Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Min første telemarkspakke, men hva skal jeg velge??
#160519 05/01/2008 10:43 PM
becksen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Som tittelen tilsier er jeg en rookie på jakt etter en god telemarkspakke. Jeg kommer til å gå en del toppturer, samt liker å kjøre litt utenfor løypene når jeg først er i bakken. Det er derfor fint om skiene ikke er altfor tunge for toppturen, men samtidig klarer seg bra i pudderet. Jeg har kjørt brett til nå og er derfor rimelig grønn på hva jeg i det hele tatt bør vurdere. Jeg har kikket litt på Black Diamond Verdict, og vurderer denne som en bra toppturski, men har også lest at den er for viderekomne?? Twin tip er ikke noe jeg absolutt må ha med, men dette hadde vært kult å lære seg dette. Videre, hvilke bindinger og sko bør jeg vurdere?? Setter stor pris på alle svar, og benytter muligheten til å rose alle på forumet - en fantastisk informasjonskanal blir det med så mangen meninger og brukererfaringer av forskjellig utstyr :-)

Re: Min første telemarkspakke, men hva skal jeg velge??
becksen #160520 06/01/2008 10:10 PM
Fersking
Fersking

Jeg og kammeraten min hadde omtrent nøyaktig de samme krav som deg da vi kjøpte før jul.

Vi endte opp med henholdsvis G3 El Hombre og Völkl Gotama. Begge kjøpte Rottefella NTN bindinger og Crispi Evo støvler.

Jeg er knall-fornøyd med min pakke, og ville ikke vurdert noe annet enn NTN (new telemark norm) dersom jeg skulle kjøpt på nytt. Jeg kjøpte for ca 60% skitrekk og 40% topptur. Dersom jeg skulle kjøpt en mer ren topptur-pakke, så ville jeg kjøpt G3 Reverend og Scarpa TX støvler i stedet. Dette er en lettere pakke, men skia er litt smalere og støvlene litt mindre stabile.

Torbjørn