Jeg har lenge tenkt på kompromisset mellom vekt og utstyr når en bestiger fjell. Det å ha lett utstyr er deilig når man går topptur, men samtidig er det godt å ha heftig utstyr når vi setter nesen nedover. Hvor går dette berømte skillet hen? Skal man prioritere nedoverturen 100% og ha "blylodd" på beina å komme til topps halvt i hjel sliten eller kanskje ha fjellski og lærsko på og danse seg oppover fjellene, men ikke komme seg ned igjen?
Har vi nordmenn for tungt utstyr med oss på topptur eller er det bare et intrykk som jeg har? La oss tenke oss at jeg bytter ut mine "blylodd" av noen ski og sko med noe som er 2 kg lettere på beina. Hvor mange høydemeter er det å tjene? Bredden på skia er et vesentlig punkt i denne diskusjonen. Hvor går grensene for en behagelig nedtur og ikke minst opptur? 70mm, 80mm 90mm 100++mm? Selv synes jeg +-90mm er nok i de fleste tilfeller av føre i norge, pudder, vindpakket snø, is osv. Da har du lette ski opp og tilstrekkelig stabile ski ned. Hvor brede ski har du med deg på tur?
Håper dette kan bli en fornuftig tråd med gode innlegg.