Igjen takk for tilbakemeldinger. Jeg kjøpte:
Støvler: Garmont Mega Lite (289 euro hos golbetrotter.de + frakt + mva osv). Den var ikke å oppdrive i Norge. Støvelen er meget bra til å gå i, dvs som alternativ til vanlig (klatre)plaststøvler. Det er alltid partier der man ikke kan gå på ski, i vårt tilfelle i penitentes-felt, på blåis og i noen steinrenner. Stegjernene mine passer perfekt og jeg fikk ikke antydning til gnagsår.
Jeg fikk den "kjipe"/kalde innerstøvelen som er perfekt for vårskiturer, men litt kald når temperaturen går under -5/-10. Jeg skal kjøpe en varmere innerstøvel etterhvert, da enten Garmont G-fit eller fra en annen produsent.
Kjøreegenskapene/stivheten var helt grei, men så kjører jeg ikke spesielt fort heller, og ihvertfall ikke i høyden.
Det negative med disse støvlene (og sikkert alle konkurrenter) er at de slites fort ned når man går på alt annet enn snø og is. Man orker som regel kun å bære ett par plaststøvler der alt må bære på egen rygg mer enn 1-2 dager, og støvlene overlever ikke flere enn 3-4 vårbestigninger av 5-6000metere i Andes før sålen er nedslitt.
Bindene: Dynafit (rett på skiene / nix underbygging)
Ski: Volkl Mountain Norbert Joos (177 cm). Vekt 1370 gram hver. Kjøpt hos Scandinaviske i Bogstadveien (Fikk meget bra service av en svenske som jobber der!).
Ikke så spennende valg men jeg tenker å bruke disse her hjemme. Neste gang jeg drar til Andesfjellene skal jeg skaffer meg eksempelvis Blizzard TC Competition touring race skis (160 cm, 900 gram) som skikompisen brukte. Det er som regel bare is og hard snø igjen på de type fjell jeg liker og så orker man ikke kjøre så hardt i høyden likevel. Da spørs det om man får så mye mer glede av annet enn tynne pinner. (Blizzard-skiene er stive nok).
Det viktigste er imidlertid vekten: Støvlene veide 1850 gr hver, skiene (m/binder) ca. 2000 gram og feller ??gram = tilsammen rundt 8 kilo bare i skiutsyr. Når ryggsekken for en 14 dagers tur (mat/bre+klatreutstyr/telt mv) veier allerede 35 kilo, må man skjære ned på vekten overalt.