Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Elementær skikunskap??
#158230 27/03/2010 6:39 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Lurer på følgende:

1.Jo mere rocker ,evt twin tipp evt tail jo mindre kontaktflate med underlaget jo lettere å svinge i pudder,men dette går på bekostning av manglende kantgrep på hardere underlag?Er det så enkelt?Dersom dette stemmer betyr det jo da at svingradien på ski ikke betyr en skit i pudder!?Selv har jeg ski med radius 40m. 2.Skiene blir lettere å manøvrere men mindre frtsstabile dersom enn fester bindingene litt fremfor bootmerke??

RIN

Re: Elementær skikunskap??
rin #158231 27/03/2010 10:21 PM
Entusiast
Entusiast

1: Ja det gir dårligere kantgrep på hardere underlag. LEgg til at sikene gjerne er myke og brede og du har ikke drømmeski for å kjøre ned utforløypa på is. Svingradien betyr ikke en skit i pudder nei. De første testene med rocker var je med eksperimenterte jo med "utsving" eller båtform. De første snowboard'ene var vel også "surfebrett-form på.

2: Det får andre svare på, men enkelte setter jo bindingene litt lenger bak for å ha mer bæreflate foran og dermen dunne presse mer på fremskien i pudder.

rin #158232 27/03/2010 10:53 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

2.Skal jo ikke være behov for bakmontering(-1,2,3cm) nå lenger ettersom skiene har rocker.Det er jo akkkurat det rockereren er konstruert for å presse skitupppene og dermed skia opp av sneen for å få en best mulig surfe/flytfølelse.skulle da tro at fremmontering er veien å gå for å få en mere lekjende ski men på bekostning av satbilitet i fart eller........RIN

Rocker og frammontering.
rin #158233 28/03/2010 1:45 AM
Medlem
Medlem

Intr innlegg. Har selv ei bred rockerski(Megawatt) Telemarkbindingen ble først montert 2cm for langt framfor anbefalt monteringspunkt. Da bindingen ble flyttet bak(rett) fikk jeg mye bedre kjørefølelse(kontroll) Tror man bør følge anbefalingene og ivertfall ikke montere for langt fram.

RIN du burde invistere i Megawatt du dom liker å bytte ski. Meget rå ski!!;)

rin #158234 28/03/2010 2:46 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Til i går hadde jeg montert bindingene 2cm bak anbefalt markering.Flyttet de frem til anbefalt merke i går kveld og skulle teste dette idag på topptur.Føret på toppen, Middagstind, var så vekslende fra skare til fast pudder og såpass bratt at jeg ikke fikk noen tydelige bedre kjørefølese enn før endringen,men i den siste "bakken" ned til veien virket skiene mere lekne enn tidligere:razzLitt for tidlig å konkludere noe sikkert ,men en viss tendens til bedring er der!Jeg har en fjellside med pudder jeg sikler på sett fra stuevinduet som ingen har "penerert" ennå,får vel teste ut skiene der før jeg kan uttale meg skråsikkert om bindingsendringene er pos. eller ei.

RIN

rin #158235 28/03/2010 3:42 PM
Entusiast
Entusiast

Har noen ekstremt nerdete innlegg ang rocker og innsving her: http://www.tetongravity.com/forums/...;highlight=elliptical+radius&page=12

Diskusjonen starter rundt post #280

Ellers skal det nevnes at de aller fleste følger montasjeanbefalingene på EHP, Hjorleisson er vel en proffene som bruker overlegent mest tid på å utvikle skiene sine.

Ang spsm:

1: Stememr sånn nogenlunde, men prøv de nye gotamaene eller noen av de nyeste årsmodellene til Hendryx. De har omvendt spenn i hele skien, men er likevel svært gode i bakken og på hardt føre. Ikke like gode som racingski (duh), men absolutt uproblematiske som allroundski i varierende føre.

2: Tja. Kommer an på skien, bindingen (vinkel forover), støvelen (vinkel forover igjen) og personlige preferanser. Har selv flyttet bindingene bakover på et par Legend pro (fra +1,5 til 0), Praxis powder (2cm bakover fra fremre anbefalte punkt) og et par Bluehouse Shoots (fra +1 til -1) og de har uten unntak blitt bedre å kjøre. Kanskje litt mer kreves for å få de inn i sving, men avslutningen av svingen har blitt mye mer behagelig og forutsigbar på Legend og Shoots. Hvor montasjepunktet settes varierer veldig fra ski til ski, så det finnes neppe noen gylden regel for hva som er det beste, man er rett og slett nødt til å prøve seg frem.

rin #158236 28/03/2010 5:01 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Kan det være slik at enkelte ski er bedre egnet til å kjøre alpint med enn telemark?Så i dag hvor det var rimlig bratt og hardt at telemarkkjøring narurligvis var teknisk vanskligere enn alpinkjøringen.Jeg hadde naturligvis lengre svinger enn alpinkjørerene sannsynligvis grunnet kjørestil og kanskje skitype.Når jeg slår over til alpinstil:frownpå 4frnt skiene virker de nesten enda bedre(mindre bremsing grunnet kortere svinger?) på pudderføre?:surprisedAny comments?

RIN

rin #158237 28/03/2010 5:16 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Sakset fra tetoon.En god hjelper i rockerdiskusjonen:

Am I the only one who doesn't completely understand all these "Rocker" descriptions that are used for the new skis?

Anyone care to take a stab at giving us some clarification on each of the Rocker terms that were used in the ski descriptions?

Here's all the Rocker "language" that was thrown out there for the skis: Alright I will take a shot

Jib Rocker (Jay Z)BC Rocker (Phish)All-Terrain Rocker (Beatles)Resort Rocker (Coldplay)Powder Rocker (Bob Marley)Heavy Rocker (Led Zeppelin)Medium Rocker (Aerosmith)Light Rocker (Richard Marx)Tip Rocker (Steely Dan)Early Rocker (Elvis)Early Rise Rocker (Jonas Brothers)Rocker (Rolling Stones)

RINwinkwink:wink

rockon
rin #158238 28/03/2010 5:21 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Hei!Rockere er tydligvis ikke noe nytt fenomen.Lytt til erfarne fjellfolk og monter bindinger midt på bæreflate:grinhttp://www.freeheels.com/altai.asp

RIN

rin #158239 29/03/2010 10:29 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

RIN,

med ref til "Kan det være slik at enkelte ski er bedre egnet til å kjøre alpint med enn telemark?".

Enkelte dager på utfordrende føre merker jeg at PHene mine koser seg mer når de blir kjørt parallellt enn telis. Så ja, jeg tror flere ski egner seg bedre til alpint enn telemark. Spesielt fullrocker ski vil jeg tro.

rin #158240 29/03/2010 8:25 PM
Entusiast
Entusiast

Det er vel heller sånn at det alltid er "bedre" å kjøre alpint enn telemark. Om det er morsommere kan jo diskuteres. (La ikke merke til at denne diskusjonen var i telemarkforumet før nå.)

RIN: Bindinger midt på bæreflate er ikke nødvendigvis noe godt tips ettersom det kommer helt an på hvordan rockeren er fordelt i skien. Prøv dette med neste års Obseth f.eks, og du vil havne håpløst langt bak ettersom de har enormt mye og lang rocker foran i forhold til bak. Forøvrig nok en bred ski (117mm på midten) med masse rocker som er overraskende allsidig. Mine nye hverdagsski er 114mm. smile

noen begynnertips
rin #158241 30/03/2010 12:19 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Anbefaler å begynne med regulær montering. Å bevege seg fremover er neppe en god løsning på telemark. Prøv evt bakover etterhvert, men ikke glem at innerskien skal være stabil med lett trykk i bratt pudder.

Selvsagt er slalåm mer effektiv og enklere måte å stå på ski på. Telemark er bare morsommere!

Forøvrig har mine Atomic Bent Chetler både rocker, spenn og kraftig innsving. Nydelige på ...slalåm. For en slik ski vil være vanskelig for meg på telemark.

Vanskelig på tellis!
rin #158242 30/03/2010 5:25 PM
rin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

How come?Hva gjør denne skien vanskeligere å kjøre på tele enn alpint?:surprised

RIN

slalåm er mer effektivt/enklere
rin #158243 02/04/2010 4:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei RINIkke noe annet enn det klassiske svaret. Jeg er ikke sterk nok i beina og veier 75kg. Da holder jeg lenger med fast hæl. Men har du kraft nok (og knær nok...), er sikkert skien morsom på telemark også!

Mest lest på FRIFLYT.NO