Jeg byttet nylig ut mine alpinbindinger med telemarkbinding, Cobra R6. En butikk her i området skulle montere bindingene for meg. Resultatet ble at bindingen ble montert litt bak der den andre bindingen hadde sittet, noe jeg stusset litt på, men jeg har jo ikke peiling på sånt så jeg sa ikke noe på det. Da jeg kom hjem oppdaget jeg forøvrig at klossen til hælen var montert slik at den stakk ut 2-2,5cm bak skoene mine.. Det syntes jeg så litt dumt ut så jeg gikk tilbake. De flyttet da klossen kun 1 cm frem enda jeg forklarte at jeg ville ha klossen rett under helen på støvelen. Jeg hadde sendt med støvlene hver gang slik at alt skulle bli tilpasset, trodde jeg.. men den gang ei. Jeg trodde virkelig at de skulle klare å få det til å se tight ut, men svaret jeg fikk var at de brukte jo bare malen fra Rottefella og monterte deretter. Ok.
Jeg ville uansett ha denne klossen midt under hælen og gikk tilbake igjen. De mente helt klart at de ikke hadde gjort noe galt og fra sa seg all skyld. Deres argumenter var bl.a. at "Rottefella mener tydelighvis at det er sånn det skal være". Jeg har ikke sett noen telemarkkjører med helklossen så langt bak..? Ja det funker helt greit, og ja, jeg er sikkert pirkete, men er det virkelig så vanskelig å montere et par bindinger så det passer til skoen?
Uansett. Klossen ble, etter mye om og men, plassert manuelt der jeg ville ha den, dvs midt under helen på skoene. Han som monterte la så mye vekt på at han måtte gjøre det 'manuelt'.. Er det big deal? Skal det ikke være sånn kanskje? Jeg Er fornøyd med det siste resultatet men føler at bindingen generelt skulle vært litt lengre frem. Det har jeg kjent litt på etter at jeg har kjørt litt.. Føler at jeg må jobbe mye med å få vekten langt nok frem. Er dette normalt for grønninger?
Jeg har en ski med mange hull nå føler jeg. De gamle hullene har blitt plugget og ville derfor ikke svekke skiene eller hindre montering om jeg skulle ønske å bytte bindinger senere, ble jeg fortalt i butikken. Stemmer dette?
Det frister virkelig ikke å gå i den sjappa der noe mer. Uansett hva jeg skal ha for utstyr..
Jaja. Lang og rotete historie for de våkne og leseglade. Jeg må finne meg en kopp kaffe..