topptursekk.
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er det noen som vet om en god topptur-sekk?har i noen år kjørt med DaKine heli-pro, men er på utkikk etter en sekk med et annet festesystem enn DaKine`s. Helst med A-feste eller rett opp på ryggen?Systemet må ogdå takle et par K2 Hellbent. takker for respons.
|
|
|
 DaKine?
|
Entusiast
|
Entusiast
Hva er i veien med systemet til Dakine? JEg har Dakine heli pro II. Så vidt jeg husker er den 6 liter større en heli pro. Vet ikke hvor brede skiene dine er, men jeg får lett et par Gotama oppi der.
|
|
|
 en utfordring å finne sekk!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Lette selv etter topptursekk tidligere i år og landet på dakine poacher. Dakine er kanskje ikke det feteste, og lager ganske tunge ting (Poacher veier 2050gr) men for 1000 bucks fikk jeg mye sekk med mange fine løsninger jeg faktisk bruker. Er fornøyd, men skulle jeg valgt en annen nå tror jeg det ville vært Black Diamond Revelation. Bare fordi den er litt lettere og egner seg til mer enn poachern. Gi lyd om hva du går for...
|
|
|
 topptursekk
|
Fersking
|
OP
Fersking
takk for svar dere. synes skiene henger og slenger litt med diagonalt festesystem. mulig andre er uenige? hellbent er vel noe bredere enn gotama skien.har luktet litt på salomon zero. 17 liter. 1,3 kg. har både diagonalt og horisontalt bæresystem.noen som har prøvd denne?
|
|
|
 Re: topptursekk.
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk ut de nye Arcteryx Silo sekkene. Aldri sett et bedre bæresystem for ski! Ønsker meg en... Koster 1500 for 30l
|
|
|
 Osprey
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører med osprey switch 26 og er meget godt fornøyd med det. Den har to rom, ett mot ryggen for tørre ting og ett utenpå med topplokk for spade, termos m.m. Liker også at tuten til vannsekken er dekket til av stoff; denne har kun frøset til en gang, i alpinanlegg, en dag jeg ikke var flink nok til å drikke ofte. Veier ca 1,38 kg. Både diagonal og A-frame bæring, så det er også plass til rikelig med isutstyr. Tauet får du under topplokket.
|
|
|
|
|
|
 mm...
|
Fersking
|
Fersking
Osprey switch er en fin sekk, men med skiene dine er ikke bæresystemet sterkt nok.. Den nye arceryx-sekken har ikke overbevist meg.. blir nok og gå for black diamond. virker meget solid, med goe løsninger! Det kreves litt av sekken når en har såpass store ski.
|
|
|
 black diamond covert
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
knallsekk. veldig god på ryggen og solid lagd.ski kan bæres diagonalt, vertikalt og i A. 1200 på vpg.noFinns også med avalung...
|
|
|
 topptursekk
|
Fersking
|
OP
Fersking
igjen takk for gode tips. enda ikke kjøpt ny sekk. helt topp informasjon.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker ortovox toprider 25l Den har innebygd ryggskjold og a-feste for ski også selvsagt plass til skredutstyr og drikkepose.
|
|
|
 ABS
|
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen her på forumet som har ABS-sekk ? ER det verdt pengene, noen som vet av noen tester o.l av slike sekker? Jeg syns det tar bra mye betalt for en, hvis en sammenligner med oppblåsbare redningsvester til fritdisbåter.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
ABS er syyyyyyykt overpriset, det er det vel ingen tvil om. Kjipt egentlig, skredsøkere er vel høyt priset i forhold til teknologien som finnes i de også. Alt sikkerhets utstyr er lett å overprise fordi folk kjøper det uansett.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjenner en type som har ABS sekk. Tror det skal funke veldig bra, men er jo no så grassat dyrt!!
|
|
|
 nok et tilfelle...
|
Avhengig
|
Avhengig
der "tråd-starteren" ikke abonnerer på friflyt, og heller ikke får med seg viktige og nyttige tester, men sånn er det...kommer en test av topptursekker i neste nummer av friflyt...testene der pleier jo å være godt utdypet og forseggjort...mitt råd er vel at du kjøper bladet i tillegg til gode råd her, så er du hvertfall sikret en god sekk!
|
|
|
 vel...
|
Avhengig
|
Avhengig
dagstursekker da, men det går vel under det samme... eller?
|
|
|
 findus
|
Entusiast
|
Entusiast
Tenker du på meg også , at jeg ikke abonnerer? Jeg kjøper ALLTID bladet i kiosken istedet. Kall meg gjerne litt rar(dum), men liker den turen bort til narvesen. Kanskje en klein fredag eller søndag hvor jeg trenger noe kos og en kopp kaffe 
|
|
|
 Gullesen
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Størrelsen teller
|
Fersking
|
Fersking
Tenk deg godt om før du velger en liten sekk. Det fungerer hvis du kjører i nærheten av heis der rødekors kan komme med scooter på 20min. Skal du lengre bort bør du tenke på hva du må ha med av utstyr. 26 og 30 liter blir for lite når du skal ha med deg. Spade, førstehjelps utstyr, kart og kompass, feller, hjelm, liggeunderlag, sovepose, ekstra genser(dunjakke), mat og vann, kamera og evt sele og tau hvis du skal gjøre mere eksponerte ruter. Jeg fyller ca. 40l på en normal topptur. Det er mange modeller å velge mellom på markedet. Bergans er et rimelig alernativ som funker
|
|
|
|
|
|
 Enig med Espen
|
Medlem
|
Medlem
Kjørte med liten topptursekk på 30 l før, og hadde stadig problem med plassen. Kjører nå med Arc'teryx Kamski på 47 l. Sitter som faen på ryggen til å være så stor, og har plass til absolutt ALT. I tillegg har du en sekk du kan bruke på lange toppturer.
|
|
|
 Større sekk ja
|
Ringrev
|
Ringrev
Enig med de to før her, ikke gå for mindre enn 40L om du skal på litt lengre turer. Har selv den gamle Osprey Switch 25+5, og jeg merka fort at den ble liten for topptur, i alle fall i forhold til hva jeg skal ha med meg. Har ikke somla meg til å kjøpe større sekk ennå, men jeg ender nok opp på mellom 40 og 50 liter.Om den kan komprimeres en del så gjør det jo ikke noe at den er romslig heller. Følger med videre i tråden for tips på sekk til meg selv.
|
|
|
 BCA
|
Medlem
|
Medlem
Sjekk ut BCA, jeg er fornøyd med den mellomstore varianten. Drikkesystemet funker bra og skiene festes som en A. Her er drikkesystemet en pose av samme type som camelbak. Synes også at sekken er slitesterk. Bæresystemet bygger lite, noe som er fint når man kjører med ryggplate. Jeg ser at den største er kompatibel med drikkeflaske. Aner ikke om den også funker slik den modellen jeg har. Den største varianten er her: http://www.vpg.no/eshop/pub/engine.php?id=742 Tipper den funker til toppturer, jeg bruker den mellomste til heisbasert kjøring og korte støvelturer. Det er mange gode alternativer, vil ikke si at dette er best, da jeg ikke har prøvd de andre.
|
|
|
 bergans sekker
|
Fersking
|
Fersking
har kjørt med bergans backcountry guide 32l ett par år nå, men den er noe for liten for alt stashet (inkludert videokamera,klær,trackere osv) så har kjøpt en bergans alpine guide 50l sekk til toppturer. den har alle muligheter for innfesting av ski, i tillegg til drikkesystem og lomme for sondestang/spade osv. er hjelmlomme på toppen.Er spent på denne da den har et bra bæresystem i forhold til bc-guide sekken. angående ABS-sekk er det det eneste produktet til dags dato som sørger for at man blir liggende i toppen av raset, av innmeldte ulykker er dødeligheten av skred redusert fra ca 20% til 2,9% med ABS sekk, de som ikke overlevde med ABS hadde endten ikke trukket i snora eller hat feil med utstyret. Så når alt kommer til alt er det ett genialt produkt for de som har råd til å legge ut en 7-8000kr.... (man finner dokumentasjon om sekken på hjemmesidene til ABS gutta)
|
|
|
 Topptursekk
|
Fersking
|
Fersking
Hvilken topptursekk, ble best i test i FF 2007?
|
|
|
 Haglöfs RAND 48?
|
Fersking
|
Fersking
Hei.Er det noen som har erfaringer med denne?Kikket på den i butikken, og den hadde en del smarte løsninger. Bedre enn min gamle 40l ortovox som er litt i minste laget når jeg skal gå på tur.
|
|
|
|
|
|
 Osprey
|
Fersking
|
Fersking
Akkurat fått Osprey switch 36! Funker veldig bra synses jeg;)
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har også sett litt på Osprey switch 36 men kan man ikke bare bruke en bra bergans vanlig sekk med skikkelig magebelte?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker Black Diamond Revelation 45 og er meget fornøyd! Et separat rom for spade, søkestang og førstehjelsutsyr, hjelmfeste, stor glidelåsåpning i toppen, skifestesystem (A-type) som funker glimrende +++ Når det gjelder størrelsen så vil jeg ikke hatt noe mindre, med mindre vi snakker korte toppturer. Bruker da Dakine Heli Pro, som funker greit nok.
|
|
|
 Bergans alpine guide 50l
|
Medlem
|
Medlem
Bergans alpine guide 50 liter sekken er et kjempebra alternativ.
|
|
|
 Arc'teryx Silo 30
|
Ringrev
|
Ringrev
Sitat Bobby Peru:http://www.arcteryx.com/product.aspx?Silo-30# Noen som har denne og bruker den til brede ski? Jeg klarer ikke helt å se for meg at det vil funke å feste ski vertikalt til denne, uten at mye sekkeplass forsvinner i binding som blir trykkt inn i sekken.(Har Fritschi Freeride) Synes da Black Diamond Covert som Hansen nevner ser bedre ut siden skiene der festes ved siden av hverandre.Det eneste jeg stusser på med den er om løkkene nederst er store nok for feite baktupper. Er de det?Og tåler de stålkanter i lengden? Lowe Alpine Snow Attack ser også bra ut, men jeg stusser over stålkant rett mot stoffet. Jeg kommer til å lete til jeg finner en sekk som jeg kan to feite ski ved siden av hverandre eller på hver side av sekken, vertikalt, med sålene inn mot sekken, der skarpe stålkanter ikke skjærer hull i sekken.Noen som vet om en sånn?
|
|
|
 Nansen 35L
|
Entusiast
|
Entusiast
tror dere denne ville funke?
|
|
|
|
|
|
 topptursekk
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har benyttet mamutt extreme 42 liter. En svært solid sekk som tåler stålkanter og staver som stikker og prikker. Sekken har bare det du trenger:ett stort rom, overdimensjonerte låser og stoffer. Enkelt og solid bære og festesystem. En totalt ujålete og enkel sekk uten tant og fjas, som du kan stole på hele turen i mange år. Har en to-tre hundre toppturen på min og den er like god. lykke til med sekkvalget
|
|
|
|
|