Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger litt hjelp til rando utstyr
#159822 13/08/2008 1:47 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Noen som kan anbefale bra rando utstyr? Ski, støvler og bindinger? Er forholdsvis nybegynner, bare kjørt carving i bakke og begynt å prøve meg i løssnø utenfor løypene og synes dette virke supergøy. Har lyst å gå toppturer og trenger da nytt utstyr. Kan man bruke rando i bakke også eller bør jeg beholde carving utstyret? Blir veldig glad for alle råd og tips :grin

Rando i bakke funker greit
nybegynner #159823 13/08/2008 11:21 PM
Ringrev
Ringrev

Jeg er i alle fall godt fornøyd så langt med å ha stive randosko (Scarpa Tornado) og relativt stive og solide randobindinger (Fritschi Freeride Plus).

Nå er jeg også relativt lett med mine 72kg, og ikke av dem som drar på mest heller, men jeg har ikke merket noe slark selv om jeg har relativt breie ski (162mm/113mm/154mm) som også fungerer ganske greit i bakken, bare det ikke er is.

Jeg har ikke merket behovet for rene bakkeski den sesongen jeg har hatt kun randoski.

Du kan jo beholde carvingskiene til du finner ut at de ikke brukes mer..?

Vekt Vs Kjøreegenskaper
nybegynner #159824 14/08/2008 11:21 AM
Entusiast
Entusiast

Første avgjørelsen du må ta er hva slags rando du vil drive med.

Følger du den mellomeuropeiske randotradisjonen med lange flerdagers turer som Haute Route etc. bør du gå for lett, gå-vennlig utstyr, men dette utsyret blir et vingle-og-flagre helvete i bakke (etter min mening).

Holder du deg til moderat turlengde og/eller synes det er greit å dra med deg ekstra vekt i motbakken for å få det morsommere på nedturen får du rando-utstyr som fungerer bra i bakken.

På bindingsfronten er Marker Duke beste alternativet til bakke, men den er noe ordentlig dritt til rando samt at den har hatt barnesykdommer som har gjort at kvaliteten så langt har vært "så der". Jeg kjørte selv lenge på Fritschi Freeride og syntes de fungerte bra i bakke, men merket likevel stor forskjell da jeg gikk over til Dynafits randosystem. Merker ikke så stor forskjell på kjørefølelsen mellom Fritschi og Dynafit i løssnø, men sistnevnte har bedre egenskaper i bakke, og de er dessuten vesentlig lettere.

I forhold til støvler og ski er det så mange alternativer at eventuelle preferanser blir mest smak og behag. De letteste randostøvlene er myke og behagelge å gå i, men blir "tøfler" i nedoverbakke.Går greit å bruke vanlige freerideski, minuset er vekten, du kan spare endel krefter på å ha rene randoski, men etter min mening ofrer man da mye morro nedover. Kan være verdt å merke seg at twin-tip ski og ski med brede/runde tupper kan være knotete med hensyn til bruk av feller. Har selv brukt K2 Seth som randoski og knotet endel med fellene, men det går med litt "hjemmemekking".

Scarpa
nybegynner #159825 14/08/2008 1:02 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har Scarpa Spirit 4 sko, og jeg synes disse er veldig gode. Tror også de kan passe bra til din bruk, da jeg syns de stive nok til å kjøre uten problem både i løypene og utenfor, smatidig som den er ganske behagelig å gå med. Den er heller ikke så veldig tung, og det er en fordel.

Nå skal det sies at jeg er rimelig fersk innen rando jeg også, så har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag.

Tusen takk:smile:
nybegynner #159826 15/08/2008 9:30 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gode råd:) Hjelper veldig da jeg selv er en fersking. Greit å ha litt gode råd i bakhodet når man skal ut å kjøpe skiutstyr. Blir nok for det meste dags toppturer der det er nedfarten som blir mest prioritert. greit å ha det noenlunde bra på turen opp, men målet er jo toppen for å bli god og kunne leke nedover :grin

Så da gjenstår det vel bare å vente på at nytt utstyr kommer i butikken og ikke minst masse hærlig pudder snø :wink

Igjen tusen tusen takk for gode råd smile