Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Synspunkter på telemarkpakke
#159196 05/01/2011 11:52 PM
KnutE74 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Var innom en butikk i dag og fikk tilbud på følgende "telemarkpakke":Kästle MX108, NTN-bindinger, Garmont Prophet

Noen som har erfaringer med noe av dette?Var i utgangspunktet innstilt på TX Pro sko, men de klemmte allerede etter to minutter i butikken...

Ser etter utstyr som er topp utenfor løypen, men som også fungerer i løypen (det blir jo alltid en del dager der i løpet av året også).

Noen som vet om MX108 i det hele tatt funker i preppet løype?

Re: Synspunkter på telemarkpakke
KnutE74 #159197 07/01/2011 9:09 PM
Medlem
Medlem

Testa Garmont Prophet i fjor og det var gode sko smile Kjøpte meg sjølv eit par Black Crows Navis og, fungerte supert i laus snø og heilt greie i bakken. Kastle har dog veldig gode ski og, testa ut dei kastle-skia med oransje på tuppen (hugser ikkje akkurat kva modellen heitte) og dei var mykje betre å kjøyre i bakken, menn fekk ikkje prøvd dei utanfor løypa. smile

KnutE74 #159198 07/01/2011 10:44 PM
Entusiast
Entusiast

Testet MX108 på geilo (av alle plasser), da kun i bakken. De holdt skjæret veldig godt samtidig som de var lette å håndtere og ikke som godstog. Har tro på at det er en meget god ski.

KnutE74 #159199 07/01/2011 10:55 PM
Fersking
Fersking

Det er vel MX88 som har oransje tupp ...

Kjøpte selv Garmont Prophet (27.5) i fjor vinter, men de passet meg ikke helt. Så nå er de på vei ut på finn.no, har kjøpt meg TX Pro for årets sesong.

KnutE74 #159200 07/01/2011 11:14 PM
KnutE74 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for feedback.

Ble ikke helt klok på noen andre tråder i forumet her, som diskuterte skomerker og passform for sko til NTN. Jeg har litt bred fot, og opplevde at Garmont skoen passet best. det stemmer jo med tradisjonell tenking, men har lest mange her som mener det er anderledes på sko til NTN. Som sagt så prøvde jeg TX Pro, men den klemte mye. Testet også Crispi sko, men de virket også litt trange (hvis ikke foten bare fortsatt verket etter TX'en). Garmont skoen virket ok, men var noe mykere i fleksen på tåen (uten at det trenger å være et problem).

Endres sko-komfort/passform av varmebehandlingen, eller må de sitte perfekt i utgangspunktet?

KnutE74 #159201 07/01/2011 11:40 PM
Medlem
Medlem

Skoen (skallet) bør passe best mulig før du begynner med tilpæsning, dette gir oftest best resultat og minst jobb. Prøv skoen uten innersko og ta en nøye titt på hvor det er trangt og ikke er mitt tips!

Selv kjører jeg på kombinasjonen MX108 + Crispi EVO (grønn). Er veldig fornøyd med dette, har relativt brad fot med smal hel. Skoen sitter fint men jeg måtte ha en sikkelig såle og litt ekstra padding i helen før jeg var i mål.

Skien er i mine øyne helt konge, sitter bra nok i bakke (108mm under telemarkfoten er ikke lynrask kombo i bakke) og er helt rå utenfor. Relativt lett vekt og en ski med sikkelig kvalitetsfølelse!