Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur: utstyrsvalg
#162879 08/01/2006 6:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal anskaffe et par ski til offpist og litt topptur. Planen er Line Flite, evt. Volkl Gotama, eller Zag fs BC. Og så sette i et par trekkere (gåadaptere), noe jeg har null erfaring med.

Hva bør jeg tenke på når jeg skal velge bindinger og støvler til slikt? andre ting jeg må ta hensyn til? Har hørt at Look bindinger kan vere trøblete med trekkere..

Skia skal brukes til hardkjøring i baklandet, men også litt i preppa bakke. Kommer ikke til å dra på veldig lange toppturer, selv om det er fint å ha muligheten..

Tips og erfaringer osv. tas imot med smil og takk! laugh

Look bindinger og trekkere
Nit_ / Martin #162880 08/01/2006 7:06 PM
Ivrig
Ivrig

Look TT 9.0: Her fungerer trekkere helt greit.

Look p12: Her må det kun legges på en liten polstring på undersiden av hovedstangen til trekkerene for å få presset skistopperene på plass.

Litt til
Nit_ / Martin #162881 08/01/2006 7:25 PM
Ivrig
Ivrig

Trekkere fungerer veldig godt til kortere toppturer med lite traversering. Da får du kjørt med ordentlige bindinger ned. Har, desverre, solgt mine trekkere og benytter nå kun Fritchi Freeride bindinger. Disse bygger altfor mye i høyden, men er selvsagt mye betre på oppturen enn trekkere. Dette spesielt med tanke på traversering og vekt.

PS: Min personlige mening er at ZAG-ski har for mye innsving og derfor kun er egnet i ensartet løs snø.

.
Nit_ / Martin #162882 08/01/2006 7:39 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har hørt at ZAG-skiene har så tørr såle, stemmer det?

Takk for svar :)
Nit_ / Martin #162883 08/01/2006 7:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvordan er det å gå med vanlige støvler i trekkers da? Er det noe alternativ som funker?

Vanlige støvler?
Nit_ / Martin #162884 08/01/2006 9:13 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg antar du mener vanlige alpinstøvler. Har tidligere erfaring med dette. Det går helt fint såsant du går litt/slakt oppover. Men; dersom det er flatt, eller tilnærmet flatt, må du gå med en slitsom bøy i knærne. Vanlige alpinstøvler og trekkers egner seg ikke dersom du må gå mye flatt. Dette avhenger selvsagt litt av hvilken type alpinstøvler du har. Jeg har erfaring med racingstøvler. Disse er jo som kjent litt mer fremoverbøyd enn frikjøringsstøvler.

Vanlige støvler?
Nit_ / Martin #162885 10/01/2006 9:42 AM
Fersking
Fersking

Å gå med vanlige alpinstøvler og Alpine Trekkers på lange toppturer er egentlig ikke et alternativ. Spesielt hvis du må gå mye flatt. I flatt lende får du en typisk "heroinknekk" i knea som ikke er behagelig i det hele tatt. Dessuten blir dette oppsettet ganske tungt å gå med. Vanlige alpinstøvler og Alpine Trekkers passer nok best til korte toppturer i nærheten av alpinanlegg. Dersom lommeboka setter grenser, anbefaler jeg å kjøpe et par randonné- sko og bruke de med Alpine Trekkers og alpinbindinger. Skoa er mye mer behagelige å gå med, men pass på at bindingen du har løser ut sideveis. Sålen på mange rando-sko kan skape så mye friskjon at bindingen ikke løser ut. Har selv erfaring med Look P12 - i den bindingen fungerer det helt fint da de har en plate for sideveis utløsning.

Jeg lurer selv på å kjøpe et par Völkl Gotama med Fritschi Freeride- bindinger. Har hørt at Gotama er blitt mye lettere i år enn de var i fjor (de har visst fjerna en metallforsterkning eller noe sånt). Noen som har erfaringer/kan bekrefte det?

skal vi se..
Nit_ / Martin #162886 10/01/2006 9:48 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tror jeg spanderer på meg et par Gotama ski fra Sport-conrad.de. Men er usikker på binding. Look's p14 lifter vil jo ikke fungere optimalt med trekkere, og Marker M14 comp, og M1200 Titanium eps, har jeg ingen erfaring med, og finner lite info på nett.

Nils Anders: jeg går ikke for Fritschi Freeride, har hørt folk klage på at de går litt lett istykker, og at de ikke alltid løser ut som de skal (enten ikke i det hele, eller bare til gå modus). Tar ikke sjanser der.

Så er det noen som har erfaring med MARKER-bindinger? Eller skal jeg gå for et par look? takk så langt smile

trekkers
Nit_ / Martin #162887 12/01/2006 2:39 PM
Medlem
Medlem

funker fint for småturer i relativt enkelt terreng, sammen med "standard" feitinger og vanlige støvler.

problemene kommer imidlertid på rekke og rad med en gang du skal over en litt vanskelig "kneik" på veien opp, foreta en traversering, dersom det er flate transportetapper eller hvis turen etterhvert viser seg å bli i lengste laget.

jeg har gått endel med trekkers sammen med folk som har brukt randone-utstyr (dvs bindinger og sko av typen fritschi og scarpa) - og har ingen sjanse til å henge på. trekkers gir ustabilt oppsett og mye tyngde plassert nederst på beina. det er slitsomt å være sistemann og alltid ha litt mindre juice i låra enn de andre. så derfor: hvis turen er noe annet enn maks et par timer i relativt enkelt og ensartet terreng, sats på en løsning ala fritschi/scarpa.

ps: uansett hva du velger, pass på å legg løitt penger i et par gode, brede, formskjærte feller. DET gir valuta for penge uansett utstyr ellers...

ski
Nit_ / Martin #162888 12/01/2006 2:50 PM
Medlem
Medlem

Det er etter min mening to ski på markedet nå som du er nødt å vurdere hvis du skal ha en skikkelig high performance off-piste ski som i tillegg er lette;(1) dp skis wailer 95 (eventuelt 105 hvis du vil ha de feite). Stiv og lett carbonkonstrukssjon. (dpskis.com)

(2) bro models (99 mm på midten). (pmgearusa.com).

Hvis vekt ikke er et tema finnes det jo svært mange ski som gjør jobben.

Marker
Nit_ / Martin #162889 12/01/2006 2:54 PM
Medlem
Medlem

Jeg må nesten le.

Min erfaring er negativ (vel og merke på demo versjoner av marker). Men hvis du gjør et søk på tetongravity.com så skal du få se det største hylekoret verden har sett (av markerhatere). Stikkord; prereleasing.

Salomon og look er sikre valg, tyrolia har også sine fans. Det er forøvrig litt delte meninger på hvorvidt det går å tilpasse trekkers til look bindinger - har aldri prøvd dette selv og er interesserrt i ulike erfaringer.

AT binding
Nit_ / Martin #162890 12/01/2006 3:01 PM
Medlem
Medlem

For 90% off-piste, 10% toppturing er alpinbinding + trekkerss kanskje det beste.

Fritschi freeride er fremdeles referansen på randofronten når det gjelder et kjøreorientert oppsett. Men en binding er interessant, men med for lite erfaring av skikjørere; silvretta pure freeride. Den har din 12, bedre visstnok til gåing, mindre løft enn fritschi freeride og bedre kjøreegenskaper visstnok. Med lite erfaring med bindingen blir holdbarhet spørsmålet. Men et veldig interessant alternativ.

Kun for toppturer
Nit_ / Martin #162891 12/01/2006 4:19 PM
Ivrig
Ivrig

Har selv Denali XT og Fritchi Freeride, men ville i dag sett veldig nøye på Dynafit sitt system dersom tanken kun går på topptur. Dynafit bindinger har mye større vridningsstivhet og er mye lettere enn Freeride. Flere fabrikker leverer nå støvler som passer Dynafit bindinger.

Anbefaler
Nit_ / Martin #162892 12/01/2006 5:05 PM
Ivrig
Ivrig

Look bindinger til trekkere. Dette grunnet at Look bindinger har sideveis sleide på forbinding som gjør at også randonnee-støvler med vibram såle også løser tilfredsstillende ut sideveis. Har erfaring med dette. Ved Look bindinger som har plate for å presse stopperene på plass langt frem må det lages en polstring under hovedrøret på trekkerene for å presse stopperene på plass. Dette kan gjøres på flere måter. Det enkleste er å benytte krympeplast, + ev foring på undersiden. Jeg har muligens krympeplast som passer for dette. Ta ev kontakt på FF-mail.

raa:
Nit_ / Martin #162893 12/01/2006 5:23 PM
Medlem
Medlem

Hvilken look binding har du brukt? Noen sier det ikke går med trekkere og look, andre sier det går. Har du noen peil på hvorfor folk har ulike erfaringer her? Er det forskjell på bindingene, eller hva?

Alternativene
Nit_ / Martin #162894 12/01/2006 5:38 PM
Medlem
Medlem

Veldig interessant diskusjon. Hvis dere kunne velge på nytt i dag, skulle kjøpe tre nye og ulike set-ups og kunne velge fritt m.h.t. støvler/bindinger, hva ville dere satset på for de følgende alternativer:

1. Off-piste der man må gå hele veien selv. (Eks Hurrungane)2. Off-piste der man bruker heis o.l. for å komme det aller meste av veien opp (eks. i Alpene, Heliski osv.).3. Allround ski (50% preppa piste/50% off-piste) der man bruker heis o.l. for å komme hele veien opp.

Uten at jeg har noe sååå mye peil, men ville antageligvis satset på:

1. Dynafit bindinger/Garmont Mega Ride støvler2. Fritchi Freeride bindinger/Garmont Adrenalin støvler3. Ordinære alpine bindinger/Garmont Adrenalin støvler

Garmont Adrenalin skal visstnok være mer enn bra nok for de fleste av oss i bakken, samtidig som slipper heroinknekken på afterski'n.

raa:
Nit_ / Martin #162895 12/01/2006 5:44 PM
Medlem
Medlem

Hvilken look binding har du brukt? Noen sier det ikke går med trekkere og look, andre sier det går. Har du noen peil på hvorfor folk har ulike erfaringer her? Er det forskjell på bindingene, eller hva?

Look og trekkere
Nit_ / Martin #162896 12/01/2006 6:03 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har benyttet Look og trekkere på TT 9.0 og et par Look demobindinger (husker ikke betegnelse). Har også Look p12 (samme problem på p14). Har desverre solgt mine trekkere (jeg angrer), men jeg vet at det eneste problemet med trekkere og p12 er å få stopperene på plass med trekkerene. Dette kan løses med en foring på undersiden av hovedstangen på trekkerene der stopperenes anlegg er, og dette er foran helplaten på trekkerene. Denne foringen kan gjøres på mange måter. Den enkleste er krympeplast ev med tillegg av en plastforing. Jeg har muligens krympeplast som passer for dette (må undersøke). Ta gjerne kontakt på FF-mail. Jeg anbefaler Look sine bindinger for dem som benytter randonnee-støvler med vibramsåle. Dette grunnet sliden på forbindingen som jeg mener er helt nødvendig ved støvler med vibramsåle.

Da..
Nit_ / Martin #162897 13/01/2006 12:25 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er Gotama med look p12 i posten. Bestillte fra conrad.

Nå driver jeg og prøver å finne noen gode randonne støvler. Syns Scarpa Denali TT Thermo virka ganske gode, men stiv pris, så vil ikke kjøpe uten videre. Noen med erfaringer / anbefalinger? Prioriterer 1: støtte til nedturen, 2 vekt og "gå-egenskaper"

Er det noen billige alternativ til feite-feller, eller er Black D, og G3 virkelig verdt pengene?

Takk for alle gode innspill så langt!

Feller
Nit_ / Martin #162898 13/01/2006 9:35 AM
Medlem
Medlem

Har brukt G3 som jeg har fasongskåret etter skia de siste sesongene. De har fungert veldig bra. Jeg setter alltid bakfestet i miderste hull, måler opplengden og får overlappen framme sydd over ringen hos skomaker. Da har du bombesikkert feste framme. Bruker du bare overlapp med fellelimet løsner det lettere pluss at snø kiler seg inn forfra og presser fella løs. Bak har jeg gummireima med sine 5-6 hull å gå dersom jeg bruker andre ski med ca. samme bredde og innsving men litt ulik lengde. Jeg f.eks. nå ski på 184 og 186 som jeg bruker samme fella på.

Det skal også nevnes at jeg har brukt en felles som het Skye før (blått/hvitt kuskinnmønster). . Den var ganske lik G3-fella med hadde noe bedre glid (begge veier!) og et noe bedre bakfeste. Det var en slags 5-6 cm lang bue med krok for bakfestet. G3' er en liten ståldings som foråvidt sitter dersom fella er godt tilpasset. Lurer på om Skye ble kjøpt av BD eller noe...

Hva med Dynafit og Gotama?
Nit_ / Martin #162899 16/01/2006 1:13 PM
Fersking
Fersking

Har noen erfaringer med dette eller et lignende oppsett?

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå