Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke er de beste allround skiene?
#158134 18/03/2010 8:24 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal kjøpe meg nye ski, og ettersom jeg bare skal ha et par er jeg ut etter ski som fungerer godt til forskjellig kjøring (offpist/pudder, bakke og noe topptur).

Veier omtrent 65kg og er 176.

Re: Hvilke er de beste allround skiene?
Petter K #158135 18/03/2010 8:40 PM
Medlem
Medlem

sjekk ut black crows navis, volkl mantra! smile

må det være bredt?
Petter K #158136 19/03/2010 10:03 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hvem kan men hånden på hjertet si at bredt er de beste allround skiene. Hvor ofte treffer man på 50 cm pudder.Alt under 100 er før høner har blitt en gjenganger, sludder!

Petter K #158137 19/03/2010 11:04 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

pr definisjon vil jeg si at en allrounder må kunne kjøre under alle forhold. de er da hverken perfekte til pudder eller hard bakke, men takler begge deler.

når brukeren her er ca 65 kilo trenger han ikke så brei underfoot. men de av oss som er litt tyngre trenger minst 100mm underfoot på en allrounder for å kunne kjøre pudder (evt kompensering med rocker). mantra ble for smalt for meg som er over 100kg. 110 er perfektus.

virker også om han legger vekt på offpist/pudder/topptur, da ville jeg hatt litt underfoot, men ville også fokusert noe på vekt.

hvis coomback er relativt lett, som coombaen, så vil dette kanskje være et godt alternativ.

get with the program
Petter K #158138 19/03/2010 12:44 PM
Medlem
Medlem

mysu: litt av poenget med breie ski er at de flyter. Breie ski vil også plane oppå/flyte 10 cm nysnø, i motsetning til smalere ski som da gjerne trenger 30-40-50 cm nysnø for å få den samme flytefølelesen. Dermed faller gode gamle "SÅ breie ski er bare tull i Norge argumentet" på sin egen urimelighet. Nettopp det at det er vanligere med 10 cm nysnø enn 40 her gjør at det kan være lurt å velge breiere ski. Når vi nå i tillegg har fått et overveldende utvalg av breiski som funker fint å kjøre på skjær i bakken med vil jeg ikke nøle med å anbefale ski med 100-110 midtbredde som allroundski. Med hånden på hjertet. Til trådstarter så hadde det vært fint å vite litt mer om dine ferdigheter, men Völkl Gotama og Katana er veldig gode alternativer for ski som funker bra til absolutt alt, med vekt på offpist og myksnøegenskaper (men det er nå det som er mest gøy likevel:-)). Likeså de andre skiene som allerede er anbefalt i denne tråden.Selvfølgelig vil det med alle ski være slik at de funker bedre til enten bakke eller offpistekjøring, myk eller hard snø, opp eller nedtur. Dette er prioriteringer du selv må sette deg ned og foreta. Mye gode kjøp å gjøre nå i disse salgstider er det også. Lykke til!

Petter K #158139 19/03/2010 5:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Mener helt bestemt det ikke må være 100 mm for å kunne få gode skiopplevelserEtter en uke i Frankrike med snøvær fire dager i strek og knapt en breiski å se, undres jeg over uttalelsene om at det knapt går ann å kjøre på smalere ski. Er det bare vi nordmenn, og svensker?, som må ha breie ski?Selvsagt flyter en breiski bedre, men en god allround ski må ikke være så brei. Kan du ta deg råd til flere par så supert, men er 8 av 10 turer i bakke kjøp smalere, ikke minst for en som veier under 100 kg.

Petter K #158140 19/03/2010 6:36 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat joakim:mysu: litt av poenget med breie ski er at de flyter. Breie ski vil også plane oppå/flyte 10 cm nysnø, i motsetning til smalere ski som da gjerne trenger 30-40-50 cm nysnø for å få den samme flytefølelesen. Dermed faller gode gamle "SÅ breie ski er bare tull i Norge argumentet" på sin egen urimelighet. Nettopp det at det er vanligere med 10 cm nysnø enn 40 her gjør at det kan være lurt å velge breiere ski. Når vi nå i tillegg har fått et overveldende utvalg av breiski som funker fint å kjøre på skjær i bakken med vil jeg ikke nøle med å anbefale ski med 100-110 midtbredde som allroundski. Med hånden på hjertet. Til trådstarter så hadde det vært fint å vite litt mer om dine ferdigheter, men Völkl Gotama og Katana er veldig gode alternativer for ski som funker bra til absolutt alt, med vekt på offpist og myksnøegenskaper (men det er nå det som er mest gøy likevel:-)). Likeså de andre skiene som allerede er anbefalt i denne tråden.Selvfølgelig vil det med alle ski være slik at de funker bedre til enten bakke eller offpistekjøring, myk eller hard snø, opp eller nedtur. Dette er prioriteringer du selv må sette deg ned og foreta. Mye gode kjøp å gjøre nå i disse salgstider er det også. Lykke til!

Beste innlegget på lenge. Stiller meg bak denne uttalelsen.

Petter K #158141 22/03/2010 1:10 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stiller meg bak Beo, som stiller seg bak joakim.

Mantra
Petter K #158142 22/03/2010 2:59 PM
Fersking
Fersking

Har kjørt på Mantra denne sesongen, og de fungerer til bakke og offpist og ikke minst alle forhold. Har Boomber binding, scarpa T1. Er 179 høy, ca 75 kg og har 174 lengde.

Petter K #158143 22/03/2010 3:12 PM
Entusiast
Entusiast

Rossignol S2, S3 , S6 osv laugh

Petter K #158144 22/03/2010 3:54 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat mysu:Mener helt bestemt det ikke må være 100 mm for å kunne få gode skiopplevelserEtter en uke i Frankrike med snøvær fire dager i strek og knapt en breiski å se, undres jeg over uttalelsene om at det knapt går ann å kjøre på smalere ski. Er det bare vi nordmenn, og svensker?, som må ha breie ski?Selvsagt flyter en breiski bedre, men en god allround ski må ikke være så brei. Kan du ta deg råd til flere par så supert, men er 8 av 10 turer i bakke kjøp smalere, ikke minst for en som veier under 100 kg.

Etter min mening er det ikke så aktuelt å sammenligne norsk skikjøring med alpeskikjøring. Fordi alpene normalt byr på vesentlig lengre run og vedvarende brattere kjøring. Det betyr høyere fart som igjen betyr at det ikke er så avgjørende med den helt store bredden på skia.

De som liker flytefølelsen og kjører ski i Norge får en markant økning i antallet aktuelle kvadratkilometer med nedoverterreng når de øker skibredden. Ikke bare flyter man i mindre snø, men man trenger ikke så bratt terreng for å unngå å stoppe opp når snøen begynner å bli dyp.

Dette er generelle vurderinger, så lenge vi ikke vet noe om kjørestilen til Petter K. Til mitt bruk er erfaringen at ski opptil 105-110 mm bredde på midten har akseptable bakkeegenskaper (fordi jeg ikke er så interessert i bakkekjøring).

Tilbake til spørsmålet..!!!
Petter K #158145 22/03/2010 6:05 PM
Fersking
Fersking

Har kjørt på Mantra 09/10 i år og de er helt fantastiske, mestrer så og si alt.Er selv 182 og 70 kg å kjører på 177 planker med R8 binding og T1 sko, nydelig.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå