Jeg har kjørt både Fritschi og Dynafit på breie ski, og føler at jeg dermed har et godt grunnlag å uttale meg på.
Har kjørt Dynafit på ski med 105mm under sålen. Kjøremessig fungerer det bedre enn samme skien med Fritschi. Grunnen til dette er at Dynafitbindingen er mer vridningsstiv, og overfører mer kraft til skien enn hva en Fritschibinding klarer (herav Birger Holos: "Selvsagt flekser det en del"). Det er faktisk ganske stor forskjell på disse to bindingene i så måte. Når jeg kjører på Fritschi kjenner jeg hvordan bindingen flekser, og jeg får ikke like god respons. Dette har mye å gjøre med at man kommer veldig høyt opp med bindingene, og den er ikke kraftig nok til å tåle presset.
En dynafitbinding er faktisk utrolig mye stivere i så måte (man skulle jo selvsagt ikke tro det da bindingene ser så spinkle ut, mens Fritschi-bindingen gir et mye mer robust inntrykk). Hvis du har feil støvler i forhold til skia blir imidlertid saken en annen. Hvis du kjører med en veldig lett og myk Dynafit-kompatibel sko, vil skoen flekse (dette er dog ikke bindingens feil), og du vil (på samme måte som med en Fritschibinding -og i ved ekstremt myke sko også i mye større grad) oppleve at kraften din går bort i mangel av torsjonsstivhet.
Altså blir Dynafitbindingenes (og andre bindingers-)fleksing avgjort av skoen. Det er dynafitkompatible sko på markedet som er veldig stive, slik at du får en mye bedre skifølelse enn ved å bruke Fritschibindinger. Selv om disse både er tyngre og stivere enn sine lettere søsken, blir de mye bedre å gå med enn en vanlig alpinsko. Dessuten har de friksjonsgummi under, slik at de blir mye tryggere å gå med hvis du kommer borti stein og ur.
Valg av sko må tilpasses til skien du kjører på. Har du en veldig tungkjørt ski må du ha en stivere sko enn hvis du har en mer lettkjørt ski (dette kommer an på mange andre egenskaper enn skiens bredde), og blir det samme om du kjører på Fritschi, Dynafit eller alpinbindinger.
Jo breiere skien blir, jo mer kraft utsettes imidlertid bindingen for (alt annet likt). Da Fritschibindinger er mye mer slarkete enn Dynafitbindinger, blir faktisk Dynafitbindingene mer og mer overlegne Fritschibindingene jo breiere skia blir (!).
Jeg vil tro at Birger Holos kompis på Maden og Dynafit hadde en sko som var for myk for den skien, og at han ville fått en enda kjipere opplevelser med Fritschi på samme skien med samme sko.
Jeg påstår ikke at alle vil få problemer med at Fritschibindingene går istykker, men med 150 skidager er jeg nærmest lettere imponert over at Birger ikke har trashet sine. Jeg kjenner mange som har kjørt med Fritschi, og ikke en av de har klart seg uten å ødelegge de på en eller annen måte (og langt fra de fleste av de er i nærheten av overvektige så det er sagt). Selvfølgelig vil ikke alle Fritschibindinger gå i stykker, men JEG ville ALDRI rådet noen jeg kjente (og brydde meg om) til å kjøpe Fritschi...
Skal du imidlertid ha en ordentlig dra-på ski så velger du Marker Duke til. Da får du en ski du kan droppe med, og du kan virkelig gasse på.
Det at Markerbindingen er en alpinbinding man kan gå med er jo bare sinnsykt mye bedre enn Fritschi som er en Randonebinding man kan kjøre med......
Ikke meningen å være kjip mot Birger, men ideen med forumet (og denne tråden) er jo at man kan få hjelp her, og jeg synes det er viktig at folk som vurderer Fritschi-bindinger vet hvilke ulemper de har.
Til alle andre beklager jeg at dette innlegget ble usakelig langt.....