Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark NTN
#159296 18/01/2011 1:12 PM
Fanny Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. jeg vurderer å gå over til NTN telemarksbindinger og støvler. Var innom sportsnett i oslo forleden og ble frarådet å gå for NTN når man har jenteføtter. Ettersom støvlen er liten, mente han man måtte ligge veldig langt frempå på skien og at jeg ikke kom til å bli fornøyd med overgangen pga dette.jeg begynte å stå telemark før det var carvingski, så har kanskje en tendens til å ikke ligge nok frempå fra før av, altså en litt gammeldags stil... Er det noen som har hørt dette fra andre, eller prøvd NTN med jentestøvler.

Jeg har str. 37 i sko.. På forhånd takk for svar :-)

Re: Telemark NTN
Fanny #159297 18/01/2011 2:23 PM
Entusiast
Entusiast

Ja ja - bekrefter vel bare at selv om man jobber i en velrenomert sportsbutikk så kan man være idiot...

Men at det vil være en overgang kan jeg skrive under på smile Jeg vil uansett ikke på noen måte fraråde deg å prøve men heller se på det som en mulighet til å gjøre noe med teknikken. Stikkord her er:- Mer samlet, føttene nære hverandre- (Litt) mer oppreist- Balansert vekting av beina (50/50)

I og med at jeg ikke er jente så kan jeg ikke svare 100% men noen har påstått at jeg har jenteføtter siden jeg bruker str 39-40 :razz

Det har jo kommet damestøvler fra Crispi og Garmont i år mens Scarpa har unisex enda (damemodell fra neste år). Av disse er det Scarpa som gir den "mykeste" overgangen fra litt eldre utstyr.

Kan du si noe mer om hvilket utstyr du har kjørt på til nå? Gjerne også høyde og (du får ha meg unnskyldt) vekt.

Fanny #159298 18/01/2011 5:53 PM
Entusiast
Entusiast

http://rottefella.com/no/Oppdateringer/NTN-demo-tour-Norge/

Se om du har anledning til å få testa NTN. Riktignok var det ikke nye støvler i min str i Hemsedal før jul, men du kan jo få en indikasjon. Forskjell i bøyemotstand på støvlene merker du når du setter støvelen i bindinga og flekser.

Tror kanskje innvendingen som verserer stammer fra de første sesongene med NTN, da det var en del problemer (se den lange "NTN erfaringer"-tråden for detaljer).

Jeg stakk foten ned i 2011/12 Scarpa TX Pro på Norspo, og der var sålen veldig fleksibel og fin. Det er viktig at ikke sålen er for stiv, siden det er fjærene i bindinga som skal styre bøyemotstanden. Det har vært snakk om at den kortere såla på de mindre støvlene fikk større bøyemotstand enn de store støvlene. Men det bør produsentene ha fått fiksa på nå.

Det er sannsynlig at nyere støvler fungerer bedre, fordi det har vært en del "learning by doing". Dessverre.

For øvrig hadde det vært interessant å få input fra Sportsnett-folk, hvis de har noe empiri på små størrelser i NTN.

I alle fall anbefales "Puppene over tærne"-posisjon til bakkekjøring. Med eller uten NTN.

Fanny #159299 18/01/2011 5:54 PM
Entusiast
Entusiast

Gir for øvrig min tilslutning til "superdigg"s stikkord.

Fanny #159300 18/01/2011 11:52 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er man vant til å kjøre med 75mm sko, og går over til NTN er overgangen stor. For min del tok det 2 kvelder i bakken før det ble noe skikkelig utbytte av NTN systemet.

Førsteinntrykket mitt var ikke bra, men det kom seg etterhvert som han oppå skia tilpasset seg.

(kan være greit å ha i bakhodet ved testing av ski i bakken)

Per Magne

Takk for svar!
Fanny #159301 19/01/2011 8:57 AM
Fanny Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei igjen,hittil har jeg kjørt med Scarpastøvler T2xdame, usikker på hvor mange millimeter de er, men tilsvarende de her

http://www.americaskiing.com/Scarpa-T2X-Telemark-Ski-Boot-Womens-p2791.html

og cobra binding fra rottefella og salomonski.- jeg veier 55kg og er 1,65 høy

finnes det ikke dame scarpasko til ntn enda? har hatt crispistøvler for en stund tilbake, men de var for brede i modellen. mulig det har skjedd noe på den fronten.. - Det høres ut som det hadde vært lurt å teste ut et slikt system før man tar seg en uke i alpene...:)

NTN til SMÅ jenteføtter
Fanny #159302 19/01/2011 10:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

1. http://www.tryvann.no/nyheter-tryvann-vinterpark/siste-nytt/rottefella-ntn-testsenter

2. http://www.crispi.no/pc-63-42-Evo-Shiver-NTN-Lady.aspx

Hei alle!

Sportsnett her.

Vi selger crispi evo shiver lady, strl 24,5 til 26,5Oversatt: 39,5 til 41,5 EU.

Kan ha blitt misforstått, men vi anbefaler absolutt at jenter tester ut NTN. (se Tryvann link) Er jo nylig at NTN har blitt tilgjengelig i strl. 39,5 så det er jo bare å få prøvd dette i praksis.

Som Simen sier har det versert meninger om det at ntn sko blir for vanskelig å bøye i små størrelser.. (Er vel kanskje derfor de ikke produseres mindre enn MP 24,5?)

Med 37 i sko er det fort gjort at vi anbefaler et 75mm oppsett til jenter.

Ser positivt på denne diskuskusjonen, den kan alle lære av, forhandler og forbruker:)

Fanny #159303 19/01/2011 1:33 PM
Entusiast
Entusiast

Flott å se at Sportsnett kommer på banen i konstruktiv modus smile

Første sesong var 26,5 minste str mens fra andre sesong og introduksjonen av Small-binding så var minste størrelse 24,5. Jeg har kjørt Small-binding siden den gang og har ikke noe negativt å melde smile

Fra fjoråretssesong introduserte Scarpa støvler i unisex-modell ned i 22,5 og fra i år har også Garmont fra 23 (de bryter ulikt i skallene) i sin damemodell Priestess.

- Garmont Priestess- Scarpa TX Pro- Scarpa TX

For øvrig er bredden på modellene snudd litt på hodet fra 75mm. Scarpa er nå bredest og Crispi smalest. Kan legge til at jeg har både Crispi og Scarpa og begge passer meg fint med god tilpassing.

For deg med str 37 står valget mellom Scarpa og Garmont da Crispi ikke lages i mindre enn 24,5. At Scarpa ikke har en dedikert damemodell i år tror jeg ikke du skal bekymre deg for :wink

Det oppsettet som vil gi deg minst overgang fra det utstyret du kjører på nå er Scarpa TX kombinert med NTN hvite fjærer. Det viktigste er uansett at du prøver skoene og velger de som passer best. Les gjerne denne før du drar og prøver: http://nstelemark.com/Telemark_Boot_Fitting.html

...og ja - du bør uansett teste det litt før du drar på alpetur :razz

Fanny #159304 19/01/2011 1:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Garmont Priestess lager ned til str. 23. Funker visstnok veldig bra. Har du str.37 (europa) blir 24,4 (tilsvarer str. 38) litt i største laget.

Fanny #159305 19/01/2011 1:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Reggi:Garmont Priestess lager ned til str. 23. Funker visstnok veldig bra. Har du str.37 (europa) blir 24,4 (tilsvarer str. 38) litt i største laget.

24,5 tilsvarer 38,5 i eu str.

NTN, jente
Fanny #159306 20/01/2011 8:52 AM
Fanny Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for mye bra tilbakemeldinger og tips om testsenter i Tryvann! - Jeg skal komme meg opp til tryvann og teste utstyr og få meg litt instruksjon, for å se om det kan være noe for meg!

Takk for hjelpen :grin

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå