Har stått snowboard i 100 år, har gått lei og testet telemark som har blitt en åpenbaring. Er helt frelst.
De første gangene jeg har stått på telemark har jeg kjørt et par Atomic tm:series carv med linken bindinger. Skiene er 168cm.
Jeg er gutt, 178cm kort og 73 kg av vekt, og i brukbar form. Kjører mye, og til neste år kommer jeg nok til å ha rundt 80 dager på ski. Forhåpentligvis gjenvt fordelt mellom løype/offpist/topptur, med hovedvekt på løype. Har kikket nettet rundt etter ski de siste dagene, men merker at jeg ikke har så mye greie på dette. Har hørt masse lovord om Mantra, Obsethet, Coomback osv. Men for å være ærlig så synes jeg disse skiene ser tungekjørte og vanskelige ut. Kjente senest på et par obsethed ski og jeg synes de virker veldig brede foran. Dette er sikkert vanesak?
Det jeg er usikker på er hvordan en ski som Mantra vil være som min første ski. Er ikke på langt nær utlært, men lærer nok fort da jeg har mulighet til å kjøre mye. Tror nok at om jeg skulle kjøpt ski neste år, så ville jeg nok sikkert valgt en annen ski enn det som kanskje er fornuftlig nå. Hva gjelder lengde så vil jeg nok gå for noe som er nøyaktig like lang som høyden min for at det skal være greit å få med rundt i svingene osv.
Hvis det er relevant så har jeg bestemt meg for NTN bindinger.
Vet det sitter mange med mye erfaring her, hadde satt stor pris på hjelp av alle typer. Er det noen som vet om en eller annen ski som kan passe, skrik ut!
Takk.