Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Problem med Cobra R8
#157931 03/03/2010 6:57 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har et problem med mine nyinnkjøpte telemarkski. Dynastar Legend Sultan 80, Cobra R8 og Scarpa T2 Eco.Første gang jeg prøvde de la jeg merke til at høyre binding "gnisset" litt mot skoen. At skoen på en måte hang litt igjen i bindingen når jeg løftet foten. Det var ikke veldig merkbart da jeg kjørte, så tenkte ikke noe mer over det der og da.Men i dag da jeg var ute var været veldig tørt, og det gjorde tydeligvis at bindingen gnisset mer, og en typisk isopor-mot-vindu-gnisselyd kom da jeg løftet foten.Prøvde forskjellig stramming av fjærene, men ingen annen forskjell enn at lyden var litt kraftigere på harderde stramming.Med identisk stramming på venstre og høyre ski, er det bare høyre ski som har det problemet.Det går fint an å stå på skiene, men skal innrømme at det tar vekk litt av gleden når man hører gnisselyd i hver høyresving. smirk

Noen som har vært borti dette før og har en løsning på problemet, eller blir jeg nødt til å bite i det sure eplet, sende inn skien til xxl der jeg kjøpte de fra, og ta frem snowboardet i mellomtiden?

Re: Problem med Cobra R8
Boogieman #157932 03/03/2010 7:56 AM
Fersking
Fersking

med fare for å generaliser xxl, så synes jeg at xxl suger når det gjelder montering av ski og bindinger. før det første er de flinke til å borre for langt slik at sålen buler. en annen ting er når man eventuelt kjøper full alpinpakke (ski, bindinger, støvler og staver) så klarer de likevel å montere klossen bak feil slik atd en ikke havner rett under helen. det er jo utrolig da de står med både sstøvel og hele sylamitten der.

så jeg handler aldri på xxl, annet en de tingene som ikke trenger montering. Jeg vet ikke om det er det som gjelder her hos deg, men du kan jo sjekke om klossene etc står like rett på begge skiene? og gjør de ikke det så kanskje det er det som gjør det, er den høyre noe skeiv slik at bindingen blir skeiv?

uansett styr unna xxl

Boogieman #157933 07/03/2010 4:35 PM
Fersking
Fersking

Dette høres ikke ut som noen typisk feilmontering, hvis ikke du merker noe annet enn gnisselyden? sammenlign h/v binding og sjekk att platen i bunnen av bindingen ligger rett på begge.

Det er jo snakk om en sko som beveger seg i bindingen, og hvis lyden er plagsom, så bare ta en silikonstift eller noe i den duren og gni på innsiden og utsiden av skoene der de ligger ann mot bindingen, så regner jeg med att problemet blir borte

friksjon
Boogieman #157934 07/03/2010 8:11 PM
Medlem
Medlem

Feilmontering høres rart ut, ja... Har fra tid til annen hatt samme "problem" med ulike kabelbindinger og Linken.Lyden blir jo borte når ting "går seg til" (dette kan og være avhengig av temperatur, snø på sko/binding osv)...Silikonspray vil sikkert hjelpe så ting glir litt lettere, men denne blir jo og slitt fort av. Jeg har uansett aldri latt meg stresse mye av litt knirk i ny binding...

Boogieman #157935 08/03/2010 7:46 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Litt knirk irriterer meg ikke det heller, men når det høres ut som en gammel låvedør hver gang jeg løfter foten skal jeg innrømme at det ble litt irriterende :p

Var hos XXL med skien, og de skrudde og herja litt med bindingen, så får vi se i morgen når jeg skal ut om problemet er borte eller ikke.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå