Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montering av NTN-binding
#159750 27/04/2011 10:53 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har bestemt meg for å konvertere fra 75mm til NTN-bindinger til neste sesong, og støvler er allerede på plass. Har nå kommet over NTN-bindinger på salg, kan få disse tilsendt fra utlandet til Norge til en pris på ca 1650 kr per par (har to par ski) inkl. frakt og moms. Skiene jeg har står det nå Cobra R8 på.

Lurer i den forbindelse på om noen har noen gode tips angående montering. Hvor mye tror dere jeg må betale for å få montert på disse nye bindingene hos en sportsbutikk? Eller bør jeg heller være på utkikk etter butikker med tilbud her i Bergensområde og prøve på å få montering inkludert i prisen? Kanskje er det noen som har snublet over noen gode tilbud? Er ute etter bindinger i str S med soft motstand.

Lurer også på om noen har erfaring med bredere skistoppere. Det ene skiparet mitt har en midje på 115, vil det da holde med 110 skistoppere eller bør jeg gå for 125?

Ble mange spørsmål dette.. Tips tas imot med stor takk smile

Re: Montering av NTN-binding
Snøtøs #159751 29/04/2011 12:58 AM
Entusiast
Entusiast

Binding skrur du av og på sjøl, uten boring. NTN-bindinga passer nemlig i hullene etter R8-bindinga. Gjør ferdig den ene skia først, ved sammenligning vil du se at du bør starte med NTN i bakre posisjon (av de tre (10/11-mod har to ekstra skruehull som til nød kan brukes, men det er en sak vi kan komme tilbake til)). Tidligere har mange av oss hatt litt for bakmonterte ski. Derfor kan det godt være at du klarer deg med hullene du allerede har. Dette var dårlig forklart, bare prøv det i første omgang. Hælklossen må jo treffe riktig, jeg husker ikke om den trenger boring av ett hull eller ikke. Kan sjekke det hvis du vil.

Jeg ville ha gått for 110mm stoppere til 115mm-skia og bøyd de ut. Det er irriterende med stoppere som tar nedi. Selv om det ikke akkurat er carving som er greia på 115mm brede planker.

I prinsippet trenger du bare et sett med bindinger til de to skiparene, for du får tak i ekstra plate/hælløfter. Hvis midjemålet er veldig forskjellig vil du ønske å bytte stoppere etter skia. Og da begynner det å bli litt mye banning hvis man i kulda ved bilen skal bytte binding, samt krangle inn stoppere med riktig bredde. Vi har iallfall endt opp med en binding pr. skipar av den grunn.

Bare nevne
Snøtøs #159752 29/04/2011 10:46 AM
Medlem
Medlem

Det er 3 cm forskjell på R8 montering og NTN...

Snøtøs #159753 29/04/2011 1:32 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Svein Are:Det er 3 cm forskjell på R8 montering og NTN...

Det er jo perfekt når de gamle skia er litt VEL bakmontert :-)

Snøtøs #159754 30/04/2011 11:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode innspill alle sammen! smile

Så dvs at skotuppen vil være 3 cm lenger frem dersom jeg benytter de samme hullene til NTN-bindingen? Er i utgangspunktet fornøyd med hvordan bindingene mine er plassert. Kanskje det må til noen nye hull da, men det vil jo uansett vise seg når jeg får tak i bindingen. Vet det er mulig å kun ha plate på det ene skiparet, men er tilhenger av enkle løsninger. Og alltids greit med reservedeler dersom det skulle skje noe med den ene bindingen.

Halv pris på bindinger i Åsane høres ikke dumt ut. Får se om jeg får tatt turen i begynnelsen av neste uke smile

Snøtøs #159755 01/05/2011 8:07 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Snøtøs:Så dvs at skotuppen vil være 3 cm lenger frem dersom jeg benytter de samme hullene til NTN-bindingen?

På mine ski skilte det kun ubetydelige mm mellom R8 på den ene og NTN i bakre posisjon på den andre. Men det er jo bare å montere den ene skia først, så ser du om du vil teste det eller ikke.

Snøtøs #159756 02/05/2011 11:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok. Finner nok ut av det når jeg har fått tak i bindinger smile Fant akkurat ut at det kommer nye NTN-bindinger til neste sesong, med en del forbedringer og vektreduksjon. Muligens jeg venter til høsten hvis jeg ikke ramler over et veldig godt tilbud smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå