Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topp-turer/klabbing
#162293 26/03/2006 3:38 PM
summitx Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Jeg bruker å ta meg noen toppturer med scottybob-skia mine, som for øvrig er sånn passe brede.. Jeg "sliter" litt med at det legger seg/klabber mye snø oppå skia (kommer an på føret selfølgelig) og det er egentlig tungt nok å labbe opp fjellsidene uten at jeg i tillegg drasser på en donge med snø på hver ski. Lurer på om noen her har tips om hvordan å unngå at det legger seg/klabber snø oppå skia? Hjelper det og vokse/smøre/polere? noen med erfaringer?

Tja...
summitx #162294 26/03/2006 6:02 PM
Entusiast
Entusiast

Vet ikke hvordan du oppbevarer skia dine, men det klabber fort oppå hvis du tar de rett fra varmen å ut i kald snø. Hvis skiene har samme temp som snøen klabber det ikke... (som regel) Anti klabb oppå skia har jeg ikke peiling på, men en teflonspray vil vel kansje hjelpe. Sånn man bruker på sykkelkjede kansje. Selv har jeg aldri opplved det som noe stort problem at det klabber litt oppå skia.

Silikon
summitx #162295 26/03/2006 8:18 PM
Entusiast
Entusiast

Hei, hadde samme problem selv med mine gamle ski. Du kan prøve å ta på noe som hinder kladder. Silikonspray er en mulighet - men det forsvinner fort. En ide er å prøve med en silikon pute e.l - f.eks. som brukes til å smøre gummilistene på biler.

Ta med deg
summitx #162296 27/03/2006 6:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

en skrape - gjerne felle kutteren. det er temp forskjeller i snøes som gjør kladdeingen. hvis fellene blir våte og det blir kaldere så fryser vannet og snøen vil kladde seg. hvis du skraper fellene - da med håra så klart - i temp skille slik at vannet kommer seg ut vil det hjelpe betraktlig. en annen ting som er bra er å impregnere fellene. kan kjøpes på boks men har du vanlig voks til skia tar du et stykke og stryker det over fellene. det er like enkelt. må da igjen ta det med håra. det vil også forhindre kladding og bevare fellene dine..

OPPÅ skia
summitx #162297 28/03/2006 9:57 AM
Entusiast
Entusiast

Det var vel kladding oppå skia som var problemet. For å unngå kladding på fellene finnes det egen fellevoks - noe man bør bruke uansett fordi det gir noe bedre gli Jeg tar altid noen drag med fellevoks over fellene når jeg drar på tur.

Spesielt viktig om våren - når man gjerne starter i våt snø i bunn og ender opp i pudder på toppen.

;-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå