Først vil jeg bekrefte at vekten for Nanuq m Ascent og fell er ca 3 kg per ski, dvs 6 kg for paret. Nå har jeg byttet til NTN, så det blir litt tyngre. Etter ca 15-20 turer på skiene på variert føre angrer jeg nesten på at jeg ikke kjøpte tyngre ski, f.eks Mantra. Nanuq er lett og fin å gå med, men er mindre stabil på varierende føre med skare og vindpåvirket snø, slik man ofte finner i Troms.
Jeg står på at Nanuq flyter greit i pudder, men eg har nå skaffet meg Darkside 188 til bruk i dypsnøen(slik som hver av de siste 4 dagene :-D). Det er null stress å gå 1000 vertikale med disse skia, selv om ski, feller og bindinger sikkert bikker 8 Kg :-S Du må bare gå litt roligere, og nyte turen.
Skal du ha det moro i snøen er superlette randoski i hvert fall ingen god investering, det er ikke det de er laget for. Du må straightline i pudder for å ha det minste håp om løft. Og hvor gøy er det?
Gåfunksjon på bindingen og hælløfter er imidlertid nødvendig for å ha det ok på vei opp. (G3 Targa mangler vel begge deler?)
Ellers er jeg enig med innlegget over, og anbefaler intervalløkter med tung motstand på spinningsykkel.