lurte på det samme selv og sendte denne mailen til tollvesenet:
Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg ski fra et nettsted i europa, og har forstått det sånn at jeg da må betale 25% moms på ski og frakt, men at jeg slipper toll da inførsel av sportsutstyr er tollfritt. Har jeg forstått det riktig, og er det forskjell på innførsel av varer fra EU og USA?
Svaret: Det er riktig at det ikke er toll på ski ved import til Norge, men at du må betale 25 % moms av innkjøpspris tillagt fraktkostnadene (CIF-verdien). Det spiller i denne sammenhengen ingen rolle hvor skiene kjøpes fra da de er tollfrie uansett produksjonsland. I tillegg må du påregne at transportøren (eks. Posten) vil beregne seg et gebyr for ankomstregistrering, eventuelt også fortolling av sendingen på dine vegne. Dette er gebyr som varierer i størrelse avhengig av transportør og er for øvrig Tollvesenet uvedkommende. Vennlig hilsenInfosenteretTollregion Oslo og AkershusTelefon: 0 30 12Telefax: 22 34 68 30E-post: oslo@toll.nowww.toll.no
med andre ord: toll slipper du uansett. 25% moms i norge. (som du slipper om du bestiller til post restante i sverige.)