Første avgjørelsen du må ta er hva slags rando du vil drive med.
Følger du den mellomeuropeiske randotradisjonen med lange flerdagers turer som Haute Route etc. bør du gå for lett, gå-vennlig utstyr, men dette utsyret blir et vingle-og-flagre helvete i bakke (etter min mening).
Holder du deg til moderat turlengde og/eller synes det er greit å dra med deg ekstra vekt i motbakken for å få det morsommere på nedturen får du rando-utstyr som fungerer bra i bakken.
På bindingsfronten er Marker Duke beste alternativet til bakke, men den er noe ordentlig dritt til rando samt at den har hatt barnesykdommer som har gjort at kvaliteten så langt har vært "så der". Jeg kjørte selv lenge på Fritschi Freeride og syntes de fungerte bra i bakke, men merket likevel stor forskjell da jeg gikk over til Dynafits randosystem. Merker ikke så stor forskjell på kjørefølelsen mellom Fritschi og Dynafit i løssnø, men sistnevnte har bedre egenskaper i bakke, og de er dessuten vesentlig lettere.
I forhold til støvler og ski er det så mange alternativer at eventuelle preferanser blir mest smak og behag. De letteste randostøvlene er myke og behagelge å gå i, men blir "tøfler" i nedoverbakke.Går greit å bruke vanlige freerideski, minuset er vekten, du kan spare endel krefter på å ha rene randoski, men etter min mening ofrer man da mye morro nedover. Kan være verdt å merke seg at twin-tip ski og ski med brede/runde tupper kan være knotete med hensyn til bruk av feller. Har selv brukt K2 Seth som randoski og knotet endel med fellene, men det går med litt "hjemmemekking".