Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Spørsmål ang. Fritschi Freeride
#162683 13/02/2006 9:07 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har montert mine Fritschi-bindinger selv, og når jeg sammenlikner med samboerens Fritschi Explorer -bindinger, ser jeg en ørliten forskjell: I mitt oppsett berører de tre "gummi-føttene" under bakbindingen IKKE skien (et par millimeters mellomrom), mens i samboerens oppsett gjør de det. Hva jeg mener med "gummi-føtter" vises i dette bildet:http://www.fritschi.ch/bilder/freeride/freeride.gifDet er altså den røde dingsen under bakbindingen.Har dette noe å si? Skal det være slik? Hva gjør jeg evnt. for å løse "problemet"?

Dette er fordi..
EspenGudevang #162684 13/02/2006 9:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

forran på explorer så mangler det en plastiksak som hever fronten på bindingen noen mm. denne er tilstede på freeride. Bindingen er det ikke så veldig stor forskjell på annet enn litt materiale men de har da lagt til denne plastikk beskytteren på metallet, mens resten er mer eller mindre det samme. Fjera kan strekkes ra 10 din til 12 din.. men ellers så er ikke forskjellen så betydelig stor.Det en del gjør er å sette på en plate under gummiføttene både for å stive av litt og for at gummi føttene skal berøre skia.Det har ingen betydning om den "beskyttende plastiksaken" er forran på bindingen eller ikke. den kan også ev. tas av.

Superfly: takk for svar
EspenGudevang #162685 13/02/2006 12:00 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Relatert spørsmål blir da: er det vanlig å fjerne den nevnte plata under frontbindingen? Umiddelbart vil jeg tro at svaret er nei for bindinger på ski som brukes utenfor preppa løype (fordi en da kommer for mye "frampå")...?

hmm..
EspenGudevang #162686 13/02/2006 12:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

tror ikke det vil gi så stort utslag å fjerne den plata.. ville nok heller ha montert en plate unner "gummi-føttene" da får du en stivere binding. Jeg har ikke gjort noe med min bindinger - kjører mye utenfor og synes de fungerer veldig bra.. men det er jo en smakssak.

lykke til smile

Nei..
EspenGudevang #162687 13/02/2006 12:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

.. tvertimot; du kommer ikke "for mye frempå". Derimot havner du korrekt, motsatt den alt for opprette posisjon du ellers får med Fritschi. Det er en del folk (jeg inklusiv) som tar bort platene fram (eller legger under noen mm bak som jeg) for å få en mer korrekt posisjon frempå. Om du setter en støvel i en vanlig alpinbinding (iaf high-performance bindinger som Look p18, Salomon 916/920 og Atomic 1018) og en i Fritschi'en bør du se at Fritschi'en faktisk holder støvelen mer opprett en alpinbindingen. Om du søker litt runnt på adiverse forum som TGR vil du se att dette er ganske veldiskutert emne, og det etterhvert har utkrystallisert seg en holdning om at bindingen kjører bedre med noen grader mer fremoverheldning/ramp angle.

Jeg kjører med ekstra plate under (og under "gummiklossene") fremfor å fjerne plasten frem, ettersom jeg har trykket ned feste for frembindingen i skiene tidligere; foretrekker derfor å ha plastbiten til å sprede trykket litt mer.

Gode tilbakemeldinger...
EspenGudevang #162688 13/02/2006 1:04 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg kommer fra en telemark-verden med Scarpa t2 og Rottefella Cobra der 95% av skikjøringa har foregått utenfor løypene, så jeg har muligens lagt meg til en kjørestil der jeg som sjåfør befinner meg i baksetet; det er vel derfor jeg er "redd" for å havne "frampå". Jeg tar absolutt med meg synspunktene dine, Barks, og skal ha det i bakhodet neste gang jeg er ute på ski. Kanskje det også ender med at jeg tar av plata foran.