Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til nybegynner
#159585 10/03/2011 8:28 PM
monikka Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Völkl Kendo er det en grei ski til en nybegynner på telemark?Eller har noen andre forslag.

Skiene er til en dame, blir nok mest brukt i bakken, men har lyst å prøve seg på topptur etterhvert.

Setter pris på raske svar :-)

Re: Telemarkski til nybegynner
monikka #159586 10/03/2011 9:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den ser helt grei ut, men tenker du å gå mye toppturer i mye pudder fremover så ville jeg heller kjøpt meg et par med noen helt greie racing ski for bakken, og noen litt bredere planker etterhvert med rocker for pudderdagene. Da jeg stod på telemark så iriiterte jeg meg over at tuppen til den innerste skien gravde seg ned når jeg svingte i pudder, og jeg innbiller meg at rocker er tingen. Noen som har erfaring med dette?

monikka #159587 10/03/2011 10:23 PM
Fersking
Fersking

Rocker er herlig men ingen must så lenge man ikke velger for korte ski (som jeg har gjort en gang..)

monikka #159588 11/03/2011 9:18 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat mr hagen:Da jeg stod på telemark så iriiterte jeg meg over at tuppen til den innerste skien gravde seg ned når jeg svingte i pudder, og jeg innbiller meg at rocker er tingen. Noen som har erfaring med dette?

Rocker eller lignende er definitivt tingen for å hindre dette. Dykkinga vil og avgjøres av hvor aktive (stive fjærer) bindinga har. Lengde vil ikke kurere alle problemer. En kompis av meg har Hardside 188 uten rocker (tidligere årsmodell) med NTN, han er selv rundt 180 og på vindarbeidet snø har han store problemer med dykking og hooking selv om han stilte fjærene veldig løse. I samme føret med mine Corvous (som ikke har rocker, men har lang og myk framski) med NTN hadde jeg ingen problemer (og heller ikke han når han lånte mine ski), selv om jeg hadde bindingene mye strammere (noe som igjen er å foretrekke på ujevnt føre). Det som kan hjelpe han litt med de skiene er om han remonterer bindingene lenger bak, men da vil han få en mindre leken ski, kanskje ødelegge geometrien litt og få mindre bakski å bruke på hardt føret og til landinger.

Hardside og Corvous er ganske like, den største forskjellen er den forlengede framskien med tapper på Corvous, når forskjellen da i kjøreegenskaper blir så store er det åpenbart at rocker og lignende har mye for seg. Det var forskjellen på å charge og ha det gøy i mot å konstant faceplante :razz

Jeg tror aldri jeg kommer til å kjøpe meg en telemarski uten rocker eller lignende igjen.

Så til ts sitt sprøsmål: Som nybegynner på telemark trur jeg ikke racingski er det beste da det gjerne er lettere å begynne på ski som ikke er for stive og som faktisk slipper litt. Kendo ser helt grei ut i målene, men ut i fra det jeg kan lese er den stivere enn det jeg ville anbefale for en nybegynner dame. De har heller ikke rocker. K2 Payback vil jeg tro er ganske ideel ski for deg. De har fleks tilpasset damer, er kjent for å være lekne og lettkjørte, passende mål til kjøringa du beskriver, egner seg bra til toppturer og har rocker i fremtuppen. Wayback og Backlash kan og tittes på, de er herremodeller, men er uansett såpass lettkjørte at de burde passe fint. Den gode distribusjonen til K2 gjør at du burde kunne finne minst en av disse modellene på veldig godt tilbud nå på sensesongen og ut over våren. Se her f.eks. http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-wayback-toppturski-pakkepriser-0910-22434.aspx