Sitat Margaret:Prøv Dynastar Omeglass SL eller Volkl Racetiger SL. Veldig morsom ski som er utrolig bra på is - man kan leke med gravitasjon og g-krefter i svinger;-) Langt fra så krevende som GS-ski - men dette er ikke ski for dem som liker bare veldig LANGE svinger (SL ski har svingradius ca.13m).
Vil ikke anbefale en SL ski hvis du skal ha telebindinger på den. Telemark i bakke utøver allerede en del belastning på knærne, og da i tillegg kjøre med en ekstremt lettsvingt ski kan utøve mer belastning enn ønskelig. I tillegg er lengste lengde du får SL-ski i 165, noe som vil gjøre at du får en lite fartsstabil ski. Jeg har selv både SL og GS ski, og hvis jeg måtte plukke en av dem for vanlige dager i bakken, hadde jeg garantert valgt GS skia. Mye mer anvennelig, og stabil.Hvis en GS ski blir for mye ski, kan eventuelt en racecarve-ski være et alternativ. Der får du en mer passende lengde enn en SL-ski, samt en radius på 16-17 meter, noe som gjør den med lettsvingt enn en GS ski.Kan forøvrig anbefale Fischer sine GS ski på det varmeste, men her er det mye personlige preferanser som vekt på kjører, teknikk, osv. som spliller inn. Andre trives igjen best på atomic, völkl eller rossignol.Viktig å passe på at du får en ski med plater som går an å skru telebindinger i. Er ikke alle produsenter som opp gjennom tidene har hatt dette.