Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skikjøring i Øst-Finnmark
#160747 08/11/2007 10:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg er for tiden i militæret på Høybuktmoen ved Kirkenes, og skal fra jul av patrulere den Norsk-Russiske grensa som grensejeger. Det jeg egentlig lurer på er om det er noe særlig skimuligheter de oppe, og da mener jeg ikke langrenn...noen som har vært der før og veit om noen plasser, eller noen lokale som har noen tips, eller er jeg "dødsdømt.." :frownAlle bidrag tas imot med takk:grin

Jærvinen ski på 260cm...
Pudderglagutt #160748 08/11/2007 10:43 PM
Medlem
Medlem

Jeg gikk noen vakter på grensa på slutten av -80 tallet med finske monsterski på 260cm for å bære i løssnøen. Var litt mere action på den tiden, Sovjet, Bresjnev, den kalde krigen og greier.PS: Sprengte blodkar i øynene når jeg skulle bruke "bæsj & carry" i minus 35..Lykke til!

Re: Skikjøring i Øst-Finnmark
Pudderglagutt #160749 08/11/2007 10:54 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ja, var nok mer action da... Lå å observerte på demninga ved Boris Gleb forrige uke under øvelse, og det eneste som hente på to døgn var en at lyseblå minibuss passerte... wow:surprised

Re: Skikjøring i Øst-Finnmark
Pudderglagutt #160750 09/11/2007 1:21 PM
Fersking
Fersking

Nå er ikke Øst-Finnmark det beste stedet for toppturer. Og grensen til Russland går stort sett i lavlandet (langs elva)...

Når det gjelder området rundt Kirkenes: Jeg bodde i Øst-Finnmark i fjor før jeg flyttet til Vest-Finnmark. Varangerhalvøya er jo rimelig flatt og i Sør-Varanger er det heller ikke så enorme topper. Litt vest for Kirkenes (Tanadalen) har du "Gaisene" og blant annet Rasstigaisa (1060 moh) og Cohkarassa (1140 moh) som kan innby til litt bra kjøring. Men de beste toppene finner du i Vest-Finnmark. Her har du Sørøya, Seiland og ikke minst Loppa!

Her finner du beskrivelse av topper i Finnmark:http://home.no.net/oppialta/topperinord.htm

Over på finsk side har du Saariselkä som er et forholdsvis bra skiresort!

Lykke til i Finnmark!

håplaust
Pudderglagutt #160751 09/11/2007 3:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

På høybuktmoen og området rundt er det vel dårlig, blir litt desperat og dra skia opp til 212 for å skrense ned igjen på vindpakka skitføre. Evt kan det sikkert væra fint å bygga hopp på baksida. Trur du har meir igjen hvis du går litt langrenn istaden.

Hvis du kjem på IHR er det kanskje litt bedre, men det veit eg ikkje sikkert.

Tjenestegjorde sjølv på GJØ, og einaste mulighet der var eit stort fjell aust for GRM 80, som forøvrig låg på RS. Dermed må ein vara litt "kald" for å ta turen dit.

Uansett, lykke til, og ta vare på den tida, den kjeme aldri igjen..

Til slutt, det som skjer på Boris Gleb er vel begrensa info, uansett kor lite spennande det er.

good luck
Pudderglagutt #160752 09/11/2007 11:21 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det er et heller dårlig område for skikjøring ja. men du blir i knall langrennsform etterhvert...

localsene paa banen...
Pudderglagutt #160753 11/11/2007 4:03 PM
Fersking
Fersking

okei, for aa komme med fasiten:

kirkenesomraadet er ikke noe saerlig for bratt friluftsliv vinterstid! MEN, det er ikke helt haaplost!

Forst litt om tjenesten din: naar du forst har kommet ut paa grensa er det lite sannsynlig at du vil bruke den lille fritida du faar paa annet enn aa dra hjem eller drikke deg sannselos paa Ritz. Men siden du er annerledes og motivert for aa komme deg ut paa ski skal jeg faktisk ofre litt tid paa aa komme med gode raad.

Glem IHR, det er ikke stort mer aa kjoere paa der en de andre stasjonene. ja, terrenget er brattere, men vi snakker allikevel ikke alpin karakter akkurat.

Tana og omraader gaar nok an, har aldri provd, men har vurdert muligheten dit hen at det kunne vaert festlig. et tips som ikke nodvendigvis er bedre enn andre tips er i saa maate vestertana.

Saa, den eneste egentlige toppturen aa snakke om: Oeretoppen. kartbladet er vel %kirkenes%, mulig jeg husker feil. uansett: naermeste gr.st. er Elvenes. kjoer over brua og mot jakobsnes, fortsett forbi jakobsnes mot ropelv. du kommer etterhvert til en hyttelandsby med en stor parkeringsplass paa v. side av veien. parker der. Jeg trur det blei merka rute opp der i fjor, uansett er den lett identifiserbar paa kartet. gaa over smukvann og oretoppvann og opp. skriv navnet ditt i boka. kjor ned.

turen er paa ingen maate verdensklasse, ikke forvent all verden. du maa gaa langt og flatt for du begynner aa klatre og nedkjoringa er lett cruising som kan utfores paa fjellski med staalkanter og laerstovler, men paa en fin dag med god sno absolutt en flott tur for aa roe de verste abstinensen. fin utsikt og greier.

ellers: dra til finland!

Saarisaalka: tre timers kjoring fra kirkenes. lite anlegg, 4-5 trekk. greit party, badeland, hoy japanturistfaktor.

levi: ca. 4-5 timers kjoring fra kirkenes. fet park, gondolheis, 10-20 trekk, loyper overalt, ingen offpiste aa snakke om, sykt party, spesielt i paasken, drit i kompisene og hemsedal, dra hit!

yllas: en times kjoring fra levi. mye mindre folk, mye bedre loyper, visstnok bra park. og offpistmuligheter. ingen party

pallas: visstnok ogsaa en times kjoring fra levi, og visstnok ogsaa et storre anlegg. aldri vaert der.

snakk med velferden og spor om de vil arrangere tur til noen av stedene. tilby deg aa hjelpe aa arrangere. (levi.fi ring for booking, alle prater engelsk). eller drit i velferden, faa tak i en bil aa dra selv!

..ogsaa har du jo anlegget paa sandnes da, som jo faktisk ogsaa er et anlegg, ta det og oppholdet ellers paa GSV for det det er og gjor det beste ut av det. utnytt mulighetene som faktisk fins og ikke bli bitter for det som ikke er der. tenk alternativt. vaer enkel smile

oyvind -local- wink

o
Pudderglagutt #160754 11/11/2007 4:13 PM
Fersking
Fersking

...du faar forresten bare si fra hvis du trenger noen brattpadletips til vaaren. slike muligheter finnes det nemlig en del av wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå