hvis det er forhold..
Gaustatoppen har ganske harde værforhold tidlig på sesongen, og er helt klart best i mars april.. noen ganger langt ut i mai.
Det er flere alternative ruter og gå, normalt er veien over mot Tuddal stengt om vinteren, men fra 1 feb 07 åpnes veien i et prøveprosjekt for og prøve dra hyttefolk fra tuddal som ikke har tilgang til skisenter over til Gaustaområdet. Da er det mulig og parkere ved Stavsro der man går om sommeren. Ellers parker man ca der veien går bort til Gaustablikk og går detsiste stykket.
Valg av rute avhenger av forhold og hvor bratt du orker gå.
Skredfare er sjelden aktuellt på Gaustatoppen, topptur der i påska der i fjor var jo en smule idioti da det ettertrykkelig ble meldt om svært ustabile forhold, i hele regionen før og under påsken. Da er det ikke særlig lurt og gå på trynet og kave rundt i snøen etter ski og annet utstyr.
"Fremsiden" av toppen har flere renner som er fine og kjøre, og er forholdshvis enkle nedfarter, er ikke særlig bratte og har jevn helling. Du har oversikt fra toppen.
Det man skal være obs på er været da det skifter svært fort der oppe spesielt vinterstid. Når man går opp østsiden, har man ikke oversikt vestover. Jeg har selv blitt tatt på senga av vestavær med 200m igjen til toppen, og måttet bruke staven som blindestokk over eggen da du gjerne ikke ser meteren deroppe i uvær. Skulle uhellet være ute, er gangen til turisthytta på toppen åpen og det går alltids an og bli hentet ned med banen i værstefall.
Og skulle du ikke orke gå opp, men fortsatt sugen på topptur, så er Gaustabanen som går inne i fjellet er godt alternativ. www.gaustabanen.no Det vil sannsynligvis bli utvidet drift fra februar, med vinterferien som første periode.Da tar det snaue 20 min til topps, og det er bare og slenge skia på ryggen og labbe over eggen og velge seg en renne.
Hvis det noen som er uerfarne eller usikre, men likevel vil på tur, kan dere sende en ff mail, så kan jeg bli med dere på tur.