Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Uttyr til topptur
#160837 23/10/2007 8:03 PM
B16 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo! Tenkte å få gått endel toppturer i år og lurer derfor på om jeg kan få noe tips til hva slags utstyr man trenger. (har stått mye på ski, men ikke så mye erfaring med å gå opp)

Jeg legger vekt på nedkjøringen.. Har gode ski, men ikke bindinger. Fikk lånt noe trekkere!? i fjor og det funka ok. Testa også randonnebindinger, men de løste ut endel..

Hva trenger man mer?- uten at jeg trenger å svi av alt for mye penger... takker for tips!

Re: Uttyr til topptur
B16 #160838 23/10/2007 8:27 PM
Fersking
Fersking

kommer litt an på hvor offensivt du satser, men øks og et par gode stegjern kan komme godt med i tillegg til det obligatoriske utstyret som spade, probe og søker. ellers er selvfølgelig feller kjekt å ha. bruker selv regulerbare staver som letter turen oppover da du kan tilpasse lengden til stigningen. pleier også å ha en liten brenner i sekken da dette utvider lunsjtilbudet på toppen betraktelig smile

B16 #160839 24/10/2007 9:53 AM
Medlem
Medlem

Du kan spare mye vekt på å gå over til et par dynafit bindinger. men da må du også ha randonee sko som passer i de bindingene. Har kommet flere skoprodusenter på markedet som er kompatible med de bindingene. Jeg bruker spade, søkestang og hjelm som sikkerhetsutstyr. Kan være greit å ha en sekk med stiv rygg, som kan fungere som en ryggplate.

B16 #160840 24/10/2007 12:04 PM
Fersking
Fersking

Sikkerhetsutstyret som 2000 meter nevnte er 100%obligatorisk. Ellers når det kommer til bindinger vil jeg anbefale Dynafitbindinger (som du helt riktig må kjøpe egne sko til) eller den nye marker Duke. Og uansett ville jeg investert i et par skibestigningsstøvler -da disse er mye bedre å gå med enn alpinstøvler, samt lettere.

Hvis du skal gå en del toppturer vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en randonebinding framfor å slite med trekkere. Da slipper du mye banning og steiking. De er utrolig kjipe å traversere, og gå skrått med (som du må når det blir bratt nok), dessuten blir det veldig tungt, og vekt er noe du definitivt merker -ikke bare på de korteste turene.

Når det kommer til bindinger er det i mine øyne bare to alternativer. Dynafit som er utrolig lette, kjempegode å gå med, og utrolig stive og gode å kjøre med (kan sammenlignes med alpinbindinger)

Hvis du kommer til å droppe en del bør du derimot ikke velge Dynafit (du kan kjøre grisehardt med de, men det er lett at de løser seg ut etter høye dropp). Da bør du gå for den nye Marker Duke som er en ganske tung binding, men som oppfører seg helt som en alpinbinding.

Hold deg unna Fritschi og Naxo. Begge flekser mer enn Dynafit og Duke, og er dermed ikke like gode å kjøre med som disse. Dessuten går Fritschi i stykker i et bankandes kjør...

uenig med forrige
B16 #160841 24/10/2007 1:37 PM
Entusiast
Entusiast

Er sterkt uenig med forrige innlegg. Må ikke finne på å ha Dynafit på så breie ski (Sumo). Har ikke prøvd det selv, men en kompis hadde Dynafit på et par Maiden-ski (som er atskillig smalere enn Sumo) og det var et sant helvete.

Er dessuten også uenig angående Fritschien. Har selv hatt nærmere 150 skidager på de siste to generasjonene med Fritschi Freeride og har ennå ikke kjørt de i stykker. Har dog hørt at de kan være litt kjipe mot folk som er tunge (tjukke?) eller kjører veldig hardt. Da er nok Duke en bedre binding, men vær opmerksom på at det ikke er en rando-binding men en alpin-binding med gåfunksjon.

Har selv Fritschi Freeride på et par Line Prophet 130. Selvsagt flekser det en del, men jeg er relativt lett (drøye 70 kg), og dessuten har jeg ikke behovet for det aller stiveste når underlaget er 50 cm med myk vare. Hadde alpin-bindinger på de tidligere, og det var selvsagt bedre men ikke såååååå sinnsykt mye bedre. Min erfaring er at på breie ski er det viktigere med en god alpin-sko. Tror Sumoen fort blir litt for brei for en myk rando-sko.

B16 #160842 24/10/2007 1:42 PM
Entusiast
Entusiast

Ooops.. Her har jeg visst mikset to tråder:-) Hadde tenkt å svare på den Volkl Sumo-tråden. Sorry! Likevel er mine betraktninger vedrørende bindinger fremdeles gjeldende!

Jeg forklarer litt grundigere:
B16 #160843 24/10/2007 5:12 PM
Fersking
Fersking

Jeg har kjørt både Fritschi og Dynafit på breie ski, og føler at jeg dermed har et godt grunnlag å uttale meg på.

Har kjørt Dynafit på ski med 105mm under sålen. Kjøremessig fungerer det bedre enn samme skien med Fritschi. Grunnen til dette er at Dynafitbindingen er mer vridningsstiv, og overfører mer kraft til skien enn hva en Fritschibinding klarer (herav Birger Holos: "Selvsagt flekser det en del"). Det er faktisk ganske stor forskjell på disse to bindingene i så måte. Når jeg kjører på Fritschi kjenner jeg hvordan bindingen flekser, og jeg får ikke like god respons. Dette har mye å gjøre med at man kommer veldig høyt opp med bindingene, og den er ikke kraftig nok til å tåle presset.

En dynafitbinding er faktisk utrolig mye stivere i så måte (man skulle jo selvsagt ikke tro det da bindingene ser så spinkle ut, mens Fritschi-bindingen gir et mye mer robust inntrykk). Hvis du har feil støvler i forhold til skia blir imidlertid saken en annen. Hvis du kjører med en veldig lett og myk Dynafit-kompatibel sko, vil skoen flekse (dette er dog ikke bindingens feil), og du vil (på samme måte som med en Fritschibinding -og i ved ekstremt myke sko også i mye større grad) oppleve at kraften din går bort i mangel av torsjonsstivhet.

Altså blir Dynafitbindingenes (og andre bindingers-)fleksing avgjort av skoen. Det er dynafitkompatible sko på markedet som er veldig stive, slik at du får en mye bedre skifølelse enn ved å bruke Fritschibindinger. Selv om disse både er tyngre og stivere enn sine lettere søsken, blir de mye bedre å gå med enn en vanlig alpinsko. Dessuten har de friksjonsgummi under, slik at de blir mye tryggere å gå med hvis du kommer borti stein og ur.

Valg av sko må tilpasses til skien du kjører på. Har du en veldig tungkjørt ski må du ha en stivere sko enn hvis du har en mer lettkjørt ski (dette kommer an på mange andre egenskaper enn skiens bredde), og blir det samme om du kjører på Fritschi, Dynafit eller alpinbindinger.

Jo breiere skien blir, jo mer kraft utsettes imidlertid bindingen for (alt annet likt). Da Fritschibindinger er mye mer slarkete enn Dynafitbindinger, blir faktisk Dynafitbindingene mer og mer overlegne Fritschibindingene jo breiere skia blir (!).

Jeg vil tro at Birger Holos kompis på Maden og Dynafit hadde en sko som var for myk for den skien, og at han ville fått en enda kjipere opplevelser med Fritschi på samme skien med samme sko.

Jeg påstår ikke at alle vil få problemer med at Fritschibindingene går istykker, men med 150 skidager er jeg nærmest lettere imponert over at Birger ikke har trashet sine. Jeg kjenner mange som har kjørt med Fritschi, og ikke en av de har klart seg uten å ødelegge de på en eller annen måte (og langt fra de fleste av de er i nærheten av overvektige så det er sagt). Selvfølgelig vil ikke alle Fritschibindinger gå i stykker, men JEG ville ALDRI rådet noen jeg kjente (og brydde meg om) til å kjøpe Fritschi...

Skal du imidlertid ha en ordentlig dra-på ski så velger du Marker Duke til. Da får du en ski du kan droppe med, og du kan virkelig gasse på.

Det at Markerbindingen er en alpinbinding man kan gå med er jo bare sinnsykt mye bedre enn Fritschi som er en Randonebinding man kan kjøre med......

Ikke meningen å være kjip mot Birger, men ideen med forumet (og denne tråden) er jo at man kan få hjelp her, og jeg synes det er viktig at folk som vurderer Fritschi-bindinger vet hvilke ulemper de har.

Til alle andre beklager jeg at dette innlegget ble usakelig langt.....

Bytt til telemark!!
B16 #160844 24/10/2007 7:35 PM
Fersking
Fersking

smile

Unngå bindingsproblemer.... bytt til telemark!!!!

Telemark er det eneste riktige for topptur!

randosko i duke
B16 #160845 24/10/2007 10:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

skihc - "... Og uansett ville jeg investert i et par skibestigningsstøvler -da disse er mye bedre å gå med enn alpinstøvler, samt lettere."

ville vel ikke hatt rene randosko med duke. er redd det blir vel mykt, og at gummisålene vil påvirke utløserfunksjonen (riktig?). Scarpa Tornado er vel kanske den mest aktuellle skoen.

Uansett er det ikke såå kjipt å gå i alpinsko så lenge de tilpasset og ikke er 130+ i fleks (stive..). Har gått turer på 4 - 5 timer i alpinskoene mine (riktignok ganske myke) uten problemer. Steinur i alpinsko greier du med litt øvelse.

svar
B16 #160846 25/10/2007 9:21 AM
Entusiast
Entusiast

For det første: enig med foriige innlegg angående sko. Orker du de ekstra grammene med alpinsko, sats på det. Litt kjipt dersom det er mye flat gåing, ellers går det brillefint.

Til skihc: Selvsagt er det helt i orden at du er uenig. Behøver ikke unskylde deg for det. Er jo hele poenget med et slikt (diskusjons)forum at en kan diskutere. Syntes bare det var viktig å veie opp debatten litt, slik at vedkommende som skal handle ser at det finnes lykkelige brukere av Fritschi også. Men en sak kan vi i alle fall eniges om, styr unna Naxo:-)

Fritschi-bindingen er forøvrig den eneste bindinge der en kan bruke både alpin-sko og rando-sko.

B16 #160847 25/10/2007 9:47 AM
Fersking
Fersking

Det er helt korrekt at gummisålen på randonesko kan påvirke bindingsutløsningen -litt avhengig av hvilken binding hvor mye. På tornadoen og Hurricane til Scarpa kan du bytte ut gummien under tåballen med hardplast for å rette på dette.

Jeg kommer til å kjøre Marker Duke på en kraftig ski i år, og vil bruke den nye Dynafit Zzero (4-klyperen) på den (en randosko). I mine øyne en mye bedre kjøresko enn Tornado. Hvis jeg får problemer med at bindingen ikke løser ut, kommer jeg til å modifisere skoene på en eller annen måte. Ellers har Dynafit laget en sko i PU (samme materialet som i mange vanlige alpinsko) som er ganske tung, men mye bedre å gå med enn vanlige alpinsko. Jeg mener at 99,9% kan finne en randosko de vil finne stiv nok til å virkelig dra på med!

Selvfølgelig kan du gå i alpinsko, det har jeg også gjort mye, men jeg synes ikke det er spesielt stas sammenlignet med randonesko.

Marker Duke er laget for både alpint og Randonesko den også. Den funker også bedre på alpinsko enn Fritschi, da fronten har to stiller -ett for randosko og ett for alpinsko. Randosko har nemlig tykkere såle enn alpinsko, og alpinsko på Fritschi får dermed en liten glippe på Fritschi. Småplukk selvfølgelig...

B16 #160848 25/10/2007 9:48 AM
Medlem
Medlem

Kjøp deg trekkers, så tenker jeg du har det du trenger. Mangler du bindinger så skipp trekkers og kjøp etter nivå. Duke hvis du drar på, annet hvis du ikke drar på.

Bare topptur?
B16 #160849 25/10/2007 10:12 AM
Medlem
Medlem

Går mye topptur medalpinutstyr og trekkers. Alt som sies om trekker er riktig: De fungerer ok så lenge du ikke går mye i skråhellinger. Ikke det beste, men absolutt et alternativ. (Blir nok Duke på meg om to strakser..)

Tror du må tenke litt på om du bare skal gå topptur eller om du ønsker å bruke utstyret i trekk også..? Jeg er ikke i tvil om at jeg beholder alpinoppsettet!

Bruk en halvtime mer opp, og dra skikkelig på ned igjen! :wink

Kjøpet et par rando ski og et oppsett med alpint.
B16 #160850 25/10/2007 11:17 AM
Entusiast
Entusiast

Kanske menigløse ord, men kjører selv med et rando oppsett og alpint oppsett. Ser ikke poenget med på sumo, maiden, xxl eller annen feit ski med rando binding. Kjøper du en dyr og feit ski for heftig kjøring mister du mye av egenskapen på skien som du ville fått med en sikkelig alpin binding. Prisen er blir også bra dyr. 6000-7000 kr for ski + 2500-3500 kr for binding. Alpin bindiger for du for 1500-2000 kr. Rando sko er også betraktelig dyrere enn alpin støvler etc. Dette blir sykt dyrt. Valutaen for skien blir ikke det samme som med vanlig binding fordi du kan bare utnytte 75 % av skiens engenskap.

Kjøp heller en billigere og lettere ski. Kjører selv på Rossignol B3 med fritschien freeride pluss. Det funker og jeg svever i pudder snø. Men det er ikke den skien jeg tar frem på god dager for å si det sånn.

Jeg kjøpte fjorårets ski til halv pris og kjøpte årets binding for å kompensere litt. Pris 2500 kr for ski og 2900 kr for bindingene. Husker ikke helt hva jeg betalt for moms, men det ble ikke dyrt.

Se heller hva du ønsker å kjøre, kan være litt vanskelig å finne en mellom ting. Er du usikker på oppsettet. Kjøp heller med alpin binding og vent til du har penger til et nytt oppsett. Da slipper du steiking og banning på fjellet for binding er fuckt.

Det er kjøreopplevelsen som er viktig? ikke utsyret?

Man kommer altids fram!

takk for gode tips
B16 #160851 25/10/2007 3:18 PM
B16 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mye bra tips her, takker for det!

Blir nok trekker eller marker på meg. Har stått aktivt alpint i lang tid og er vant med utstyr som sitter skikkelig og som tåler en trøkk. Og som jeg skrev i første innlegget legger jeg vekt på nedkjøringen. Jeg går opp for å kjøre ned, og ikke motsatt. Får heller banne litt på veien opp da:wink

Så kommer et nytt spørsmål(og med den utsyrskompetansen på dere regner jeg med noen kan svare på det og..)

Hvor får man kjøpt moroa? Sjekka ut markerbindingen i min lokale sjappe. Den var på vei inn og skulle koste den nette sum av 4000. trekkere derimot er det verre og finne. Prøvde sportsnett, men de var utsolgt på ubestemt tid.

thanks.

sport conrad
B16 #160852 25/10/2007 3:27 PM
B.N Offline
Fersking
Fersking

sport-conrad.com/ har både Marker Duke og trekkere Prisen på Marker blir ca 3600 og 1400 for trekkere.

Vertical Playground
B16 #160853 26/10/2007 10:56 AM
Fersking
Fersking

Prøv www.vpg.no. Masse bra utstyr der.

B16 #160854 26/10/2007 1:09 PM
Entusiast
Entusiast

Har et par Atomic Pimp med Fritschi og et par med Atomic R614. Har kjørt begge med Salomon X-Wave 9 og Foil (etter hva slags kjøring).Har ikke hatt noe problem med å gå med alpinsko, og derfor ikke engang vurdert rando-sko.Skal sies at jeg kjøpte paret med rando-bindinger først, og paret med alpinbindinger etter å ha testet dette kontra rando.Det er en helt annen stivhet og respons i en alpinbinding.

mm..
B16 #160855 27/10/2007 10:09 PM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Hei!

Jeg kjører med fritchi freeride pluss og garmont endorphin sko.

Jeg kan ikke si noe om bindingen kontra marker. Men den markerbindingen ser veldig bra ut!

Iallefall, Jeg kommer til å ha med to par ski til alpene i vinter. og det parret jeg skal bruke i bakken kommer nok til å ha en ren alpinbinding. Fritchien får rett og slett ikke god nok kontakt med skia.

Når det gjelder å gå topptur synes jeg bindingen er meget god. Hvis du itillegg monterer på fjersystemet forran på bindingen blir den bedre å gå med.

Jeg TROR at når det gjelder offpistkjøring så vil du ikke merke stor forskjell på bindinger. Det er så mange variabler som spiller inn, som dempingen i det upreparerte snølaget osv..

Skoene er jeg storfornøyd med. det følger også med to såler. Har ikke prøvd alpinsålen, men skal prøve den til vinteren.

Finner mye billig og bra på finn.no! eller bruktforumet hær vel og merke.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå