Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Passende lengde på telemark/topptur-ski
#161779 06/11/2006 10:59 AM
Molby Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er 177 høy og skal ha nye telemarkski. Disse skal brukes til bakke,toppturer og endel kjøring i løssnø.En kompis har tilbudt meg et par Atomic Sugar Daddy på 183, vil disse være for lange? Har kjørt telemark en uke tilsammen, det vil si at jeg er såvidt over nybegynnerstadiet..

Hva liker du?
Molby #161780 06/11/2006 11:15 AM
Fersking
Fersking

Kanskje litt tidlig å svare på et sånt spørsmål etter bare en uke på telemark, men når du velger ski er viktig å tenke gjennom hva du liker best. Det finnes ikke noe som heter en perfekt allround-ski, men SugarDaddy er likevel en grei ski til det meste. Når det gjelder lengden er det ikke noe problem å kjøre med en ski som er lenger enn deg selv. De fleste ender opp på det etter å ha kjørt en del uansett. Har kamerater som er i underkant av 1.80, men som likevel kjører 193cm BigDaddy. Handler bare om hvordan du liker å kjøre.

Så for å komme til valgene. Trives du absolutt best i pudderfylt skog? Da er en ski som er kortere enn deg selv å anbefalle for å kunne svinge kjapt, men da kommer problemet med flyten, og du burde kanskje gått enda mer opp på bredden. Noe som igjen vil gå utover gleden av å kjøre i preppa bakke.

Så konklusjonen må bli at 183cm antagelig er en veldig bra lengde for deg. Man venner seg uansett til de skia man har!

Lykke til!

Høres passe ut
Molby #161781 06/11/2006 11:18 AM
Ringrev
Ringrev

Smak og behag. Liker du kjappe korte svinger er korte ski å foretrekke, og til frikjøring og pudder med stor fart og seige svinger er det lange ski som gjelder.Tror de skiene passer deg glitrende, men du kan vel prøve dem først og se om du trives på dem..?

lengde på ski
Molby #161782 06/11/2006 11:19 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

viss du he normal og gjennomsnittleg kroppsbygning vi eg sei at 183 æ passeleg lengde på skine.. kortare ski kan vera lettare å handtere i brattheng og "hopp-svingar",men samstundes må ein jobbe meir for å få korte ski t å flyte i mykje pudder..sia du æ nybjøndar ha eg ikkje villa kjøpt meg lenger ski enn 183,dei kan bli litt "lange og tunge" og vonde å få kontroll ivi, og slikt mistarn fort motet av..æ sjav rundt 180 og he kjørd på ski frå 170 t 190.. alle lengdune he fungert.. sø prøv å ordne ein god pris mæ kompisen din og kaup dei skine!!! og kos deg på mæ laus hæl!!