Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Enda mer truger
#11629 07/11/2004 9:52 PM
More than words
OP Offline
More than words

Truger er fine greier, men ikke altid. Har bare prøvd no antikke greier, og det var ikke så utrolig lett å komme seg fram om det ble bratt. Gå uten var nesten like bra. Også må man jo ha med seg de digre greiene ned igjenn også. Jeg synes det er udigg å ha no sælig i sekken og truger er ikke fristende å kjøre med

Til dere med mye toppturerfaring:

1 Bruker dere truger ofte? Altid? Alrig?2 Bruker dere no fænsi greier som ikke tar så stor plass på vei ned?3 Fester dere bare trugene utenpå sekken på vei ned?4 Er det noe dere synes jeg burde vite?

Takk for all hjelp!!!

More than words
OP Offline
More than words

de trugene du antakeligvis har prøvd er de gamle med bambusstenger på, eller? disse begynner å skli med en gang det blir litt bratt i terrenget. De nyere trugene er litt smalere, laget av plastikk, og har noen metallpigger foran som gjør at de holder berdre når det blir skarete. Der du fester skoen er en slags langrennsbinding. Altså at du kan løfte helen. Og dette gjør det også lettere å bruke dem når det er bratt. Bruk truger så mye du kan, det er veldig praktisk, hvis du tar med deg en liten stropp så er det ingen sak å feste dem ordentlig på sekken og da merker du nesten ikke at de er der på veien ned igjen. Enjoy!!

Truger vs splitboard
More than words
OP Offline
More than words

Har vært på noen toppturer sammen med splitboardentusiaster. Selv om det går litt tregere på truger, skjer det alltid noe mikkmakk med splitboard og man ender gjerne med å komme først opp. Har også fått anbefalt approach skis uten å ha prøvd det, disse er sikkert bra på hardt føre og turer med mye traverser, men tar litt mer plass og er tyngre enn truger.-Fest trugene i brettstroppene.-Sørg for å ha truger med skarejern, det hjelper utrolig på hardt føre.-Er du sammen med skifolk som bruker feller bør du finne ditt eget tempo og ikke stresse for å holde følge med dem, da sliter du deg bare ut.

More than words
OP Offline
More than words

1. Bruker truger på toppturer (alltid).2. Tja.. Kan vel kalle det fancy i forhold til gamle bambustruger. Bruker Tubbs Altitude.3. Har en DaKine HeliPro ryggsekk med boardstraps som gjør det veldig enkelt å feste trugene bakpå sekken på vei ned igjen.4. Sjekk ut http://www.tubbssnowshoes.com/dayhiking.php

Jeg sjekket litt forskjellige truger i fjor og fant ut at Tubbs Altitude fungerer best. Syns 30" er passe størrelse. Gode i dyp snø for meg som veier 90kg samtidig som de tar liten plass bakpå sekken på vei ned igjen. De har også stegjern som gjør at du ikke sklir på skare. På XXL solgte de disse trugene veldig billig i fjor. Tror de lå nesten tusen kr under G-Sport.

More than words
OP Offline
More than words

Tusen takk for hjelpen, alle sammen!!

Tubbs Altitude 30"
More than words
OP Offline
More than words

Har anskaffet meg noe TUBBS Altitude 30"

Dette er truger som gjør at man lengter etter vinter og mye snø! Til topptur finnes det ikke noe bedre.

Jeg kjøpe trugene hos Steggen Villmarksenter til en rimelig penge! Adressen : www.steggen.no Nettbutikken kan anbefales!

Jeg ser at de har fått inn langt flere modeller.

More than words
OP Offline
More than words

Det var billig.. Faktisk 200,- lavere enn XXL.http://www.steggen.no/asp/produkter_detail.asp?ID=798

Løp og kjøp..!

Fersking
Fersking

Kanskje du skulle vurdere et par MSR Evo Acsent. Laget spesielt for bratte oppstigninger og funker bedre enn noe annet i traverser. Ta et skredkurs