Toppturer i Hordaland...forslag?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Lurer på om noen har noen forslag til toppturer i Hordaland om vinteren (og de andre årstidene). Liker helst steder der det er godt med snø og som er mer tilegnet nybegynnere 
|
|
|
 jau
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Røldal og omegn har svært mange muligheiter, det samme har vel Rosendalsalpene, og sikkert mange andre stader og. Sjå deg rundt og vær litt kreativ!
|
|
|
 kVAMSKOGEN
|
Fersking
|
Fersking
bur du i nærheten av bergen? i so fall er Kvamskogen en flott plass å reise til med tanke på toppturer for nybegynnera;)..på kvamskogen har du moglegheit å til kvittingen,fuglafjell+++..
|
|
|
 kom deg til Mjoelfjell!
|
Fersking
|
Fersking
kjoerer du fra bergen er det en halvtime videre fra Voss. Der finner du topper paa rekke og rad. Bl.a Horndalstind og Olsskavlen. (mellom 1400-1500 moh synes jeg aa huske). Dessuten ligger snoen til langt ut i mai
|
|
|
 ellers
|
Fersking
|
Fersking
har jo Gulfjellet mye bra aa by paa. Kort avstand ogsaa!
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle forslag 
|
|
|
|
|
|
 rosendalsalpene
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Horndalsnuten og Skipadalsnuten
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette er to spektakulære fjell, med mange muligheter for fete og lange linjer i flere himmelretninger.Kjør mot Mjølfjell fra Voss og inn i Raundalen.Vipp opp bommen på veien inn til skytefeltet, og følg veien til snøen stopper deg. Gå videre på ski etter veien, til du kommer til et tydelig hogstfelt på høyre side. Vel oppe den første bakken er det bare å velge hvor man vil.Kan kjøres tidligst i januar og langt ut i mai.
|
|
|
 Masse å velga blant
|
Fersking
|
Fersking
Er heilt einig i mange av desse forslagene. Horndalsnuten er spesielt god - sjølv om det gjerne kreves litt sikre snøforhold før den virkelig kan nytast. Eit litt sikrare alternativ kan vera å gå opp her frå Skaftedalen, som ligg etter 10 min køyring av hovedveien rett før Skjervet (storfossen mellom Voss og Granvin). Held du meir til høgre innover denne dalen blir der ikkje dei verste oppstigningane. Denne dalen må dessuten opplevast på sommaren! Ellers er min personlige favoritt rekka med fjell innerst i Sørfjorden (i Granvin kommune); Oksen (omtalt på friflyt, men som oftast blir ei an rute brukt om vinteren), Ingebjørgsnuten, og Midtfjell er alle på rundt 1200-1300 meter og spesielt Ingebjørgsnuten er heilt fantastisk for vinter med valg mellom lange slake og lange bratte fjellsider, i tillegg til skogkøyring. Oksen og Midtfjell er best på sommaren, men på alle måtar kjempegreier og om vinteren. Du klarar å ve innom alle 3 på ein god dag.
|
|
|
 Bukkanuten, Ingahogg, Omatind, Sandvasshorgja osb osb
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kort sagt Blådalen i Kvinnherad ;-)
|
|
|
 Lønahorgi!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Vli du ha ein enkel tur.. ta turen te voss, ta øverste trekket "horgaletten" te topps, hiv på deg fellene og labb iveg te toppen- Lønahorgi. Toppen er masta du ser frå Bavallen, Slettafjellet osv..Her e da eit utal valmogligheta ne att, enten rett ne same vegen du kom opp so via bodegaen, eller endå bedre; ne på baksida, mot Arhellaren - Dyrvedalen. Sistnevnte e da kjekt med bil i Dyrvedalen, eller haika langs stamvegen opp att te Voss. Enjoy!
|
|
|
 Senvår-/sommertoppturer?
|
Fersking
|
OP
Fersking
For det første...Takk takk for alle i forslag og kommentarer. For det andre...Har dere noen andre forslag til senvår-/sommertoppturer i Hordaland. Fortell!
|
|
|
|
|
|
 Fleire tips..
|
Fersking
|
Fersking
Ein av mine favorittar om sommaren eller vår/haust er Vassfjøro i Ulvik kommune. Køyr til Ulvik, fortsett inn til den vetle plassen Osa, og følg dalen innover her (ikkje følg vegen til Osafjellet, sjølv om det er mogleg og). Du kjem etter ein fin tur opp til ein idyllisk støl som heiter Osete. Frå her har du mange valg, blant anna å fortsetta inn mot Finse etc. Men Vassfjøro ligg no rett opp til venstre, på ca 1631 meter. Fantastisk utsikt. Treng nokon meir informasjon er det berre å sei frå, her ligg iallfall nokon bilete: http://uwplatt.facebook.com/album.php?aid=2011756&l=7fafa&id=184803809
|
|
|
 Forhold på Oksen
|
Fersking
|
Fersking
Ville berre opplyse om at forholda på Oksen no er så og sei optimale. Eg gjekk opp frå Tjoflot begge dagane denne helga. Fint å gå, bart opp heile lia til stølen Vindhovden der det er masse fin snø. Kompakt fint underlag med tynt lag påskesløsj over, snacks. Nyt sola mens de kan 
|
|
|
 Junitopper på ski?
|
Medlem
|
Medlem
Skal til Bergen i juni og lurer på om det er noen Hordafjell som lar seg kjøre så sent på sesongen. Tips?
|
|
|
 Hordaland
|
Fersking
|
Fersking
Toppturer i Hordaland: Gulfjellet:Mange muligheter her ned mot Gulbotn og ikke minst litt lenger sør, ned mot Rolvsvåg. Ellers er det en kjekk renne som går ned like vest for toppen, på motsatt side av Gulbotn. Fra bunn av renna er det bare å gå opp igjen en trang dal tilbake til østsiden av fjellet. Herfra kan man enten kjøre ned til Gulbotn eller dra litt mot høyre og kjøre ned mot Rolvsvåg. Det å ta rundturen om renna gir en fin bonus på turen! Kvamskogen:Fotasperrnuten (flere nedkjøringer er mulig her, bla annet en liten kjekk renne til skier`s left et lite stykke under toppen) Ellers har Iendafjell en fin nedkjøring på "baksiden" mot Eikedalen, går da inn fra Eikedalen. Raundalen:Her er det Skipadalsnuten og Horndalsnuten som merker seg ut. Flanken direkte ned fra Skipadalsnuten er min favorittnedkjøring i Hordaland! Nedkjøringene mot Raundalen fra disse toppene er betraktelig finere/brattere enn tilsvarende på sørsiden mot Granvin. Skrott:Greit skifjell ved Øystese Rosendalsalpene:Eneste alpine fjellformasjoner i Hordaland. Fine nedkjøringer til Myrdalen på nordsiden av fjellene eller mot Bjørndalen på sørsiden. Eneste område i Hordaland med litt skikkelige toppturer som kan måle seg litt med mer alpine områder av landet....
|
|
|
 Litt mer...
|
Fersking
|
Fersking
Når det gjelder toppturer i juni med ok nedkjøring, kan jeg nevne Jordalen som går opp fra Stalheim. Her er det en del fine muligheter og snøen ligger lenge... F.eks Vardefjellet og Vassetnipa er bra, kan fint kombineres for å få litt mer høydemeter. Ellers så ligger det snø lenge på "baksiden" av Finnbunuten, mot Vikafjellet. Litt få høydemeter her, men kjekk kjøring og som regel snø langt uti juni...
|
|
|
 Enkel topp?
|
Fersking
|
Fersking
For en ENKEL topp med kort anmarsj, vil jeg slå et slag for Byrkjefjell på Kvamskogen. Helt kurant skikjøring i den store flanken mot øst. Nabotoppen Såta (også kalt Iendefjellet tidligere i denne tråden) har en fin renne mot sør som går ned i sadelen mellom Byrkjefjell og Såta.
|
|
|
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Masse gode forslag her! Keep up the good work! Jeg er forresten litt mer interessert i Gulfjellet og toppene rundt Bergensbanen: Sessong (snøvarighet), transport osv....
|
|
|
 Gulfjellet
|
Fersking
|
Fersking
Gulfjellet skal vel være dekket bra i mitt tidligere innlegg.., her er det som sagt utallige muligheter på Gullbotnsiden (østsiden). Mye fine nedkjøringer her, bare 25min kjøring fra Bergen!Når det gjelder "enkle turer" i Raundalen (langs Bergensbanen), bør jo Mjølfjell nevnes. Ikke så mange høydemeter, men et fint heng du kan velge bratthet på avhengig av hvor langt ut til høyre du kjører.... , som regel snø ut mai her.Ellers så er det en fin tur å gå "Raundalseggen", dette blir jo litt mer "trasking"... Du kan selv velge hvor langt du vil gå. Jeg har gått fra Skiple og opp på Horndalsnuten, videre over Skipadalsnuten og to-tre topper jeg ikke husker navnet på og deretter bort på Olsskavlen, så nedkjøring derfra til Raundalen igjen. Dette er en fin ryggtravers, ingen utsatte partier! Lurt å sette en sykkel oppe der man kommer ned igjen til dalen, så kan den med mest krefter igjen sykle ned og hente bil.....
|
|
|
 Hordaland
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bringer denne tråden til topps igjen. Topptursesongen har startet. Etter å ha bodd noen år i indre Sogn, ble jeg ganske bortskjemt med toppturmuligheter. I en annen tråd på forumet har Kvamskogen blitt diskutert, men jeg er interessert i andre Bergensnære (alt er relativt...) muligheter. La oss i denne forvintertid konsentrere oss om ikke fullt så steinbratte ting. Det mer spektakulære får vente til seinvinteren når snøen har satt seg bedre. Raundalen er opplagt (glem ikke Mjølfjellet og Øykjafonn), rundt Myrdal likeså (Tarven). Gullfjellet er også nevnt. Så over til spekulasjoner over kartet:Hva med toppene i Bergsdalen? Litt få høydemeter kanskje, men man tager hva man haver: Liabukken, Kjerringafjellet, Hamlagrøhornet, Sveindalsnuten og Øyaseteggi kan alle gi 500+ hm med forholdsvis kort anmarsj. Må prøves.Mykletveitveten fra Evangersida?Bjørndalskamben i Myrkdalen?Larsfonnberget ved Oppheim?Eggjane og Karaldenuten ved Rong (sør for Voss)?Hva med Eksingadalen? Blyfjell og Kjerringanosi ved Gullbrå ser bra ut. Langeskrednovi (litt lite tillitvekkende navn) fra Øvstedalen (opp fra Bolstadøyri)? Nok brainstorming fra meg nå...
|
|
|
 På'en igjen...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I tidleg november og desember før dei store snødetta kjem(optimist), er det Brandvikehorgjo som gjeld, 1036moh 350 vertikale hm i fine renner med tilblåst snø. Jada, det er i Blådalen...:wink
|
|
|
 Myrkdalen
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
myrkdalen har mange fine topper:::
|
|
|
 Meir fjord og fjell
|
Fersking
|
Fersking
For dei som er interesserte fylgjer her ein liten (bilde)guide til tre toppar innerst i Hardangerfjorden, med litt tekst. Har snakka om nokon av desse toppane før i dette emnet, men foreslår denne gong Olsskavlen på 1576 moh (høgaste fjell i Granvin og Voss kommune). Me har hatt fleire fantastiske turar her i år, i alle fall før snjoen blei skummel no dei siste vekene. Går frå Espelandsdalen, mellom Granvin og Ulvik. Kan fort bli nærare 3 timar heilt til topps, men det er verdt det. Bratt og nydeleg ned igjen. Smakebitar: Meir:http://www.facebook.com/album.php?aid=2041543&l=2a518&id=184803809
|
|
|
|
|