Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feilmontering (g-sport)
#159577 07/03/2011 6:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, jeg hadde lenge tenkt å kjøpe meg telemarkski og kom over 40% tilbud på g-sport (bergen storsenter). Så jeg gikk for følgende:K2 Coomba med NTN bindinger, og Crispi evo shiver, kom på 7300kr.

Når jeg hentet de før helga tenkte jeg ikke noe over det, helt ny på telemark og visste ikke hvordan bindingene skulle se ut egentlig.Men i første tur i bakken på Voss så kom jeg litt bakpå, jeg trodde ikke jeg skulle falle men da løste bindingen seg ut og jeg mista skia, den vinklet seg nedover og jeg kunne med skrekk og gru se at stopperen ikke løste seg ut. Skia endte opp nederst i bakken, innimellom noen trær, heldigvis traff den ikke noen på veien ned dit. Når jeg da så nærmere på skia så ser jeg at skia er for brei for stopperne, så de tok ikke nedi.. elendig av g-sport...? jeg tok tak i stopperne og benda de ut med kraft, slik at de kom lenger ut og tok nedi snøen. Mista skia et par ganger til men da gikk det greit.

Merket etterpå at fjærene var satt på 1, er dette litt lite? hva bør de stå på? Jeg er 80kg og skiene er 188cm.

Og nå i kveld merket jeg akkurat at "klossen" på baksiden er montert feil vei,den vippes opp bakover, slik at den ikke er brukbar. Kan jeg bare snu de selv? Eller kan jeg ta den med til en annen g-sport og få de til å fikse det? (bor 3 timer unna der jeg kjøpte de:/)

MEN, til tross for litt tekniske feil vil jeg si det var VELDIG gøy å kjøre telemark, og litt vanskelig:p

feilinnstilling
aredbear #159578 07/03/2011 7:56 PM
Fersking
Fersking

Hei.. flott at du synes det har vært gøy i bakken til tross for alt det feil som G-sport har klart å gjøre.. HEHEHe. i lag med bindingene skal det følge med ein instruksjon på innstillinger til fjærene, Du skal uansett ikkje ha 1 som innstilling. mest sansynlig så har dei ubrukelige folka på G-sport latt dei blå fjærene stå på bindingene dine, i så fall kan du skru opp fjærene til 3-4. skibremsen skulle dei selfølgelig satt på ein 125mm stopper som er tilgjengelig til NTN. har sjølv akkurat gått over til NTN fekk grønne fjærer (soft) som eg bytta med blå(medium) pga at eg klarte ikkje å stramme dei grønne nok uten at eg kjennte tendens til utløsing av binding, dette førte og til slitasje på tuppen av skoa. men er fornøyd nå med blå fjører og 4-5 på disse. skru opp fjørene dine og få G-sport til å skifte stoppere.

Re: Feilmontering (g-sport)
aredbear #159579 08/03/2011 2:12 AM
Fersking
Fersking

Heisann!40% er ikke en dum deal det nei! Hvilken fjær har du? Den blå?Her er en fin tabell som viser hva fjærene skal være satt på. Dette burde du vel egentlig ha sjekket på forhånd.

Det med stoppere, der følger det kun med 95mm stoppere. Det er ikke noe sportsbutikken bestemmer. Det sportsbutikkene gjør er å bare bøye dem ut. Har selv ski på 100mm hvor stopperene er bøyd ut, og det funker fint. Må bare bøyes nok wink Har óg venner som har ski på 104 og 109mm hvor de fint har klart å bøye stopperene langt nok ut. Du kan eventuelt kjøpe 110mm stoppere til 400kr.

Men det at klossen er skrudd på feil vei er litt fail. Det er nok bare å skru den forsiktig ut og snu den og skru den ned på samme plassen igjen.

Lykke til videre med telemarken =)