Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lyngensalpene
#162819 19/01/2006 3:07 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som kan overbevise meg hvorfor Lyngensalpene er det beste stedet for topptur? Hvordan er snøen der sammenliknet med andre steder? Gode løssnøforhold? Rasfare? Tenker meg nordover..

Lyngsalpene..
værfast #162820 19/01/2006 3:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

heter det gjerne.

Lyngsalpene
værfast #162821 19/01/2006 3:57 PM
Fersking
Fersking

Værfast er det du kan komme til å bli, ja. Ofte svært ustabile værforhold og for det meste bratt terreng, og skredfare deretter. Men når det er sagt, så er fjellene der helt fantastiske. Det er vel størst sjanse for bra vær og stabil snø i april og mai. Ellers har jeg inntrykk av at det er større utvalg i bratte linjer, enn koseturer. Det finnes "roligere" terreng i nærheten, som f.eks. Kåfjordalpene. Folk som er mer kjent enn meg i Troms må gjerne rette på det jeg har skrevet, eller komme med tillegg.

selvsagt
værfast #162822 19/01/2006 6:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

selvsagt er det rasfare, kombinasjonen ustabilt kystvær og bratt, terreng er jo ikke noe bra!;)

men det er bra sne her, o det er jo mange fjell og ta av så du finner nok litt sne, så er det jo ikke så langt til skjervøy og kåfjord....der det kan være helt andre forhold enn i lyngsalpanselv om det ikke er så langt unna;) hvis du blir værast der kan du jo alltids ta en tur til tromsøområdet, der det er litt snillere og lavere fjell som egner seg godt i uvær;)

lykke til, kanskje vi ses på fjellet;)

Gøy i Lyngen
værfast #162823 20/01/2006 12:37 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvorfor Lyngen er det beste stedet for topptur? Umulig å si - er jo så mye lekkert rundt omkring. Jeg har selv vært der oppe på en fantastisk tur. Det som gjør det spesielt er mange høydemeter kombinert med nærhet til hav/fjord. Anbefales på det varmeste - sett av mye tid, så er du sikret (?) optimale forhold. Forhør deg med kjente - kan skille mye på nedbørsmengdene innnenfor området. Ellers er det som folk her sier, mye å velge i området. Er du fleksibel ift området for toppturen din ville jeg også tatt med Lofoten og Narviksområdet i likninga di.

Lykke til!Bobby

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå