styr unna dei billigaste merkene, og etter som eg har skjønt er hiko kastelinene heilt ubrukelige. båt er det like greit å kjøpe brukt for ein nybegynnar. Kjøp deg ein creek båt som passer din størrelse. båtar som Pyranha burn/h3 og Riot magnum er gode creekbåtar både for nybegynnarar og vidarekomne.  Eg har ikkje all verden peiling, så hvis noen er ueinige med meg, sei gjerne i frå! 
|
|
|
 hm...
|
Fersking
|
Fersking
Ikke helt enig i de båtene, fordi for eksempel Burn har aggressive kanter som kan være vanskelige for nybegynnere.. en Wavesport Diesel er kanskje det aller beste, eller en Dagger Mamba, som har litt avrundede kanter som gjør båten litt enklere å rulle... Like greit å kjøpe brukt, bruk heller mer penger på neste båt som du skal utvikle deg i, ikke bare komme over nybegynnerstadiet i.. Rene creekbåter er gjerne stødige, men kan være tunge for nybegynnere å padle i.. vanskelige å snu, tunge, lange... En riverrunner er en bra ting å begynne i. Når du har kommet over nybegynner stadiet så er det nok best å kjøpe to båter.. en nedoverbåt og en lekebåt. Alle har godt av å padle lekebåter og freestyle.. du må rulle mye mer, du lærer flere ruller, du lærer å håndtere kajakken i uvante situasjoner og du lærer å komme deg ut av valser du ikke vil være i..
|
|
|
 dessuten..
|
Fersking
|
Fersking
bør du kjøpe et rescue 3 kurs fra www.kajakksenteret.no.. Padlingen er en ting, det å kunne redning i elv er like så vesentlig for en kajakkpadler.. mariann
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Det lureste du gjør er å bli med i en klubb. De pleier ha en del utstyr av div. type som du kan prøve - og så er det masse folk der å spørre. Da får du litt erfaring med ulike båttyper og kan plukke opp tips som gjør at du ikke kjøper skrot - som f.eks. viktige detaljer en vest bør ha, tautyper etc. Ang. båt så er det bedre å kjøpe to brukt enn én ny til å begynne med. Sats gjerne på en riverrunner/creeker som er litt rund for enkel rulle men også har litt kanter for bedre kontroll. Dvs. noe som mamba, eskimo salto, LL remix, fluid solo (finnes visstnok forhandler i norge nå), wavesport diesel...utvalget er stort! Sjekk f.eks. oversikten hos playak for litt info. By the way; om du kjøper en brukt mamba. Kikk ekstra godt på den. Jeg har sett mye feil på dem i det siste. Er jo en enorm kilde til info like rundt hjørnet: Voss! Sikkert like mange ulike meninger som padlere der.
|
|
|
|
|
|
 riverrunner er tingen
|
Fersking
|
Fersking
jeg mener en riverrunner er det beste siden den sier ifra når du gjør feil fordi den gjerne har mere kanter imotsetning til en creeker. hvis du starter i en creeker kan du fort få uvaner som og ikke kante branokk inn i bakevjer osv. anbefaler en båt med litt slanke ender men ikke sånn syltynne som en lekebåt vil ha.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jackson Fun kajakk er gode kajakker! ta den med deg i et basseng og få hjelp av en til å lære deg rulla, så hopper du ut i elva!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Pyranaha InaZone er en perfekt nybegynnerkajakk som også greier seg veldig godt når du begynner å utvikle deg. Skikkelig allroundbåt.Er ikke sikker på hvor lang du må ha, jeg har 240cm, tror det er den lengste.
|
|
|
 Ikke kjøp deg kajakk
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du ikke har noe som helst erfaring med elvepadling, så skal du ikke kjøpe noe som helst.Da skal du aller først gå et kurs, eller padle med en klubb med erfarne padlere.Etter det kan du vurdere å kjøpe deg en kajakk som passer til ditt bruk. Da kommer det an på hvor du bor og hvilke elver som er tilgjengelig. Hvis du foreksempel bare skal padle i en lokal liten elv, så blir en creeker veldig kjedelig og du lærer lite.Derimot bor du i nærheten av en stor og bratt elv, så kan en lekebåt bli for vanskelig i starten.Jeg personlig mener en nybegynner bør starte i en "allrounder" for å lære grunnleggende teknikker.Eks: dagger Honcho/outlaw, Prijon wizard, riot booster ol.Lykke til, og håper å se deg på elva snart.
|
|
|
 Ser du bor i Bergen....
|
Fersking
|
Fersking
Meld deg inn i BSI sin padlegruppe. Elvegruppa der har et to siffra ulike elvekajakka du kan låne gratis som medlem. I tillegg har klubben alt du treng av utstyr ellers. Klubben har nå fast bassengtrening om vinteren og faste padlekvelda på sommeren. Vist du absolutt må kjøpe deg en båt så spør noen som har peiling.. :wink
|
|
|
 Riot air
|
Fersking
|
Fersking
Har en riot air 55, jeg kan selge...orange og fin! Tenkte meg 5 lapper for den...
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Den vil du i hvert fall ikke kjøpe som nybegynner...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Eg ville no kjøpt en riverrunner eg. Fin i starten, du lærer deg litt om hvordan kantene fungerer og du kan jo til og med sitte litt på en bølge eller en valse og, da de ofte har flat bunn. Når en er begynner synes eg kanskje en creekbåt blir litt som en kork på vannet og lærer deg ikke så godt hvordan du kan bruke elven til din fordel (og såklart blir det svømming, men det er name of the game).Ellers så trenger du kurs og sikkerhetskurs. SRT kurs som Rescue3 er tingen, spesielt hvis du tar det sammen med padlere.Av utstyr trengs:KajakkSprutrekkÅreVest (en god en!!)Hjelm (Kun det beste er godt nok for skolten)Tørrtopp (kjøp noe som er bra og som puster)Longjohn/tørrbukse (neoprenebukse eller såkalt tørrbukse, som absolutt ikke er tørr)Gode skoKasteline (en med bra tau, husk å henge til tørk og skift tauet hvertfall hvert 2. år)Flyteposer (sånn at båten flyter bedre og ikke blir så fort bulket når den tar turer på egenhånd)Noen karabinere, noen slynger sånn at du kan lage en rigg for et drag (dette tar du når du har lært hvordan du gjør det)Førstehjelpssett i vanntett boks, som alltid kan ligge i båten. (enkelt utstyr tilpasset elven som du kan bruke)Kniv (sånn at du kan skjære løs noe, uten spiss)Fløyte (sånn at du kan gi en lyd når ting går galt)Neseklype? (noen er avhengige av det, noen hater det) Det finnes endel utstyr utover dette, men her er hvertfall noe av det viktigste. Øvrig utstyr skjønner du poenget med når du begynner å få bruk for det.
|
|
|
 go tur
|
Fersking
|
Fersking
ta deg ein tur innom go tur. det er ein padlebutikk i bergen. har mye bra utstyr båter og tilbehør. han har også god peiling på båter og utstyr. så eg anbefaler å reise innom der ein tur. her er linkenhttp://www.god-tur.no/epages/Store.sf
|
|
|
 Stor, fin riverrunner
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har en stor, fin riverrunner til salgs, Wave Sport - Frankenstein. Båten er stabil, samtidig som du som nybegynner kan vokse med den og beholde den langt mer enn en sesong. Den har også kun vært på elva et par ganger, så her får mye kajakk for lite penger. Pris: 5000,- (for bilde og data, se: http://www.eddyflower.com/ShowBoat.aspx?BoatId=347)Ring meg på 92801879 eller skriv på sigurdte@student.ikos.uio.no dersom du er interessert.
|
|
|
 Vell
|
Medlem
|
Medlem
5000,- for 14 år gammelt design/båt? Er ikke det litt mye da? Det synes nå jeg....Til sammenlikning skal jeg selge en 3 år gammel Pyranha Stretch M/L som er brukt max 15 ganger, og den går til samme pris. Prøv før du kjøper.
|
|
|
 SVINDLER
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du prøver å selge en frankenstein til en nybegynner for 5000.- så kommer jeg og knuser kneskålene dine.Har ikke ville kjøpt den for en tusenlapp en gang.Etter dagens standard kan den kun brukes til å plante blomster i og pynte i hagen. FY SKAMME SEG!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
|
 ha ha
|
Fersking
|
Fersking
ikke verst ordbruk der Frode, skal huske på deg om jeg trenger en torpedo en gang!vestlending ja...
|
|
|
|
|