|
 Dynastar Legend 8800 vs G3 Reverend
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg vipper mellom Legend 8800 og de nye G3 skiene. Står egentlig på telemark men kan hende jeg konverterer til randonné nå. I utgangspunktet interessert i en ski som er god til alle forhold off-piste. Er det noen som har noen sterke formeninger om 8800 vs Reverend? http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=14&products_id=2683 http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=37&products_id=2152
|
|
|
 Re: Dynastar Legend 8800 vs G3 Reverend
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til G3 skiene, de har vel ikke holdt på så lenge? Dynastarskien er gjennomprøvd gjennom flerfoldige sesonger, men jeg synes den virker litt kjedelig. Jeg ville tatt en titt på Proraideren til Dynastar, den pleier å få mye skryt... http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_11&products_id=2153 Hvilke ski kjører du på nå? Hva liker du ved dem/hva liker du ikke?
|
|
|
 in 68
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kjører på intuitiv 68 nå, så det er på tide å oppdatere litt. :-)
|
|
|
 hold brillan!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det blir jo å sammenligne en tung og "stiv" ski med en lettere randoski, så jeg vet ikke om sammenligningen er helt rettferdig..? Du kjøper sikkert rando-boots også om du kjøper G3-skia, så det blir jo ikke helt det samme. Jeg kjørte på Dynastar BIG et-eller-annet (alpint) for noen år siden og ble litt lei. Har hatt 2 andre par siden, og nå har jeg G3 Rev. med Dynafit-bindinger og synes det er helt ok. Bra ski. De har holdt på siden `95, står det her;http://www.genuineguidegear.com/the_g3_story.html
|
|
|
 konverter!!
|
Fersking
|
Fersking
Er inne i min andre sesong med Legend 8800 og Fritschi Freeride bindinger, og er godt fornøgd med dei! Bruker rando-sko (Scarpa Denali XT), men dei kan være litt for mjuke, så eg vurderer å kjøpe Lange Freeride sko og bruke dei på kortere turer. ProRider er også gode ski, men er vel meir til bakke/heisbasert kjøring, 8800 anbefales til rando-bruk.
|
|
|
 Ok
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tror det blir 8800 på meg. Virker som et sikkert valg, og med tanke på vekt er det minimal forskjell i forhold til Reverend. Bindinger da? Dynafit eller Fritschi? Naxo? Mye å velge i. Kommer som sagt til å bruke dem til tur, og lite i løypen....
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Naxo virker ikke særlig skuddsikre, mye feil med dem ser det ut til. Mange bevegelig deler som kan gå til helvete. Tviler sterkt på at prorideren er særlig mye tyngre enn 8800, men prorideren er en mye bedre ski! 8800 har vært uforandret siden 2002 eller noe? Synes det er litt dårlig...
|
|
|
 Dyna
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hatt flere par ski med Fritschi, og trodd det har vært best, men etter å ha prøvd Dynafit så var det ikke lengre tvil om at jeg har levd i uvitenhet. (-Shit, det hørtes sikkert ut som en replikk på TV-Shop..) Jeg synes Fr-bindingen er for høy og vinglete å traversere med og medfører for mye kantmoment under utforkjøring. Den gjør det vanskelig å kjøre følsomt og det blir stress å forholde seg til på både skavl/fokksnø og i pudder. Man trenger ikke racing-oppbygging når skien er så bred at hverken binding eller støvel kommer til å ta nedi uansett. Eller? Bedre å stå nærmest mulig skia og kunne ta den svingen (radiusen) en selv vil, i tillegg at dreiepunktet (som er nærmere fotens naturlige "dreiepunkt") føles mer naturlig og er nesten motstandsfritt ved gåing oppover. Men du har jo nesten gått i fella og kjøpt tunge ski, som du sier, så du heller kanskje mot Fr-binding og alpinstøvler uansett 
|
|
|
 Da blir det nok dynafit
|
Fersking
|
OP
Fersking
Høres bra ut det. Har du vurdert å jobbe for TV-shop? Med tanke på vekten veier et par 8800 1.920x2=3840g og Reverent veier 3700g. Det var i lengder henholdsvis 178cm og 177cm. Det vil si en forskjell på 140g per par. ~= null med andre ord... Noen visdomsord om støvler også? :-)
|
|
|
 Rando
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om du skal velge rando støvler ville jeg holdt en knapp på Scarpa Spirit 4, de fungerer både med Fritschi og Dynafit bindinger (Super tilbud hos Oslo sportslager nå 2999,-!!). Ellers vil jeg si at jeg holder en knapp på Fritschi bindinger, her kan du også bruke vanlige alpin støvler (det kan du ikke i Dynafit bind). Er også fornøyd med kjøreegenskapen. Har til nå kjørt med Diamir freeride, men har i år byttet til Freeride plus. Dette fungerer veldig greit i de fleste forhold, men blir det for hardt så vil alle rando bindinger være for "pinglete", da er det ordinære alpinbindinger som gjelder! Ellers mener jeg 8800 er et godt valg til randone, Prorider er en utrolig rå ski, men den blir litt for "voldsom" for rando bindinger!
|
|
|
 kult å skrive lange svar når serveren kræsjer... igjen!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var mindre vektforskjell enn jeg trodde, men jeg ville uansett hatt en lengre utgave av 8800, da de finnes i lengre utgaver enn Reverend. Tror jeg? Men jeg tenker jo BARE på megselv!Jeg tror også 8800 er litt for hissig for randobindinger og at den kan bli et helvete å få på kant med Dynafit.Jeg har Garmont Mega-Ride boots, kjøpt grisebillig i Italia. (1.600,- etter tax-free, om jeg ikke husker feil!) Tror ikke de selges i Norge enda, og det er jo helt utrolig.. Adrenalin-modellen er jo bly-tung i forhold, og er vel mer en kompromiss-alpinstøvel enn en gå-støvel. Garmont-boots funker også i Fritschi, så om du vil ha to par boots, (alp + rando) så kan du jo satse på Fritschi.
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
-vi har jo for lengst tatt det for gitt at du konverterer til rando fra telemark.
|
|
|
|
|
|
 Jepp.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ok. Da blir det nok 188cm 8800. Fritchi FR+ og Spirit4. Da har jeg forhåpentligvis ski så jeg klarer meg gjennom vinteren...
|
|
|
 Vi står bak deg!!
|
Medlem
|
Medlem
Er nok lurt å velge fritchi, løser ut bedre en dynafit. Og litt ekstra vekt gir ekstra trening!!! :)Er selv påutkikk etter randonee ski, jeg har tenkt å gå med et par vanlige alpinsko på dem. Er jo tros alt nedturen som teller!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hehe, det er bra. Men det endte opp med Dynafit. På tide å ikke alltid ta det tyngste utstyret... man har jo tross alt mer krutt i beina til nedturen, om man ikke har slitt seg ut oppover. Så vi får se. Skulle alt gå til helsike, får jeg heller skifte.
|
|
|
 Preach!!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
|