Sitat mysu:Mener helt bestemt det ikke må være 100 mm for å kunne få gode skiopplevelserEtter en uke i Frankrike med snøvær fire dager i strek og knapt en breiski å se, undres jeg over uttalelsene om at det knapt går ann å kjøre på smalere ski. Er det bare vi nordmenn, og svensker?, som må ha breie ski?Selvsagt flyter en breiski bedre, men en god allround ski må ikke være så brei. Kan du ta deg råd til flere par så supert, men er 8 av 10 turer i bakke kjøp smalere, ikke minst for en som veier under 100 kg.
Etter min mening er det ikke så aktuelt å sammenligne norsk skikjøring med alpeskikjøring. Fordi alpene normalt byr på vesentlig lengre run og vedvarende brattere kjøring. Det betyr høyere fart som igjen betyr at det ikke er så avgjørende med den helt store bredden på skia.
De som liker flytefølelsen og kjører ski i Norge får en markant økning i antallet aktuelle kvadratkilometer med nedoverterreng når de øker skibredden. Ikke bare flyter man i mindre snø, men man trenger ikke så bratt terreng for å unngå å stoppe opp når snøen begynner å bli dyp.
Dette er generelle vurderinger, så lenge vi ikke vet noe om kjørestilen til Petter K. Til mitt bruk er erfaringen at ski opptil 105-110 mm bredde på midten har akseptable bakkeegenskaper (fordi jeg ikke er så interessert i bakkekjøring).