heijeg kjører begge deler og her er min vurdering av for og ulemper:premiss: bare offpiste og 95% topptur.
Linken: Fordeler: bedre å kjøre, en mere naturlig for meg kjørestil der du slipper å presse kneet ned. naturlig svingbue på skia, presses ikke ned av den store bøyemotstanden spes merkbart i pudder. Torsjons sterk.
ulemper: driftsikkerhet må skifte binding etter 20 skidager, ingen gåfunksjon, ikke sko av det nye lette plastmatterialet. må bruka fangreimer. Ingen sattsing på linken fra eierne skigutan. klumping av snø under bindingen
NTN Fordeler: gåfunksjon, skistopper, meget god sko TXPRO scarpa. god å kjøre på hardt underlag.rottefella sattser på utvikling av bindingen.
Ulemper: bøyemotstand og utløser innstilling kan ikke stilles hver for seg. ønsker du mindre bøyemotstand faller skia av. strammer utløsning så blir det vanskelig å presse kneet ned og vanskelig å kjøre.. pga av den store bøyenmotstanden når kneet skal ned presse tuppen kraftig ned slik at skia bøyer og får en annen svingbue enn den du er vant med,og av samme grunn dykker skia letter i pudder.
For mange er det en vannskelig overgang fra linken eller wire binding til ntn, fordi skia ikke oppfører slik du er vant til. spes gjelder det de som liker å kjøre lavt. Du kan risikere en lang tilvenningsperiode
konklusjon: ikke ha for store forventninger til den såkalte nye telemark normen, når det gjelder kjøring spes om du kommer fra linken. der har du ingenting å hente. på komfort og brukervennlighet er det noen fordeler med ntn.jeg klarte ikke å velge å kjører nå med begge systemene. På pudder dager blir det linken, på dårlig føre ntn, på alle de andre dagene så er det humøret og tilfeldigheter som avgjør.
lykke til med valget