Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Passform Scarpa vs. Garmont
#159975 23/04/2008 5:14 PM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Har lenge hørt at Scarpa er smal i lesten, Dynafit midt i mellom og Garmont bred, blant annet iflg. flere innlegg her på forumet.Men nå har jeg fretatt en liten nettreise, og det ser ut til at i det store utland så er bildet mer eller mindre motsatt. Altså at Scarpa er bred, Garmont er smal og Dynafit nesten bredere enn alle..Er det noen her som har peiling på dette?Er spesielt interessert i å høre om passformen på Garmont Megaride og erfraringer med denne hvis noen vet.

Re: Passform Scarpa vs. Garmont
trekuk #159976 23/04/2008 6:13 PM
Fersking
Fersking

hei,jeg bruker Garmont Endorphin. Størrelsen min er 30.5, noe som er ganske stort. Jeg vil si jeg har en bred fot, og Garmont passer meg perfekt. Jeg vil anbefale deg å prøve skoene du skal kjøpe, passform og komfort i randoneesko er avgjørende for opplevelsen av både oppturen og nedturen.

Det er klart...
trekuk #159977 23/04/2008 6:33 PM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...men når man nå sitter her og nettsurfer for å slippe å lese støvete fagbøker, så kan man jo bruke litt av tiden til å diskutere dette svært viktige spørsmålet:razzSelv er jeg plattfot og har kommet til at Sacarpa spirit 4`en min ikke passer foten min, ja den er faktisk direkte vond..

Garmont er vel bredere?
trekuk #159978 23/04/2008 10:59 PM
Fersking
Fersking

Høyst aktuell problemstilling for meg som akkurat har bytta ut de gamle Garmont Libero med Scarpa t2x. Umiddelbart vil jeg si at Garmont er bredere over lesten. Scarpa er iallefall j...... trange over fotbladet.

Hadde imidlertid et par av de gamle Scarpa t3 og de måtte jeg selge fordi de ble at for vide for meg, speielt framme med tærne.

Garmont vs Scarpa
trekuk #159979 23/04/2008 11:09 PM
Fersking
Fersking

Hei. Jeg trodde og Garmont var brede i lesten. Så jeg handlet et par Garmont Dynamite randonne sko. Men de var for smale i lesten for meg som har bred fot. Har sjekket opp litt etterpå, og i diverse forum så hevdes det at for telemarksko er Scarpa smal og Garmont bred, mens for randonne sko er det motsatt. Noen som vil kjøpe et par Garmont Dynamite str. 28,5(44)? NOK 2000,-

Akkurat...
trekuk #159980 24/04/2008 11:34 AM
trekuk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...det samme som jeg har lest meg til på interveven.Er det da noen som vet om det stemmer at Dynafit er brede i lesten? Spesifikt Zzero4? (jada, jeg vet at man kan gå og prøve selv, men nå sitter jeg nå engang på univ.)

Scarpa, garmont og dynafit
trekuk #159981 27/04/2008 12:04 PM
Fersking
Fersking

Har prøvd scarpa sprit 4, garmont adrenaline og dynafit FR(2006 mod) i randosko. Er forholdsvis plattfot, men med noe høy fot??(høy ved ankelen). Leggen har forholdsvis mye innsving som jeg i alle merkene har måtte kompenserefor med å legge inn padding på støvelen for å få "rette" legger.

Scarpa spirit-4:føles forholdsvis romslig forran i foten mest i høyden selv etter stramming. Har kompensert for dette ved å legge inn en høyere såle, fikk da problemer med storetåa som tok i mot "tuppen" på skoen pga høyden, fikset dette ved å varme støvelen og utviden tåhøyden litt. Etter modifiseringen føles støvelen meget behaglig både opp og ned. Har ikke hatt noen problemer med fothøyden ved ankelen

Garmont Adrenaline:Dette var skoen som passet min fot perfekt, ingen modifisering annet enn padding for leggformen min.

Dynafit FR:Denne skoen hadde en høy fotbueform i selve skoen som ikke passet meg pga plattfot. Prøvde å legge inn tilklippede plastmatter for å kompensere for dette, men hele skoen ble da for høy, fikk problemer med min høye for ved ankelen. Klarte dessuten ø kjøre i stykker låsemekanismen etter kort tid(uten hopp og dropp), denne var rett og slett for spinkel.

Konlusjon:Garmont og dynafit kjentes forholdvis like i bredde, jeg mener at scarpa føles litt breiere forran i foten og muligens litt smalere bak i ankelen.

Uansett valg av sko, de MÅ prøves! De kan modifiseres litt i ettertid men i noen tilfeller ikke nok:frown.