Har Vertical ST på Scott Pure (135-101-119, 193cm), relativt stiv ski. Har bare kjørt på de ca 10 dager, alt fra pudder til is. Opplevde jeg at de løste ut ved veldig lav fart ved kjøring gjennom slushpukklene ved brefallet i Valle Blanche, litt uventet (men mulig jeg hektet bakskia og fikk en vridning). Derimot har de ikke gjort noe galt ved mer normal kjøring i høy fart. Viktig å fjerne snø og is fra sko-inserts'ene før nedkjøring... Kjører de på 9.5, bruker normalt 12 på alpinbindinger (75 kg).
Når det er sagt, DIN10 betyr at det er ikke bindingene for å dra på maks, droppe store klipper osv - men det gjør man kanskje heller ikke på topptur når man er litt lenger unna sivilisasjonen?
Betydningen av skoene skal heller ikke undervurderes. Jeg opplever at Spirit 4 ikke er stiv nok til at jeg får utnyttet mine ski, når jeg vil bøye skia er det støvlene som flexer mest... Har ikke prøvd noen alternative støvler, Garmont Megaride er vel sammenlignbar, Dynafits nye Zzero 4 Carbon er muligens noe stivere. Kommer selv til å flytte mine binginger over på en litt mer medgjørlig ski (K2 Coomba virker som en het kandidat) og sette alpinbinding på Scott-skia...