Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ka når Völkels Aura 177 ikke lenger eksistere?
#157623 02/02/2010 1:43 PM
MissT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg e på jakt etter ny telemarkski, og innser (til min fortvilelse?!) at det eg anså som et enkelt valg, nemlig å gå for Aura i 177, blir umulig da Völkel ikke lengre produserer den i lengden 177. Eg har alt et par K2 coomba med randobindinger for å henge me gutta på de tøffeste turan, og ønsker en telemarkski som egner seg godt både i bakke og på tur (60/40 fordeling tippe eg) - dog, i nærheten av heis blir det hovedsaklig off-pist uansett.

Svingradius og stabilitet er viktig (tipper eg dermed velger NTN-bindinge, om ikke Black Diamond 01 ?!) Har sett litt på Völkels Kiku og Mantra, samt Black Crows.

Råd og anbefalinger mottas med stort smil og mange takk :-D

Vitale mål: 178 på strømpelesten, 68 kg. Kommer meg greit ned, men langt fra ekspert

Re: Ka når Völkels Aura 177 ikke lenger eksistere?
MissT #157624 02/02/2010 2:18 PM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Nå har det seg slik at jeg måtte sette meg litt inn i "dameski" for et par uker siden da ei venninne skulle ha nye ski.. :wink Kiku er en dameski, i motsetning til Mantra og BC. Den har også rocker, noe som gjør den kjekkere i pudder, men possibly noe kjipere i bakken (venninne kjøpte disse men har ikke fått prøvd enda - vet kanskje mer til helga).

Mantra er tungkjørt når det ikke går fort nok, liker godt fart mao. Jeg synes ikke flyten var god nok i pudder, men så er jeg endel tyngre enn deg.

BC får mye skryt. Har ikke prøvd, så har ikke så mye å si der..

Det er en jungel av 60/40 ski.. Hva med K2 MissBehaved? Evt Aurora? Aurora er vel mest bakke av de som så langt er nevnt.

Selv kan jeg anbefale "min" setup.. Hendryx Purple Haze som kommer i 172/182. Der kan du sikkert kjøre 182. NTN montert duck på disse er helt råe i pudder (lettere å kante, litt mer trøkk på innerski, bedre balanse og power i lårene med duck).. Iflg Hendryx krever skiene litt av kjøreren, men jeg ble fort venner med dem. De er flate underfoot og har en lav rocker, så de er litt kranglete for de tyngre kjørerene hvis en bare cruiser på hard snø. Sålenge en drar på nok og har de på kant så funker det som bare juling. I fjor hadde Hendryx en ski som het Janice, kopi av Purple Haze bare med annen grafikk. I år har de visst ikke den lenger.. Point being, årets Purple Haze kan nok fint kjøres av dame. Nå er Purple Haze oppgradert fra i fjor til i år (enda bedre - noen sier allroundski of the year), så jeg ville ikke gått for Janice fra i fjor...

Lykke til smile

MissT #157625 02/02/2010 2:50 PM
MissT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Eg har så vidt sett på Purple Haze. Fikk et inntrykk av at det var, som du sir, en ski som krever litt av kjøreren - en du må tørre å kjøre litt på me? Frykter at hvis eg først begynner å backe ut, bli skia et hæ*****te?? Kordan e den i under "trange" forhold?

Er klar over at Kiku er damemodellen ja, en av de få på 177 smirk

Noen erfarnger med G3 Tonic?

Stort smil og mange takk :-D

MissT #157626 02/02/2010 4:51 PM
Entusiast
Entusiast

Du kan også sjekke ut K2 Gotback (dameski) ei veninne har dne og den ser digg ut!! Den blir nokså løik coombaen berre at den har ein del rocker i tuppen.

Du har og ei ski som heiter Salomon Geisha som er ei jenteski...

MissT #157627 03/02/2010 9:56 AM
oeh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Purple Haze vil ikke ta livet av deg på noe tidspunkt, men du må dra på og tenke teknikk for å få det meste ut av skien.. Hvis du ikke ønsker å utfordre deg selv og skien kan du like gjerne kjøpe noe annet. Konsekvensen er vel at jeg nå kjører fortere, brattere, trangere enn noen gang.. Det er vel positivt helt til det smeller...

For å si det som en kvinnelig frikjører som testet Kiku mot en annen ski... Kanonbra ski, men jeg endte dagen i ett tre, så jeg går for det andre alternativet..

Skien er litt leken og lett å ha med å gjøre, vi krangler ikke når det trangt.

Jeg mener også selv at binding med motstand hjelper på hvor lett den er å kjøre (jeg kjørte med linken før). Løfter du foten så følger hele skien med opp i luften, ikke bare tuppen.. blir kjekkere med hoppesvinger osv da.

Eneste ankepunkt (etter 8 dager på dem på alt fra kunstsnø til pudder) er at jeg ble minnet på skiens konstruksjon når det var en lang slak bakke der jeg ikke svingte noe videre i høy fart. Vi lekte litt med GPSen på iphone og prøvde å se hvor fort vi kunne kjøre.. Da virket det som bare underfooten hadde kontakt med snøen, og at den da ble lite stabil. Det er bare en vanesak tenker jeg..

Tilslutt, du sa du var på jakt etter en 60/40 ski, Purple Haze er nok 80/20.. men klarer seg overraskende bra i bakken egentlig.. Jeg har også en tanke om den passer litt bedre til alpint enn telemark i harde bakker.. Det er faktisk litt gøy med disse ntn og parallellsvinger (banne i kirken).

MissT #157628 03/02/2010 7:23 PM
Fersking
Fersking

Kiku er en kjempeski, men har vel nærmere 27 m i svingradius i lengden 177 om jeg ikke tar heeeelt feil?

MissT #157629 04/02/2010 8:44 AM
MissT Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Etter en lengre, veldig hyggelig prat me gutta på Rå Sport endte eg opp med G3 Tonic i 178, nettopp for å få en litt mer leken ski wink Gleder meg vilt te å teste, og lover rapport!

Tusen takk for tilbakemeldinger og innspill! Stort smil og mange takk :-D