Jeg er enig i at storslalåmski er gøy, jeg kjører selv på et par Fischer RC4 WC 193, men med slalåmbindinger. (Har kjørt myyye telemark før i tiden.)
Når det gjelder lengde er det jo slik at skiene blir laget kun i gitte lengder, SL er 165cm og SSL 181-193, ihvertfall når vi snakker senior herre-ski.
Om du vil ha en skikkelig storslalåmracer kommer litt an på deg selv. Dette er ski som krever krutt i lårene og full innsats hele veien for at det skal være gøy. Om man ikke har konkurransebakgrunn i tillegg kommer skiene hele tiden til å gi det beskjeden "Kom igjen! Er det alt du har? Gi meg mer!" Og så tar man i litt mer, før man sitter i stolheisen og funderer på teknikken. Det blir en evig runddans, ihvertfall for min del, og jeg føler at jeg aldri kommer helt i mål selv om framgangen er det så smått hele tiden.
Med telemarkbindinger/sko får man ikke noe i nærheten av samme trykk på skiene som i alpint, så følelsen av å ikke greie å levere det skiene er kapable for blir bare sterkere da.
MEN: Personlig liker jeg følelsen av å strekke meg etter noe hele tiden. At jeg må tenke teknikk, bli sterkere i beina og være på hugget hele tiden. Synes du det samme, er worldcup senior-ski noe for deg. Synes du det høres slitsomt ut anbefaler jeg enten dame-ski eller en vanlig bakkeski som ikke er laget for racing (det er mange gode ski i den kategorien også! 
Lykke til med selvinnsikten og skivalget.