Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Coomback m/NTN (kjøpsråd)
#158919 01/12/2010 7:12 PM
Jaque Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser at det er mange innlegg på dette men tillater meg allikevel...Det er på tide med nye ski, og valget har fallt på K2 Coomback 10/11 med NTN fra Sport-Conrad. Hvilken lengde bør jeg velge på skiene (178, 181 eller 188)? Er 196cm og oppunder 100kg, og kjører på ingen måte aggressivt eller vågalt. Kjører ca 50/50 anlegg/topptur.Så er det montering: Bør jeg la Conrad montere, eller er det bedre å gjøre dette selv? Forøvrig ser jeg av innlegget til Prince Coomba (http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=59959) at han anbefaler noe mykere fjærer enn anbefalt fra produsenten. Noen som har meninger om dette? Takker for innspill!

188
Jaque #158920 01/12/2010 7:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

HeiJeg er selv 186. Korteste skia mi er vel coomba i 188. Jeg prøvde skia i 181 med NTN, og det var veeeldig korte ski. Miniski. Du må ha 188. Men vurder evt ei litt stivere ski. Feks sidestash. Jeg veier noen kilo mer enn deg, men med toppturrigg blir det tungt for denne skia. Men det fungerer ok. Sport conrad monterer dette bra. Du gjør uansett ikke noe feilkjøp med denne skia i 188.

Re: Coomback m/NTN (kjøpsråd)
Jaque #158921 01/12/2010 7:40 PM
Jaque Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker.Valget falt vel på denne pga. vekten. Har en gammel kneskade som gjør meg til tvungen gramjeger. Hvordan opplever du skia i preparert bakke?

Fungerer ok
Jaque #158922 01/12/2010 7:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har vel skrevet en test på den inne her. Men den er ok på alt untatt is, og da kan du ta andre ski eller være hjemme. Men den går greit på hard snø, er du ikke vant til denne bredden så er det litt uvant å kante. Men det fikser du bra etter første tur i bakken. Det er ok på alt, og ikke best på noe. Derfor er den fin i fjellet der du møter det meste av utfordringer. Jeg kommer til å slite min ski ut før jeg bytter den. :grin

Jaque #158923 01/12/2010 7:47 PM
Jaque Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Og hvilken montering bør jeg velge, Mid-sole eller Telemark standard? Mitt siste skikjøp var ferdig montert fra sportslageret, og kunnskapsbehovet er stort...

Jaque #158924 02/12/2010 12:10 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg ville montert på Boot-Center hvis jeg var deg. Det er produsentens anbefalte monteringspunkt med tanke på å få mest mulig ut av skiens egenskaper.

Hvilket betyr?
Jaque #158925 02/12/2010 6:21 AM
Jaque Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mid-sole betyr da at senter av støvel er over senter av skia, slik at skia blir "baktung"? Mener også å ha lest et sted at NTN kan justeres 15mm framover/ bakover etter montering. Stemmer det?

Monter mid sole -1
Jaque #158926 02/12/2010 12:41 PM
Fersking
Fersking

Har selv Coomback med NTN og er fornøyd med skia. Fikk de montert midsole -1 cm. Det gjør at du kan slide bindingen frem til midsole (+1) og ta den ytterliger 1 cm tilbake hvis du syntes du kommer for langt frempå. Det har funket for meg:)

Jaque #158927 02/12/2010 4:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Funker fint med miniski og. Kjører med 181 cm og NTN, null problem selv om jeg er 187 og 100 kg.

Skien funker bra i løssnøen, men langt fra den mest stabile verken på is, i preparert løype eller når det blir slagete. Likevel, mye moro og lettkjørt under de riktige forholdene.

Midsole
Jaque #158928 02/12/2010 11:10 PM
Fersking
Fersking

Sitat Janken:Har selv Coomback med NTN og er fornøyd med skia. Fikk de montert midsole -1 cm. Det gjør at du kan slide bindingen frem til midsole (+1) og ta den ytterliger 1 cm tilbake hvis du syntes du kommer for langt frempå. Det har funket for meg:)

<p></p>
Enig med Janken ang bindingsplassering. Har selv midsole montering, og har satt bindingen i bakre posisjon.Er veldig godt fornøyd med Coomback skia. Nydelig i pudder..

Jaque #158929 03/12/2010 9:07 AM
Jaque Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar og innspill! Da blir det coomback med midsole -1cm. Forhåpentligvis er jeg en gladere gutt om et par ukers tid.

Jaque #158930 07/12/2010 1:45 PM
Entusiast
Entusiast

Nå kjørte jeg alpint på mine COOMBacks, tålelig fort og. Jeg er 182 og rett under 80 kg og må bare si at 181 ble en for liten ski med for myk tupp. Den helsikes tuppen blafra rundt overalt i blanda føre og ga mang en sving som ble veldig mye krappere enn jeg hadde tenkt meg. Sånn som jeg mener man skal kjøre, men litt trykk på leggen, så dykka skien for mye. Jeg endte opp med å ligge bakpå hele tia og var aldri i nærheten av å kjøre "fort" på den. Jeg ville absolutt hatt den noen cm lengre enn meg sjøl.

Denne sesongen skal jeg faktisk kjøre litt telemark, og nettopp på grunn av K2 COOMBack er jeg fast bestemt på at jeg IKKE skal ha ei lettvektsski med blafretupp som i tillegg er kortere enn meg selv. Selv om jeg på er helt gjenomsnittlig på telemark kommer jeg til å gå for 4FRNT Turbo i 197... Herrgud som jeg savner den brutale moseskia som Hendryx Cash is King er!!!

Mulig jeg gjør et eller anna galt, mulig jeg mangler noen sikringer og kjører litt vel fort for sånne ski. Mulig en kombinasjon; at jeg mangler sikringer og egentlig ikke er så flink men blir redda av litt store, tunge ski. Men så er det min erfaring og: store, tunge ski hjelper når farta skal opp.

Jaque #158931 07/12/2010 1:51 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nå sporer jeg nok av litt, men har du testet Cash/PH/Rhino opp mot hverandre? Hvordan opplever du Cash? Kjører PH, men mye vil ha mer!

Jaque #158932 07/12/2010 2:55 PM
Entusiast
Entusiast

Tror Cash er akkurat det - mye mer! Den er bredere og stivere enn PH. Stivheten gjør at variabelt kartongføre føles som pudder! Når jeg har kjørt med kompisene mine så har det vært i oppkjørt eller uforutsigbart føre hvor den virkelig har kommet til sin rett. Det er bare å stå på det nervene holder! Takket være fullrocker og kraftig innsving så er den og ganske leken til å være så stor. Men den har ei "nedre" fartsgrense. Man må ikke være helt gal for å kjøre den. Jeg har en kompis som kjører litt bedagelig rundt på Hellbent, og å kjøre sammen med han kunne jeg bare glemme. I lave hastigheter er den steindau, men om du legger ut et sånt beløp for ei ski så er det vel neppe det man er ute etter. Men som sagt, den er fremdeles leken! Jeg kjørte skog like uanstrengt på den som med COOMBackene.

Rhino skal i følge Hendryx være ei ski hvor dra-på-egenskapene er dratt helt ut. Men hva dette har gått på bekostning av aner jeg ikke.

Jeg skulle kjøre tele på Cash men feiga ut i siste øyeblikk og skrudde Dukes på de - den skia syns jeg fortjente å ikke bli snilekjørt på.

Syns Funkalistic ser interessant ut jeg!

Jaque #158933 08/12/2010 7:57 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din av Cash når jeg kjører PH. Skru på tele, det er da en ser forskjellen på dem som drar på eller ikke :-) for mange som kan kjøre småfort ellers.

Jaque #158934 08/12/2010 3:23 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg var for dårlig på tele, for god på alpint og hadde altfor stor ærefrykt for den skia til å gjøre noe anna enn å sette Dukes på de. I år går jeg for 4FRNT Turbo i 197 med O1, og har ikke tenkt å gi meg før jeg greier å få opp farta ordentlig!!

Men for å spore litt tilbake til tråden. COOMBack er ei fin allroundski, men har sine begrensninger på variabelt og hardt føre. Hvis min oppfatning av Hardside som ei stivere ski stemmer, så vil det kanskje være noe å vurdere om man er mye på variert føre - selv om den er breiere. Min personlige erfaring er at dimensjonene på ei ski har mindre å si for egenskaper som stivhet, fleks og tyngde. Men alt det der har jo og sin pris i form av svingegenskaper, vekt og lettkjørthet.

For telekjøring i fin, jevn snø derimot har jeg ingen verdens tin gå utsette på COOMBack. Var det pudder så var fartstabiliteten og svingegenskapene det de skulle være - selv om jeg fremdeles skulle ønske jeg gikk for 188 istedenfor 181. Da hadde jeg kanskje beholdt de.

Jaque #158935 08/12/2010 10:54 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Men igjen under forutsigbare bra forhold funker vel de fleste ski..

Drar jeg det for langt hvis jeg påstår at K2 lager noen slurvete lefser av noen ski? Føler de fleste modellene er myke og kanskje noe enkle i konstruksjonen? Har aldri kjørt K2, men av nettopp den grunn.

Jaque #158936 09/12/2010 12:45 AM
Entusiast
Entusiast

Har bare prøvd COOMBack... Syns forsåvidt skiene ser greie ut noen av de. De modellene jeg er interessert i, Obsethed og Kung Fujas, tror jeg så absolutt er gode kjøreski. Kanskje litt mye som du sier, men spesielt Obsethed tror jeg er en leken ski som tåler litt fart. Om ikke anna så fordi ren tyngde gjør den roligere i søppelføre. Men så skal man opp med den og! Og da tenker jeg at de over tre hundre grammene pr ski ned til 4FRNT Turbo som er litt stivere egentlig resulterer i en ski som ikke er så fryktelig ulik allikevel, men lettere å gå med.

Men jeg må innrønne at av en eller annen rar grunn så er alle ski som er delaminerte eller har mista stålkanten, vært fra K2. Kanskje fordi det rett og slett er så mange av de? Kanskje fordi de er skit. Jeg tør ikke svare wink

Hav vel noe rett tror jeg...
Jaque #158937 09/12/2010 9:11 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat oeh:Men igjen under forutsigbare bra forhold funker vel de fleste ski.. Drar jeg det for langt hvis jeg påstår at K2 lager noen slurvete lefser av noen ski? Føler de fleste modellene er myke og kanskje noe enkle i konstruksjonen? Har aldri kjørt K2, men av nettopp den grunn.

<p></p>
Jeg har kjørt litt k2 de to siste årene, dvs coomba og hellbent. De er morsomme og lekne i lav hastighet. Kvalitet??? Kvalitet....? Jeg har stockli stormraider også, ei ski jeg tror er uslitlig. Vanvittig materialkvalitet og finish. Jeg har prøvd masse ski de siste sesongene. K2 har dratt frem smilet flest ganger. Jeg vurderer å kjøpe El-dictator eller DP+ som fartstabil storfjellsski, det blir en erstatter for min gamle Stormrider xxl. Coomba er ok når jeg går på topptur med dama og hundene. (lav hastighet ned igjen)Sidestash er en av skiene i k2 stallen som jeg syntes virker bra, den tåler fart også. Årets skuffelse: Jeg presset hype skia fra Black Crows i bakken, og da vrengte bakskia seg.Altså ikke vridningsstiv bak. Jeg tror en trenger minst 3-4 par ski. Jeg har 4 par, men jeg mangler ei brei dra på ski. Race skia er solgt...Nå rotet jeg meg helt vekk fra tråden her... beklager skivenner.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå