Hei og takk for mange svar!Jeg har nå testet ut litt mer, og funnet ut at å ha støvelen låst i vertikal posisjon ikke gir den vinkelen en trenger på bakfoten (for mye rett opp) til å holde bakskien stabil.Å låse skien i framre hull (mer vinkel i skoen) er perfekt for bakfoten.
Jeg har tenkt en del på innlegget til StianLa, hvor han sier at man bør ha "knær over tær" (tenker da spesielt på framskien). Da jeg aldri har stått telemark med noen andre (selvlært, så å si), har jeg ikke kunne sammenligne med noen. Jeg har derfor studert en del youtube-klipp og bilder, om å se hva folk gjør.Jeg kom ferm til at en folk ser ut til å gjøre det forskjellig med framskien: noen har et liten vinkel fremover (kne over tær), andre rett opp mens noen skyver framskien så langt fram at kneet kommer så å si bak hælen.
Før hadde jeg såpass myke sko, at det ikke var noe problem. Dette kan jeg nå simulere med å ha skoen i "walk mode". For meg blir det naturlig å ha en vinkel på framskien som tillater meg å ha minst rett vinkel, eller gir meg mulighet til å skyve skien litt fremover. Altså motsatt av å ha knær over tær.
Mitt spørsmål er, om det jeg gjør er "feil", og bør jeg tilpasse meg å ha skoen låst i framre hull (framover-vinkel på skoen).
Takker på forhånd for svar fra de som gidde å lese dette 
Henrik