Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rottefella Cobra montering?
#158433 14/06/2010 9:36 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg byttet nylig ut mine alpinbindinger med telemarkbinding, Cobra R6. En butikk her i området skulle montere bindingene for meg. Resultatet ble at bindingen ble montert litt bak der den andre bindingen hadde sittet, noe jeg stusset litt på, men jeg har jo ikke peiling på sånt så jeg sa ikke noe på det. Da jeg kom hjem oppdaget jeg forøvrig at klossen til hælen var montert slik at den stakk ut 2-2,5cm bak skoene mine.. Det syntes jeg så litt dumt ut så jeg gikk tilbake. De flyttet da klossen kun 1 cm frem enda jeg forklarte at jeg ville ha klossen rett under helen på støvelen. Jeg hadde sendt med støvlene hver gang slik at alt skulle bli tilpasset, trodde jeg.. men den gang ei. Jeg trodde virkelig at de skulle klare å få det til å se tight ut, men svaret jeg fikk var at de brukte jo bare malen fra Rottefella og monterte deretter. Ok.

Jeg ville uansett ha denne klossen midt under hælen og gikk tilbake igjen. De mente helt klart at de ikke hadde gjort noe galt og fra sa seg all skyld. Deres argumenter var bl.a. at "Rottefella mener tydelighvis at det er sånn det skal være". Jeg har ikke sett noen telemarkkjører med helklossen så langt bak..? Ja det funker helt greit, og ja, jeg er sikkert pirkete, men er det virkelig så vanskelig å montere et par bindinger så det passer til skoen?

Uansett. Klossen ble, etter mye om og men, plassert manuelt der jeg ville ha den, dvs midt under helen på skoene. Han som monterte la så mye vekt på at han måtte gjøre det 'manuelt'.. Er det big deal? Skal det ikke være sånn kanskje? Jeg Er fornøyd med det siste resultatet men føler at bindingen generelt skulle vært litt lengre frem. Det har jeg kjent litt på etter at jeg har kjørt litt.. Føler at jeg må jobbe mye med å få vekten langt nok frem. Er dette normalt for grønninger? wink

Jeg har en ski med mange hull nå føler jeg. De gamle hullene har blitt plugget og ville derfor ikke svekke skiene eller hindre montering om jeg skulle ønske å bytte bindinger senere, ble jeg fortalt i butikken. Stemmer dette?

Det frister virkelig ikke å gå i den sjappa der noe mer. Uansett hva jeg skal ha for utstyr..

Jaja. Lang og rotete historie for de våkne og leseglade. Jeg må finne meg en kopp kaffe..

Re: Rottefella Cobra montering?
Idaida #158434 14/06/2010 10:10 AM
Avhengig
Avhengig

Syns nå gutta krutt i den butikken virka litt gira på å gjøre ting vanskelig.

Du har helt rett i at helklossen skal du ha midt under helen...er vel ingen fare for at di skal vokse så mye i beina mens du har de skiene der?

Når det gjelder montering av telis så er det litt knot de første gangene og høres nesten ut som at de i denne butikken ikke er så vant til det. Husker ikke helt hvordan "formelen" på dette er nå,men du skal nok lengre fram på skiene ja. Om man monterer bindingen ut i fra at det er en alpin binding så vil den bli mye lengre bak da man ikke monterer etter center på skoen,men trykk pungtet. Selv gjort den feilen,men det funka siden det var pudder ski..hehe (later vi som)

Om du vil flytte de lengre fram så tror jeg ikke det skal være noe stort problem så lenge de nye hullene ikke kommer i konflikt med de som tidligere er der.

Mange mener jo at skiene blir svekket og nye hull skal minst 1cm fra gammle osv min erfaring er det viktigste er å plugge og lime de gammle. Hadde et par ski med 24 hull i hver ski som aldri knakk...men det kan være jeg som har hatt flaks også.

Håper du ble litt klokere og at morgen kaffen var god! laugh

Idaida #158435 14/06/2010 10:22 AM
Ivrig
Ivrig

Du har nok vært på feil butikk "Idaida"! Å montere klossene manuelt er ingen big deal og du er heller ikke pirkete etter min mening. Etter at de hadde montert feil 1. gang måtte du tilbake 2 ganger - nei nei - denne butikken benytter du ikke mer!

Når det gjelder selve bindings/sko-plasseringen er det mer usikkert da det her kommer inn mye smak og behag. Tar man utgangspunkt i midtpunkt støvel er det mer regel enn unntak at telemarkstøvelen ved Cobra R6 kommer lenger bak enn alpinstøvelen.

Idaida #158436 14/06/2010 10:29 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar! Jeg har ikke vært i den butikken siden den siste turen med skia, og har vel ingen planer om det heller.

Det er vel vanskelig å gi noe eksakt svar nå, men vil dere anbefale meg å få flyttet hele bindingen litt frem? Jeg er som sagt grønn på telemark. Har kjørt på alpinski og snowboard hele livet og har kun hatt to dager på fonna med løs hel nå.

Og kaffen var god ja. Kjenner meg en smule kvikkere n wink

Flytte hele bindingen?
Idaida #158437 16/06/2010 1:36 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mine bindinger kunne muligens med fordel (?) vært montert lengre frem på skien. Har en følelse av at jeg må jobbe mye med å få tyngden godt nok frem for å få en stødig og kontrollert sving. Er dette en typisk nybegynnerfeil kanksje? Vil det hjelpe meg å flytte mindingen litt frem?Som nevnt er bindingen montert rett bak hullene fra alpinbindingen.

Idaida #158438 16/06/2010 1:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For at vi skal kunne si noe om dette må du gi litt mer info om hvor skoa di står på skia: Om du finner midten på skia målt langs sålen(hva slags ski er det og hvor lange er de?) så merker du av midten av skoa når den står på skia.(trekk fra ca 1cm fra tuppen på skoa før du deler på to)

hvor langt er det mellom de to midtlinjene da?

Idaida #158439 16/06/2010 2:22 PM
Entusiast
Entusiast

Hva angår hælklossen er det viktig å tenke på hælløfteren hvis du kan tenke deg å gå på topptur etter hvert. Hvis hælløfteren treffer hælen ville jeg ikke ha flytta mer på klossen.

Når det gjelder teknikk og balanse, så er det gjerne en utfordring for nybegynnere å få nevneverdig vekt på framskia. Mange tror bakskia skal være lengst mulig bak.

Begynn heller i motsatt ende. Nøy deg med litt avstand mellom føttene (ca en fot i lengderetningen). Når du svinger er det fint å tilstrebe at brystet (eller puppene, om du vil) er like langt framme som tærne. Da tvinger du fram et greit utgangspunkt for å bestemme hvor skia går. Deretter må du på sløsj tørre å kjøre fort nok til at innsvingen på skia gjør at de svinger...

Hvis du søker litt her finner du sikkert noen teknikktråder for nybegynnere på telemark.

Lykke til.

Idaida #158440 17/06/2010 6:14 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar. Helklossen er flyttet av rent jåleri Simen. wink Det hadde fungert uansett men synes det ser bedre ut med klossen midt under.

Sitat Endre Hals:For at vi skal kunne si noe om dette må du gi litt mer info om hvor skoa di står på skia: Om du finner midten på skia målt langs sålen(hva slags ski er det og hvor lange er de?) så merker du av midten av skoa når den står på skia.(trekk fra ca 1cm fra tuppen på skoa før du deler på to) hvor langt er det mellom de to midtlinjene da?

Skiene er av type Volkl Karma og er 169 lange visstnok.Jeg måler de til å være 168 cm. Midtpunktet på støvelen er 15 cm bak midtpunktet på skiene.

En annen ting..
Idaida #158441 18/06/2010 11:22 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvordan finner man balansepunktet på skien? Kan ikke se det er merket av..?

Idaida #158442 18/06/2010 2:54 PM
Ivrig
Ivrig

Balansepunktet finner du enkelt og greit ved å ballansere skien på en "skarp" gjennstand

Idaida #158443 18/06/2010 6:46 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat Animal:Balansepunktet finner du enkelt og greit ved å ballansere skien på en "skarp" gjennstand

Jah, logisk nok. wink Leit å få til så lenge bindingen er montert. Takk for svar, da vet jeg det i alle fall.

Idaida #158444 18/06/2010 8:20 PM
Ivrig
Ivrig

Ikke for å være ekkel "Idaida" men tenk litt logisk nå, ev tenk litt vektstangprinsipp, med eller uten binding gjør veldig lite utslag!

Idaida #158445 18/06/2010 8:57 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk Animal. Skjønner hva du mener, men grunnen til at jeg tenker at det kanskje er litt døfødt å teste dette nå er at jeg mistenker at bindingen ikke er helt ideelt plassert. Så små marginer eller ikke, det kjennes litt unyttig å prøve å finne ut av nå i denne sammenhengen.Men kjekt å vite hva balansepunkt er og hvordan jeg finer det.

Det hadde vært interessant å få høre noe om disse målene jeg tok.

flytting av bindinger
Idaida #158446 19/06/2010 12:52 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg fikk en lokal butikk til å montere en cobra-binding på mine helt nye ski. Følte allerede første gangen jeg prøvde de at noe ikke stemte, skiene føltes for lange og uhåndterlige ut.Tok de med på en telemarksbutikk i Chamonix da jeg var der i vinter. Han i butikken virka å ha kontroll på hva han holdt på med, sa han monterte bindinger til telemarkslandslaget til Frankrike. Husker ikke eksakt formelen for hvordan han regnet ut hvor bindingen skulle stå, men han fant ut at bindingen skulle stå lengre bak enn de i den lokale butikken hadde montert de. Han mente de først var montert som om det var en alpinbinding. Skia ble som ny, og kontrollen var tilbake..! Prøv noen andre sine ski og sammenlign litt før du får bindingen flytta. Er du jålete ift hælklossen er du sikkert like jålete når det gjelder hull i skia..?

Idaida #158447 19/06/2010 9:58 AM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar! smile Kommer nok ikke til å flytte bindingen før jeg vet noe mer eksakt, jeg bare vil at rett skal være rett. Ser jo at det er en smakssak, men siden jeg er grønn på dette hadde det vært interessant om det var noen 'standard' å gå ut ifra.

Igjen, takk for alle svar. Jeg har mye å lære om dette. smile

Idaida #158448 20/06/2010 5:51 PM
Idaida Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Oi, det er såpass! Vurderer å flytte litt på den da ja. Kanskje ikke så rart at jeg føler at jeg jobber meg ihjel med å få tyngden nok frem da. Jaja.

Tusen takk for alle svar. Dere har vært til svært god hjelp.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå