Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nytt telemark utstyr
#158796 07/11/2010 11:50 AM
oar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har solgt mitt gamle utstyr og er på utkikk etter nytt. I den store jungelen blant sports butikker og nettbutikker blir jeg ikke helt klok på hva jeg skal velge. Jeg har tidligere kjørt på Salomon X-scream, Riva Chilli og Scarpa T1.

Jeg liker å kjøre bakke, men er raskt ute i skogen når snøen har lavet ned. Jeg har sett litt på Dynastar Legend Sultan 85. Noen som har erfaringer om denne skien? Jeg lurer også på om jeg skal velge å gå over til NTN eller holde meg til 75mm.

Er 191 cm høy og veier 94 kg.

Ser frem til tips og ideer.

Re: Nytt telemark utstyr
oar #158797 07/11/2010 2:35 PM
Medlem
Medlem

Jeg ville definitivt valgt NTN. Jeg byttet selv ut 75 mm med NTN i fjor, og jeg har ikke angret et sekund. Du får mye bedre kontroll på skiene, og du kan trykke på mye hardere. Dessuten er gåfunksjonen helt himmelsk hvis du skal gå toppturer. Du må riktignok regne med en innkjøringsperiode på 2-4 skidager hvor det føles utrolig rart, men så snart du får taket på det vil du ikke angre.

Det er bare to minus med NTN sånn som jeg ser det. Det første er at NTN er endel tyngre enn 75 mm, men det spiller egentlig bare en rolle hvis du går toppturer, og personlig så sliter jeg gjerne litt mer på tur opp for at opplevelsen ned igjen skal bli best mulig. Det andre minuset er at NTN er mye dyrere enn 75 mm og du må i tillegg kjøpe nye sko som er kompatible med NTN. Men hvis penger ikke er noe problem så ser jeg ikke noen grunn til å ikke konvertere til NTN.