Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dyafit bindinger på store ski
#160919 18/09/2007 5:51 AM
akk-akk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Noen som har efraringer på Dynafit bindinger på større ski som feks Prorider? Holder de skoa på plass også i litt fart på ujevnt underlag?

Det går.
akk-akk #160920 18/09/2007 10:31 AM
Fersking
Fersking

Veier 95 kg og brukte Dynafit på Pimp Daddy som er 99 mm under foten uten problemer sist sesong. Dynefit er en veldig vridningsstiv binding og har sett den på kraftige ski slik som Big Daddy, Pro Rider, PowPow bla.

Det du trolig vil merke er at støvlene ikke gir helt den samme støtten/responsen som du er vant med fra alpinstøvler. Jeg ville likevel ikke valgt noe annet for toppturbruk.

Re: Dyafit bindinger på store ski
akk-akk #160921 18/09/2007 11:11 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har Vertical ST på Scott Pure (135-101-119, 193cm), relativt stiv ski. Har bare kjørt på de ca 10 dager, alt fra pudder til is. Opplevde jeg at de løste ut ved veldig lav fart ved kjøring gjennom slushpukklene ved brefallet i Valle Blanche, litt uventet (men mulig jeg hektet bakskia og fikk en vridning). Derimot har de ikke gjort noe galt ved mer normal kjøring i høy fart. Viktig å fjerne snø og is fra sko-inserts'ene før nedkjøring... Kjører de på 9.5, bruker normalt 12 på alpinbindinger (75 kg).

Når det er sagt, DIN10 betyr at det er ikke bindingene for å dra på maks, droppe store klipper osv - men det gjør man kanskje heller ikke på topptur når man er litt lenger unna sivilisasjonen?

Betydningen av skoene skal heller ikke undervurderes. Jeg opplever at Spirit 4 ikke er stiv nok til at jeg får utnyttet mine ski, når jeg vil bøye skia er det støvlene som flexer mest... Har ikke prøvd noen alternative støvler, Garmont Megaride er vel sammenlignbar, Dynafits nye Zzero 4 Carbon er muligens noe stivere. Kommer selv til å flytte mine binginger over på en litt mer medgjørlig ski (K2 Coomba virker som en het kandidat) og sette alpinbinding på Scott-skia...

akk-akk #160922 18/09/2007 6:33 PM
Fersking
Fersking

Heisann. Har selv de stiveste støvlene, Dynafit Aero speed TF, med Dynafit FT Vertical binding. Støvlene er supre, stivere enn mine Salomon med 90 flex. Tester har vist at Dynafitbindingene er mer torsjonsstive enn andre skibestigningsbindinger (eks. Fritchi, Naxo etc) samt enkelte slalombindinger. Link til testen tror jeg ligger på www.vpg.no. Eneste er at bindingene ikke er anbefalt å droppe med, kan løse ut. Testet bla. et par G3 Reverend som er 93 mm på midten, funket supert.

akk-akk #160923 18/09/2007 6:36 PM
Fersking
Fersking

Må bare minne om at Dynafit FT Vertical bindingen har karbonplate under foten og dermed stiver av midtpartiet av skien bedre enn bindinger uten slik plate. Mulig dette kan gjøre at den ikke løser ut unødvendig på vaglete underlag som issvuller ofte kan representere.

Låser frontbindingen også ved kjøring
akk-akk #160924 19/09/2007 9:20 AM
Fersking
Fersking

Dynafitbindingene har ikke en DIN skala på frontbindingen. Her er det en "spak" som kan låse mekanismen mekaninsk. Denne skal låses i gå-modus hvor helen på støvelen ikke er festet i bakbindingen for å unngå at man kan vri støvelen ut når den kun er festet foran.

Jeg velger å ha frontbindingen låst også ved kjøring. Jeg er klar over at det potensielt kan øke sjangsen for at bindingene ikke løser ut ved et fall, men tar sjangsen. Har ikke mistet skiene uønsket på denne måten. Har derimot opplevd at bindingene løste ut når jeg ikke hadde låst fronten uten at jeg følte at det var behov for det.

akk-akk #160925 19/09/2007 1:07 PM
akk-akk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har kjørt noen år med TLT bindinger på noen lette og korte (178) ski. Etter å ha sett hvor lett de slår ut sideveis, har det for det meste endt med å ha fronstykke i gå modus og forholdsvis kontrollert kjøring.. Hadde et håp om at den nye FT/ST bindingene var blitt litt kraftigere, slik at de kunne sammenlignes mer med en vanlig binding. Vil ha en binding jeg kan bruke overalt, ikke bare en toppturbinding for snill kjøring. Da får jeg heller drasse med meg no tungt som fritschi eller duke.. Når det gjelder sko, er det noen som er stivere enn andre eller er de i samme gata alle sammen? Har sett litt på Garmont Endorphin og Dynafit aero freeride tf. Hadde vært supert med en støvel som funker til alt, både heiskjøring og topptur, uten at det blir som å kjøre i tøfler.