Hvis du ikke er redd for teltliv er Leirungsdalen en ypperlig leirbase for masse fin skikjøring. Kan spesielt anbefale nordsida på Munken. Her kan du velge mellom to snøfelt. Det østligste går i en liten bue østover og er nydelig cruising-terreng, bredt og åpent med ca. 35 grader i de bratteste partiene, men den går over i en smal renne de siste 15-20 høydemetrene der det ofte er en overhengende skavl på toppen. Skal du til topps der lønner det seg å dreie av østover rett før inngangen til renna og følge ryggen oppover, men tunga rett i munn, det er bratt ned på baksiden. Samler du topper er det bare å følge ryggen til topps, men det er vanligvis avblåst og steinete og dritalt å gå i skistøvler. Det vestligste feltet går mer i fallinjen og har mer karakter av en renne. Denne kommer opp bare noen titalls meter fra selve topppunktet og du har samme skavlproblemet her, men her er det ingen enkel vei utenom. Dette feltet er generelt brattere og smalere enn det østligste, men størstedelen er overkommelig for de fleste. Cruxet kommer midtveis og består av ca 30 høydemetere der renna smalner inn til rundt 5 meters bredde samtidig som terrenget får en roll-over (du ser ikke linja videre). Kan være verdt å studere litt ekstra på vei opp hvis du velger dette alternativet.......... Begge rennene ligger godt skjermet for sola og siden fjellet ikke er blant de hyppigst besøkte finner du ofte usporet pudder til langt uti mai. Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg kommer til å legge ut en mer detaljert beskrivelse som guideartikkel etterhvert. God tur