Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur for fyrste gang
#162830 18/01/2006 2:02 PM
lhadron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har lyst til aa dra paa topptur for fyrste gang, men kan ingenting om det. Hvor kan jeg finne info om det. Bruker man truger eller feller. Hva slags utstyr er noedvendig. Ble mye paa en gang, men haaper noen kan hjelpe meg.

Info: Let litt under dette forumet.
lhadron #162831 18/01/2006 3:36 PM
Ivrig
Ivrig

Telemark/alpint. Dreier det seg om alpint anbefaler jeg i første omgang Alpine Trekkers til de ski, bindinger og støvler du har. Ikke alle alpinbindinger passer trekkere, men har du først kjøpt trekkere vil du mest sannsynlig ikke kvitte deg med dem uansett kjøp av annet toppturutstyr. Du må selvsagt ha feller. Still gjerne spørsmål direkte til meg på FF-mail. Jeg har ingen fasit, men erfaring fra både telemark og alpint mht toppturer.

...og truger/teleskopstaver dersom du kjører brett...
lhadron #162832 22/01/2006 3:00 PM
Fersking
Fersking

Dersom du kjører brett behøver du følgende:Truger: Vil anbefale TSL-truger (f.eks TSL 225 eller TSL 227); det er de eneste (som jeg vet av) som kommer med hælløftere på bindingene. noe du definitivt vil merke etter noen få høydemeter. Bindingene kan også låses av mot trugen når du skal gå virkelig bratt; du kan sparke tuppen inn i snøen.Teleskopstaver: 3-delte så de tar liten plass på/i sekken når du skal ned.Ryggsekk: Skaff deg en sekk med kompresjonsreimer så den ikke henger og slenger på ryggen. Bruker selv en DaKine Poacher 38 liter. Har utstyrt denne med 3 liters drikkeblære som jeg har lunken drikke i, ettersom blæren ligger nært ryggen holder væsken seg temperert i 4-5 timer.

Har alltid med verktøy og ekstradeler til bindingene; ikke mye som er så bittert som å måtte gå ned igjen...

Videre: Skredsøker, søkestang og spade dersom du går i terreng som er eksponert for skred.Se denne filmen: http://www.slao.se/Lavininfo.asp#

travers..
lhadron #162833 22/01/2006 4:15 PM
Fersking
Fersking

..men hvordan er det å traversere med truger? Er så heldig at jeg kun har prøvd Forsvarets truger...men da kun på relativt flate partier. Klar for å surfe puddersnøen snart smile

Videre: Skredsøker, søkestang og spade dersom du går i terreng som er eksponert for skred.
lhadron #162834 22/01/2006 9:00 PM
Entusiast
Entusiast

Drit i alt det andre! Kjøp deg først og fremst en spade, søke stang og en Skredsøker. Bruke det du har av ski/brett, som du sannsynligsvis har? Du kommer altid frem uansett om du har feller eller truger. Tipper at du ikke råd til alt topp tur utsyret som er nevnt her. Skred søker er dyrt! Men har du det har du et stort potensiale. Dessuten er det letter å få være med noen som har erfaring. Det neste som er viktig er å finne eventuelle topper som skal bestiges. Begynne forsiktig og bruk god tid, det er sinnsykt krevende spessielt hvis du er dårligt trent. Ta små topper som ikke er for krevende med tanke på å labbe opp over og ta gjerne turen flere ganger samme dag. Det gir god trening lår og rumpe!! Brenner fett med kalorier også og ikke minst du får heftige lårmuskler som er et must for alt ski og brett kjøring. Finne deg en gjeng som du trives med, utforsk naturen og ha det gøy. Så ramler nok inn alt topputsyr som er mulig å kjøpe for penger!

Et viktig poeng er med det utsyret enn bruker i heisbasert kjøring ikke altid engner seg for topp turer som feks truger. Hvis du kjører brett eller alpint. Har selv gått til anskaffelse til truger, men ikke foreløpig brukt dem. Kan heller ikke se at jeg kommer til å bruke dem i nærmesteframtid. Feller har jeg brukt noen ganger, men er det snakk om å labbe padde flat mark et par hundre meter eller opptil 0,5 km og jeg ikke har feller eller truger med, ja ja da sitter jeg ikke igjen i bilen eller på hytta selv om det er fluffy pudder til over ballefeste! Det er bare til å gi gass. Bruk muligheten med heis basert topp turer. Heisen transporterer deg opp alle de kjedelige bakkene og du utforsker resten av anlegget hvor de ikke er mulig å putte en heis opp og alt oppi dette for du ultimate skikjøring. Har du bil finnes det tusen tall av topper som bare venter på å bli besteget nærmest 50 - 100 meter fra bilveien, jepp det er det som kalles utkant norge og hvor man ikke trur folk skulle bo wink

Husk Skredfaren! Utsett gjerne deg selv for fare, men ikke utsett andre i fare!! Dra ikke alene!

Mitt tips kjøp deg i tillegg en god sekk. Gode venner kan også kjøpes for penger.

feller
lhadron #162835 23/01/2006 12:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

-riktig shapede (brede nok) feller er superviktig.

Takk for hjelpen!
lhadron #162836 23/01/2006 7:09 PM
lhadron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mye flotte raad her. Takker for det. Kjoerer alpint, og skal kjoepe meg ski snart. Tror det havner paa fujative, da okonomi samt at jeg ogsaa vil ha ski som kan brukes i bakke. Saa gjenstaar det bare aa vente paa snoen her oppe i nord. Er for tiden i militaeret og sikler over alle fjelltoppene som er rundt leiren her.

www.topptur.net
lhadron #162837 06/03/2006 10:30 PM
Fersking
Fersking

Her finner du en del info. I korte trekk, ski = feller, brett = truger (evt. splitboard). Husk nødvendig skredutstyr, dvs. søker, spade, sonde, og det er en fordel å kunne bruke det.

Ikke kjøp plastspade
lhadron #162838 16/03/2006 7:22 PM
Medlem
Medlem

Plastspader er ikke dugelig i forhold til ras, så kjøp spade i lakkert aluminium. Se f.eks. http://www.telemarktips.com/TeleNews69.htmlGod tur!

;-)
lhadron #162839 17/03/2006 11:19 AM
Medlem
Medlem

På lange og bratte toppturer er en 20 pakkning, uten filter selvfølgelig, heller ikke å forakte. Host host!

;-)
lhadron #162840 17/03/2006 11:20 AM
Medlem
Medlem

På lange og bratte toppturer er en 20 pakkning, uten filter selvfølgelig, heller ikke å forakte. Host host!

topptur
lhadron #162841 17/03/2006 12:07 PM
Medlem
Medlem

topptur.no eller var det topptur.net