|
 Ski til toppturer
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har planer om å kjøpe nye toppturski. Snowkiter også, og ser etter ski for lengre turer i tilfelle ustabil eller fraværende vind. Vurderer sterkt Randonnè-bindinger. Kan noen anbefale gode toppturski? Lav vekt og kjøreglede er selvsagt prioritet
|
|
|
 tipptopp
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Klassisk problemstilling det der; lav vekt på vei opp og kjøreglede på vei ned...Hele greia er jo behovsavhengig. Flere velger å bruke skikkelig feitski på toppturer, slite litt ekstra oppover for beste opplevelser på vei ned. Til toppturer velger jeg kompromiss, da det som oftest er "kompromisslignende" forhold på vei ned uansett. (Eks. på forhold da man trenger/ønsker feite/stive ski: metervis med pudder, da kommer man seg ikke opp, eller håpløst isete og krevende, da gidder man ikke å gå opp) Men for all del, jeg har jo trasket noen fjellsider med tunge Stocklier. Imidlertid bruker jeg oftest Atomic Tm:ex (eller R:ex) som toppturski. De har tett opptil feite nok mål, er nogenlunde stive og fartsstabile og best av alt, veier veldig lite. Anbefales hvis du tenker på å gå endel toppturer, med kanskje litt lang innmarsj etc. Se forøvrig min testrapport her på friflyt. Jeg har prøvd noen reinspikka toppturski men det blir så til de grader sørgelig på vei ned at det anbefaler ikke jeg.
|
|
|
 alt er verd det når du står på toppen!!!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg ville gått for noen skikkelige planker. Bruker Big Bangs til toppturer og er godt fornøyd med det. De er relativt tunge å bære med seg opp, men slitet på vei opp er glemt når jeg er på vei ned:) Lykke til!
|
|
|
 topptur
|
Fersking
|
Fersking
Går selv på zag med randone og er veldig fornøyd, men vet at tyngre gutter som kjører hardt ryker ut av bindingen. De gutta jeg går sammen med trives veldig bra på Volkel mantra. Litt midt i mellom ski som passer bra til varierende føre samtidig som den flyter bra i pudder. Vel og merke ikke metervis. Lykke til
|
|
|
 Toppturski
|
Entusiast
|
Entusiast
Med mindre du kjører knallhardt, ville jeg heller valgt litt lettere bindinger og/eller støvler (les: rando), for så å velge en skikkelig ski for norske forhold. Jeg kjører på den gamle Dynastar Big (heter vel 8800 nå?). Etter min mening får du ikke bedre ski for norske forhold. Ikke så veldig ofte man faktisk har behov for mer bredde en 90 mm på midten. I alle fall ikke på Vestlandet her jeg holder til. I verste fall er det jo bare å kjøre på med mer fart, så kommer man jo oppå:-)
|
|
|
 Verdt det på toppen ja!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjøp så bredt som mulig! Ekstra pes opp er lik ekstra moro ned.
|
|
|
|
|
|
 feite ski
|
Fersking
|
Fersking
Går selv med Zag Gold på topptur, det er til tider dødshardt opp, men fytti steike å verdt det er på veg ned att!!! 
|
|
|
 Toppturski og pudderski
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Atomic Sugar Daddy er suveren som både toppturski (superlett) og til pudderkjøring / storfjellkjøring
|
|
|
 telemark/randonne
|
Fersking
|
Fersking
kjøpte meg telemarkstøvler jeg og tenkte det var bra for toppturer m feller og brede ski, prøvde et par Zag (hvite) Turen opp m feller og litt langt innsteg gikk veldig bra, bratt gikk og fint ,men synes de var litt ustabile i fart, hadde linken bindinger . Ser nå at mange av mine venner (gutta) foretrekker alpint utstyr, men de er gutter da og litt sterkere enn meg så om der noen jenter der ute som har erfaring og kan komme m råd til hvilke ski og bindinger som er bra (kanskje nye støvler og) blir jeg veeldig glad ! :-) nå er det jo snø også !
|
|
|
 Randonné
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har selv Atomic Sugar Daddy med Fritschi Diamir Freeride bindinger og Scarpa Dental Xt støvler. Tror ikke det finnes noe lettere utstyr på markedet enn dette. Supert for toppturer. Nå passer kanskje ikke disse skiene så godt til jenter da de er ganske stive. Så noen mykere ski er å anbelle for jenter.
|
|
|
 Goode?
|
Fersking
|
Fersking
Går og sikler litt etter å kjøpe randonneutstyr selv. Hva med Goode ski? Blir de for lette og vinglete når det begynder å gå fort på middels føre? Noen som har prøvd Carbon 95 eller Carbon 116 og kan sammenligne de med mer kjente ski som Sugardaddy, Made'n AK, Gothama el.l?
|
|
|
 DrakeBoinay?
|
Fersking
|
Fersking
Og hva med tabla rasa elller surreal fra db skis. Er de fortsatt like gode som når hypen var på topp sist sesong?
|
|
|
|
|
|
 randonnè
|
Medlem
|
Medlem
Uenig med Elvallie at det ikke finnes lettere randonnè utstyr enn Denali XT og Fritschi Freeride. Snarere tvert om, dette er tungt og solid Randonnè utstyr for den like å dra på. Hvis vekt er viktigst -> det finnes mye som er lettere.
|
|
|
 Randonné
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kan være delvis enig med HH. Men om man tar som utgangspunkt at Fritschi Freeride kan stilles til 12 i styrke (de fleste randonné bindinger kan kun stilles til 10), Denali XT er vesentlig lettere enn tidligere modeller (nå 3410g) og at Atomic Sugar Daddy er lettere, stivere og bredere enn de fleste konkurrenter så tror jeg at man har en bra pakke for både offpiste kjøring og toppturer. Tar gjerne imot eksempler på utstyr som er lettere og like bra :-)
|
|
|
 DB/Goode
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
DB var jo stort, men håpløst å få tak i, iflg Boinay pga fabrikken hvor skiene ble "støpt", nemlig Goode, trenerte opplegget ved å kun prioritere produksjonen av Goode ski. Hørte at Boinay har brutt med Goode og USA og flyttet produksjonen til Europa, men at de p.t. ikke har noen fabrikk for produksjon. Likheten mellom DB og Goode stopper ved målene - Goode er lettvint skumproduksjon, som sikkert blir vinglete og med kort holdbarhet. Uten at jeg skal påstå det på bakgrunn av egen erfaring. DB oppleves som, i forhold til bredden og den lette vekten, meget stabile - men en merkelig ski å kjøre på er det jo. Hør med Barks her på forumet hvis du er interessert i mer. Han er sikkert mer enn oppdatert.
|
|
|
 DB igjen
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gamle Tabla Rasa fra DB har jevnt over fått kjempeskryt fra alle jeg har vært borti som har prøvd dem. De er som rangle nevner ikke så greie å få fatt på lengre. DrakeBoiney skilte lag i fjor, og det var masse surr med leveringer hele fjordårssesongen. Boiney har gått sammen noen europeiske(italienske tror jeg) produsenter for å starte skiproduksjon i Europa. Drake holder fremdeles sammen Goode. De er allerede i gang med å lage ski som DrakePowderWorks. De lager akkurat de samme skiene som gamle DB bare med nye navn. Har hørt fra folk som har fått ski fra DPW i statene, men har ikke klart å finne noe ny nettside eller mer info. Selv går jeg toppturer med telemarksutstyr. De siste sesongene har jeg gått med PocketRocket montert opp med Linken. Skiene er ganske lette i forhold til størrelsen, men etter min smak ble de litt for myke på skiftende underlag. Denne sesongen blir det ScottyBob FatBastards. Hvis du synes nedrennet er det viktigste på turen kjører du et par ski med midje fra 90mm og oppover. Etter min mening spiller noen 100 gram fra eller til liten rolle uansett. Hvis du ikke orker/gidder er det masse "topptur ski" å få kjøpt. Disse er stort sett veldig lette, men det går på bekostning av egenskapene nedover. Det lureste er vel å prøve å få lånt litt forskjellige ski av kompiser/foretninger å prøve seg litt frem før kjøp.
|
|
|
|
|
|