Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur tips golsfjellet/Hemsedalsfjellet
#161343 13/02/2007 11:06 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har begynt å tenke mye på å få tatt en topptur, men er ganske nybegynner så jeg lurer derfor på et par ting som noen her kanskje kan hjelpe meg med.

Området jeg lurer på er Golsfjellet/Hemsedalsfjellet og spesielt Skogshorn eller Nibbi siden disse ligger i ganske grei avstand fra hytte.

Er det noen som har link til eller greie på ruter og ned fra disse to fjellene?

Hva er det som skiller disse fjellene fra hverandre? Hvilket av de ville dere anbefale en nybegynner?Har ikke spesielt greie på å spotte snøskred fare, så hvis de toppene er veldig utsatt vil jeg kanskje velge noe annet.

Hvis disse to fjellene viser seg å være litt for kompliserte, er det noen som har tips til andre topper som kunne egne seg?

Lurer også litt på utstyr som kreves. Har et par BD Havoc ski med BD O1 bindinger og T1 Scarpa støvler. Vi tenker uansett på å sette opp telt og dele turen over to dager, så kan godt komme til å velge et par lettere ski og støvler til turen innover.Er det noe utstyr som er et must å ha med på sånne turer?

Grei start
FatFreddy #161344 13/02/2007 5:18 PM
Medlem
Medlem

Jeg er selv fersk på området Det første jeg gjorde var å gå skredkurs og kjøpe skredustyr. Har man i tillegg feller som passer skiene har en det man må ha. Da kan en spørre erfarne om å få bli med på tur. Da læer en mye på kort tid.

For inspirasjon kjøp toppturboka til Fri Flyt, der er det mye bra tips, inkudert beskrivelse av Skogshorn og Nebbi.

Begge er fine topper. Kanskje litt bedre snø på Nebbi mens Skogshorn er litt høyere og en topp alle har hørt om. Det er bilvei til bunnen av fjellet, 2-3 timer opp så telt og lette ski kan bli igjen i bilen. Har man kontroll på skredfaren og vet hvor ruten er, kan en bare begynne å traske.

Hemsedal
FatFreddy #161345 17/02/2007 6:50 PM
Entusiast
Entusiast

Kurse topptur har egen toppturguide til salgs for Hemsedal. Hører at den kommer i ny utgave nå (er allerede kommet)?

Ellers er Skogshorn et glimrende topptur-fjell også for nybegynnere. Parker på P-plassen nedenfor øst-veggen og trask opp mot nord-øst ryggen. Denner er relativt slak til du kommer noe lenger opp. Ofte en del stein som stikker opp. Siste kneika før topp-platået er litt brattere, det er nok den esete stedet man bør være redd for ras. Siden det er en rygg og den er slak er det tyrgt m.h.t skred, men ikke så spennende nedkjøring - for den er ned østveggen :-) her må man være sikker på at det ikke er skredfarlig.

Er du nybegynner ville jeg ha leid en gude eller prøvd å bli med noen med erfaring første turen. Det er alltid kjekt med råd fra noen som har gjort det før.

Med telt ville jeg ha gått innnover på flatene øst for Skogshorn, så gå skogshorn og fjellet nord for SKogshorn (huskerikkeifartenhvadetheter).

Takk
FatFreddy #161346 19/02/2007 8:57 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for tips. Skal se om jeg finner bøkene dere prater om på bokhandelen.

Ellers så ser det ut som om jeg får gå til innkjøp av diverse utstyr. Alltid gøy med nytt utstyr laugh